Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del: Jeg er selv instruktør og holder kurs hvert år, så selfølgelig mener jeg at folk skal gå på kurs. Erfaringesmessig vet jeg også at det er ikke ALT man kan klare å finne løsningen på ved å gå kurs sammen med mange andre. Blant annet det med hunder som gjør utfall mot andre hunder fordi de er usikre. Dette bør løses med færre tilstede og ihvertfall ikke der det er fler hunder med samme problem. Selfølgelig er da det mest ideelle å gå et "privat" kurs med personlig oppfølging, men dette er noe som ikke tilbys overalt i landet. Informasjon om hund kan man skaffe seg på mange forskjellige måter, blandt annet ved å spørre andre hundefolk. Blant annet her og da mener jeg man må kunne gjøre dette uten å bli "hugget" hodet av med en gang. Har man bare "galle" å komme med som "konstruktivt" råd kan man heller tie stille.

Lenke til kommentar
:D Morsomt. Ettersom hva jeg har lest deltar han selv på ustilling i ny og ne eller har gjort det, så da må det vel gjelde han også? ;)

Bare årsmøtet, og da tar hunden alt.

EDIT: Når det er årsmøtet og man tar alt så teller det ikke.

Og spesielt når det ser ut til at denne "samlingen" er i NHL med den konkurranse (eller mangel) på sådann det er der... NHL står for Norges Hunder Landsforbund og er en liten gruppe utenfor NKK (Norsk Kennel Klub) der man kjører helt sitt eget løp og ergo heller ikke får resultatene godkjent innen NKK som jo er den ledende hundeorganisasjonen i Norge.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Kurs er ikke alltid det beste for hunden, eks. liten hund på 6 mnd som eneste blandt store "gira" valper på samme alder.

Har ei venninne som opplevde at valpen hennes ble så redd på dette valpekurset at hun fremdeles etter tre år er redd store hunder. Instruktøren på dette kurset var anerkjent og erfaren men allikevel kan slikt skje. Hun burde heller vært på et kurs sammen med eldre hunder, gjerne store raser. De digre valpene var altfor hard kost for henne.

Har så lettlærte raser selv, så jeg går ikke på kurs, men heller på trening for å få den sosialiseringen som trengs for å omgås andre. Dette fungerer veldig fint for meg, og hundene er lydige, glade og trygge. Har forøvrig gått flere kurs for mange år siden og dette var selvsagt nyttig lærdom for meg! Men begynn ikke for tidlig med en liten usikker valp, tren heller sammen med et par hunder som er trygge på seg selv, ha litt tolmodighet og vent til valpen din er klar for nye utfordringer.

Lenke til kommentar
Kurs er ikke alltid det beste for hunden, eks. liten hund på 6 mnd som eneste blandt store "gira" valper på samme alder.

Har ei venninne som opplevde at valpen hennes ble så redd på dette valpekurset at hun fremdeles etter tre år er redd store hunder. Instruktøren på dette kurset var anerkjent og erfaren men allikevel kan slikt skje. Hun burde heller vært på et kurs sammen med eldre hunder, gjerne store raser. De digre valpene var altfor hard kost for henne.

Har så lettlærte raser selv, så jeg går ikke på kurs, men heller på trening for å få den sosialiseringen som trengs for å omgås andre. Dette fungerer veldig fint for meg, og hundene er lydige, glade og trygge. Har forøvrig gått flere kurs for mange år siden og dette var selvsagt nyttig lærdom for meg! Men begynn ikke for tidlig med en liten usikker valp, tren heller sammen med et par hunder som er trygge på seg selv, ha litt tolmodighet og vent til valpen din er klar for nye utfordringer.

