Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Er det stort sett størrelse som avgjør hvem som bøyer seg når to tisper møtes? ..eller er det mye i psyken som avgjør?

Min firbente venn har i allefall hatt godt av å møte ei større tispe enn seg selv. Hun har møtt endel, men alle har måttet underkaste seg henne i tur og orden. Virker som om det er et alternativ og underkaste seg noen andre engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle tispen vi hadde var helt blåst når det gjaldt å underkaste seg. Hun underkastet seg ikke en eneste hund. Endte med at en diger schæfer angrep henne. Det kunne blitt skikkelig ille. Hun var en blanding av grønlandshund og sauehund eller noe. Hun var i hvert fall bare sånn medium i størrelse.

Lenke til kommentar

Connie er også veldig sjefete, hun underkaster seg sjelden, men gjør det av og til når hun leker med en som banker henne. :p

Størrelsen har ikke noe å si. Et eksempel på det er at Connie er sjef over den irske setteren til en kompis av meg, så den underkaster seg henne. Ganske morsomt å se på. :p

Grunnen til det er hovedsakelig at Connie er eldre enn den, og at de har kjent hverandre siden den var liten, da Connie enda var sterkest.

Tror faktisk Connie har bedre kustus på den bikkja enn de har selv... :wee:

Lenke til kommentar

Det psykiske har nok langt mer å si en det fysiske når det gjelder hundenes språk seg i mellom. Den tryggeste hunden er den som aldri trenger å ty til fysisk makt for å vise sin overlegenhet. Et blikk eller en kneis på nakken er nok. Har sett små hunder på 3-4 kg som har vært overlegen en hund på 40-50 og det er utrolig fasinerende å se på, bare man lar hundene selv ordne opp og ikke blander seg inn i det. Det må jo da selvfølgelig være hunder som er "normalt" fungerende. Som hos mennesker så finnes det jo også hunder som er så "ødelagt" at de ikke fungerer sammen med andre.

Lenke til kommentar

Er nok fordi du ikke har møtt en dominant å sprek nok hanbikkje Øyvind. Zeus har heller ikke underkastet seg noen enda. Ikke mange som kødder med 50kg Doberman. Men møter jeg den rette han bikkja, så må nok Zeus også underkaste seg. En kompis har en sinnsykt dominant Presa Canario. Den holder jeg min langt unna. Ikke bare er den dominant, men også sinnsykt brutal. Sist hanbikkja den møtte som ikke underkastet seg (en Rotweiler ) endte opp hos dyrelegen for å lappes sammen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg møter slike, men eierne til slike hunder er veldig flinke til å komme seg unna i en fei når vi kommer ruslende. Kåre er så sykt psykisk sterk. En hund har flydd på han, og da bare gjespa Kåre og tissa på han. Morsomt å se på. Kåre er forøvrig sykt sterk fysisk også, og siden han ikke har smerter tipper jeg noen kan få seg en real omgang om de virkelig går inn for det :) Men dog har jeg ikke opplevd det, og satser på at jeg ikke opplever det heller :)

Men hundesletta i frognerparken blir som regel tømt fort for problemhunder når jeg dukker opp i horisonten :)

Lenke til kommentar
Jeg møter slike, men eierne til slike hunder er veldig flinke til å komme seg unna i en fei når vi kommer ruslende. Kåre er så sykt psykisk sterk. En hund har flydd på han, og da bare gjespa Kåre og tissa på han. Morsomt å se på. Kåre er forøvrig sykt sterk fysisk også, og siden han ikke har smerter tipper jeg noen kan få seg en real omgang om de virkelig går inn for det :) Men dog har jeg ikke opplevd det, og satser på at jeg ikke opplever det heller :)

Men hundesletta i frognerparken blir som regel tømt fort for problemhunder når jeg dukker opp i horisonten :)

Vet hvordan det er Øyvind. Zeus er nok ganske lik din hund. Sinnsykt selvsikker. Er ikke ofte han må ty til vold for å få andre hunder til å kue seg. Har samme problemet hvis man kan kalle det det som deg når jeg går tur. De fleste bare styrer unna når jeg kommer. Doberman er også rimelig skumle synes mange, å når Zeus da også har kuperte ører å hale så ser han enda skumlere ut for mange. Det som er greit er at folk som kommer med "sinna" bikkjer, som bare står å røkker i båndet å knurrer å bjeffer bryr Zeus seg ikke om. Han er snill som ett lam med andre hunder. Det smeller først når de prøver å legge labben sin på ryggen han sin for å vise de er sjefen. Da er helvete løst. Eneste hundene Zeus i utgangspunktet ikke liker er "veskehunder" Vet ikke hva det er, men gneldrende småbikkjer takler han ikke. Merker det på han med en gang.

Lenke til kommentar

Vet hvordan det er Øyvind. Zeus er nok ganske lik din hund. Sinnsykt selvsikker. Er ikke ofte han må ty til vold for å få andre hunder til å kue seg. Har samme problemet hvis man kan kalle det det som deg når jeg går tur. De fleste bare styrer unna når jeg kommer. Doberman er også rimelig skumle synes mange, å når Zeus da også har kuperte ører å hale så ser han enda skumlere ut for mange. Det som er greit er at folk som kommer med "sinna" bikkjer, som bare står å røkker i båndet å knurrer å bjeffer bryr Zeus seg ikke om. Han er snill som ett lam med andre hunder. Det smeller først når de prøver å legge labben sin på ryggen han sin for å vise de er sjefen. Da er helvete løst. Eneste hundene Zeus i utgangspunktet ikke liker er "veskehunder" Vet ikke hva det er, men gneldrende småbikkjer takler han ikke. Merker det på han med en gang.

Det forstår jeg godt.. for de gneldrende veskehundene får jo ikke lov til å være hund... de får jo et kroppspråk som er helt uforståelig for en "normal" hund..

Lenke til kommentar

Det hadde vært gøy å gått oss på Juliess og Mona på tur en gang bare for å se reaksjonen :)

Hannhunder har aldri vært et problem for denne kalven, uansett størrelse eller rase. Tror vi må ta en tur innom frognerparken neste gang vi jogger forbi Oslo. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...