Helt enig med deg i at det må være tilrettelagt på valpens premisser:) Jeg vil gjerne ha valpene på kurs hos meg da de er 3-4 mnd jeg... men under ordna forhold og ingen uorganisert leking. Grunnen er at de da er veldig formbare og at det er viktig å legge grunnlaget for sosialisering så tidlig som mulig, og der hvor folk ikke er flinke nok til å søke dette på egen hånd, er det bedre de kommer på kurs. Samt at hvis det er førstegangshundeeiere er det viktig å få tatt tak i DE så fort som mulig før de gjør alt for mye feil. Men det krever mye av instruktør og eier slik at ikke valpen får erfaringer den burde vært foruten.

Lenke til kommentar

Vi fikk ikke lov å slippe valpene sammen for å herje på valpekurset, og det syns jeg er helt greit. Der som jeg er med og trener nå, er det heller ikke lov å ha "herjetreninger", da må dette gjøres på eget ansvar etter at treningen er ferdig. Det syns jeg er helt greit. For det er mange eiere som ikke tør å si ifra om at de ikke vil, og mange instruktører som sier "de ordner opp selv."

Lenke til kommentar
Vi fikk ikke lov å slippe valpene sammen for å herje på valpekurset, og det syns jeg er helt greit. Der som jeg er med og trener nå, er det heller ikke lov å ha "herjetreninger", da må dette gjøres på eget ansvar etter at treningen er ferdig. Det syns jeg er helt greit. For det er mange eiere som ikke tør å si ifra om at de ikke vil, og mange instruktører som sier "de ordner opp selv."

Vi sluttet også for flere år siden med å slippe valpene, nettopp av den grunnen, samt at valpene skal forstå at det er trening og ikke bare lek og få større tilknytning til eieren en til de andre valpen. De som ønsker det kan imidlertid få lov til å slippe to og to jevne valper etter kurset, under tilsyn av instruktør, utenfor treningsplassen.

Lenke til kommentar

Jeg var på et dårlig valpekurs!

Valpene herjet vilt under 'pausene' og treneren reagerte ikke. Han bare flira og sa de hadde godt av det..

Siste kurskvelden sa jeg fra, og da svarte han 'la de leke seg, det er jo tross alt siste gangen'.

Jeg ble ikke med på dressurkurset for å si det sånn, og vil ikke anbefale han.

Lenke til kommentar

"Utstillinger er for feite tapere som må leve livet sitt gjennom bikkjas. Helt latterlig opplegg og er lagd for og av idioter. Skikkelige tapere finner du der".

 

"Flere seriøse oppdrettere styrer unna utstillinger og avler heller på skikkelig materiale."

 

Lurer på hva som skal skje med meg. Jeg jobber, er normalvektig, går agility OG stiller hunden min! Iiik dette må føre til min undergang *flir*

Lenke til kommentar

Orker ikke dyresonen og canis. Snittaldern der inne er litt over 11,5 år og innleggene bærer preg av det :fun:

 

Hva heter hunden din?

Hvorfor valgte du den rasen?

Hva er verdens beste rase?

Se hit?

Hjelp han klør seg bak øre

Feirer du bursdagen til hunden din?

osv i det uendelige :)

 

Jeg er fortsatt tilhenger av at man setter seg grundig inn i hva man anskaffer og at man gjør de tiltak som er nødvendig for å ha et bra hundehold. Kurs er et absolutt krav i mine øyne. Blir litt som å ha skytevåpen eller kjøre bil, kurs må til....

 

Dessverre er det alt for mange som kjøper hund uten i det hele tatt ha en mål og mening med hundeholdet, og plutselig er familiens kjæledegge blitt et problem for alle i nabolaget...

Lenke til kommentar

Da, Dahle, skal jeg ta meg bryet med å kopiere det innlegget hun snakket om inn hit til deg.

 

Det dreier seg øyensynlig om en med nettopp en av de "nye" rasene jeg hadde i tankene, som da er medlem i den "alternative" utstillingsarrangøren i Norge - nemlig Norges Hunders Landsforbund.

 

Ifølge NHLs egen hjemmeside, historikkdelen, ble denne startet av en kar som ville ha TRE dommere istedenfor EN, siden han (jeg siterer) "med denne nye ordningen mente han å fremelske rettferdighet, noe han ikke fant i NKK, der han mente de gjerne dømte i "gal ende av båndet". Høres nå mer ut som en "dårlig taper" i mine øyne - men han var sikkert slank og han bar tittelen "kaptein", så da var han sikkert beskjeftiget også :roll:

 

Men hvor mange "seriøse" oppdrettere er det som VELGER denne andre organisasjonen, NHL, fremfor NKK? Det er vel noen som stiller begge steder, siden det tydeligvis går an. Men jeg tror nå helst det er de som ikke HAR noe valg... altså som ikke har en hund som kan komme inn under NKKs paraply (og deres samarbeidspartnere gjennom kennelunioner i utland), som kun registrerer hundene sine i NHL? På den svenske klubben som NHL samarbeider med, fant jeg hele TOLV oppdrettere listet opp... på alle raser. Ellers ser jeg at av hele fem samarbeidende klubber til NHL, driver fire med lydighet/bruk. Og bare en raseklubb.

 

Men amerikansk bulldog har ikke noe valg, de har en rase som ikke er FCI-godkjent, og derfor ikke kan stilles på NKKs utstillinger. Og hvorfor er den ikke FCI-godkjent? På kennel Rednecks side, en av de norske oppdretterne, står det å lese:

"En av hovedgrunnene til at den ikke er anerkjent i FCI, er dens store variasjoner i størrelse og vekt. Det er vanskelig å gi den noen spesiell standard, noe som er et "must" for FCI-godkjente raser. De kan veie fra underkant av 30 kg til nesten 70, og er alt fra overbitt til underbitt. Dette er fordi man gjennom alle år har hatt den amerikanske bulldogen som arbeidshund, og ikke til utstilling."

 

Men hvis det ikke finnes noen spesiell "standard", og hundene varierer så mye - hvordan kan man da kåre champions og hvem som er best?????? Jeg bare spør, dette er jo ganske festlig :)

 

Selv bruksschäferfolket i Sverige holder seg innenfor SBK/SKK, selv om de har laget sin egen klubb, og der er jo målet at man skal "anpassa schäferns exteriör till det bruksarbete den är avsedd för, utan att frångå rasstandarden". Så det ER jo mulig, selv om man lager arbeidshunder? Men da må man jo bli enige om hvordan "rasen" skal se ut først... og det er kanskje det som ofte er problemet med "nye" raser.

 

Husk også at Dogo Canario-folket gikk for FCI-godkjennelse, om enn med litt knurring over noen såkalt "mindre endringer" i standarden. For meg borger på en måte NKK/FCI-godkjennelse mest for kvalitet, det har noe med selskapet man holder seg med.

Lenke til kommentar

Ehm.. nå tror jeg du har tatt feil av dyresonen???

Alle som joiner skriver EN tråd 'hei jeg heter maria og jeg har en hund, her er bilde av han'.

Etter det er det diskusjoner om alt mulig. Er det noe jeg lurer på/sliter med, spør jeg, og får tonnevis av tips! Det er jeg takknemli for :)

Hva med forumet på diskusjon.no?? Snitt alderen er ganske lav ;)

Lenke til kommentar

Herre min hatt for et innlegg. Jeg for min del avskyr NKK fordi det er en organisasjon som i mine øyne ikke tjener hunden i det hele tatt her til lands. Det eneste de gjør er å kreve medlemsavgift og arrangere hundeutstillinger....

 

NKK er aldri i media for å forsvare hunden. For meg virker det nesten som om gutta i hundebitt sitter i styret i NKK....

 

 

For øvrig driter jeg i om min hund er egen rase eller ikke, slik de fleste andre gjør. Det som derimot er synd er at holdningene til NKK har smitta over på Norges Redningshunder som gjør at godt egna hunder ikke får holde på med rednings og søksarbeid her til lands....

 

Heia hundenorge og ikke minst heia NKK...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...