granny Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Det finnes jo beroligende man kan gi hunder på nyttårsaften. Fås på resept fra apoteket. For mange år siden hadde jeg en veldig stressa Border Collie som hadde det helt grusomt når det smallt. Han fikk beroligende, og han lå i ett rom der det var minst mulig bråk Det viktigste er jo egentlig at man ikke lar hunden være alene ved midnatt. Som hunde-eier kan man måtte ofre akkurat det å stå å se på rakettene ute. Jeg ville aldri en gang vurdert å ta med min hund utenfor på dette tidspunktet, da jeg kan se for meg at det er en enorm påkjenning med alle smellene over alt Vetirinærene har vel mer eller mindre gått bort i fra å gi beroligende nå. De anbefaler heller at man kan kjøpe slike CD`er med fyrverkerilyd på og heller venne hunden gradvis til dette gjennom hele året. Min ene hund reagerte faktisk i år selv om hun ikke gjorde det i fjor så hun fikk være med oss bort. Hoppet opp i sofaen og lå sidna meg å skalv litt, men virket som hun avreagerte veldig fort når bare alt var over. Når det gjelder det å unngå å gå tur for at de ikke skal utsettes for dette, er ikke det så lett da det alltid er noen "idioter" som sender opp raketter både før og etter den verste tiden på nyttårsaften. Ikke så veldig hyggelig å være ute på tur og ane fred og ingen fare dagen før nyttårsaften og så fyker det plutselig opp en rakett Håper på toatalforbud jeg! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Syns totalt forbud er veldig veldig synd jeg. hundefolket burde snart få vekk skylappene og se at total forbud ikke er noe vei å gå, for et land som hele tiden setter inn det ene forbudet etter det andre er ikke et land jeg ønsker å leve i. Tenk om alle som ikke har hund skulle forby hund fordi de driter over alt? Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Der jeg bodde tidligere smallt deg i ett sett fra 2.juledag til langt ut på nyåret. Det var ganske slitsomt siden jeg som 12'åring ikke viste hvordan jeg skulle lære hunden min å ikke reagere på fyrverkeriet. Nå bor vi midt i byen, og her har det faktisk ikke vært så ille. Den eneste forholdsregelen jeg har tatt var at samboeren min ikke fikk lov til å ha henne løs når han gikk tur på nyttårsaften, da jeg heller er føre var. Geisha brydde seg ikke om smellene på nyttårsaften, og lå helt avslappet i sofaen under hele seansen. Totalforbud er nok ikke veien å gå, men jeg hadde ønsket folk kunne vente til nyttårsaften med å fyre opp slikt. Dersom det neste år blir forbudt med pinnestyrte raketter vil nok dette hjelpe på for alle hunde-eiere uansett. Ikke mange gidder å tenne på en pakke med raketter til 300 kroner før dagen Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Finnes det ikke også beroligende osv som man kan gi vist hunden er helt spinngal, eller ligger på gulvet og griner? Synes dette kun må brukes i ekstreme tilfeller. Mye bedre å, som andre nevner her, vende dem til det over tid. Kan egentlig være lurt å gå mye tur tidligere på nyttårsaften, så man kan vende hunden til det lille fyrverkereiet som er, så den blir vant til det før kvelden kommer. Connie var ganske redd for det de første årene, men nå begynner det å bli bedre, ettersom hun har fått vendt seg til det. Men vi har aldri gitt henne beroligende, pleier å la henne være i et rolig rom og gjerne gi henne noe annet å tenke på. Vi pleier å være med noen som også har hund, og da hjelper det å la dem leke så de ikke tenker så mye på rakettene. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg vet ikke hvor sant det er, men jeg har hørt/lest at beroligende bare demper de fysiske reaksjonene, slik at vi ikke kan SE at hunden er redd, men den er såpass sløvet i kroppen at den bare ikke klarer å reagere selv om den egentlig er redd. Blir spennende å se om det hjelper noe, dette forbudet. Her smeller det fremdeles, hehe. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Syns totalt forbud er veldig veldig synd jeg.hundefolket burde snart få vekk skylappene og se at total forbud ikke er noe vei å gå, for et land som hele tiden setter inn det ene forbudet etter det andre er ikke et land jeg ønsker å leve i. Tenk om alle som ikke har hund skulle forby hund fordi de driter over alt? Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Må si meg veldig enig med Oivind her. Kan ikke forby ting fordi det plager noen få i samfunnet. Spør du meg så bør man heller forby ubruklige hunde eiere. Er faen så mye idioter ute å går som aldri burde hatt lov til å ha hund. Zeus her hjemme var litt redd det første året på nyttårsaften, men nå har jeg bare litt lav musikk på så bryr han seg ikke i det hele tatt om smellene som kommer. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Må si meg veldig enig med Oivind her. Kan ikke forby ting fordi det plager noen få i samfunnet. Spør du meg så bør man heller forby ubruklige hunde eiere. Er faen så mye idioter ute å går som aldri burde hatt lov til å ha hund. Zeus her hjemme var litt redd det første året på nyttårsaften, men nå har jeg bare litt lav musikk på så bryr han seg ikke i det hele tatt om smellene som kommer. Nå er det jo ikke på grunn av hundeeierne at dette forbudet har kommet, men jeg er veldig enig i at man ikke bare kan forby en ting fordi noen få ikke klarer å forholde seg til det. Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Må si meg veldig enig med Oivind her. Kan ikke forby ting fordi det plager noen få i samfunnet. Spør du meg så bør man heller forby ubruklige hunde eiere. Er faen så mye idioter ute å går som aldri burde hatt lov til å ha hund. Zeus her hjemme var litt redd det første året på nyttårsaften, men nå har jeg bare litt lav musikk på så bryr han seg ikke i det hele tatt om smellene som kommer. Nå er det jo ikke på grunn av hundeeierne at dette forbudet har kommet, men jeg er veldig enig i at man ikke bare kan forby en ting fordi noen få ikke klarer å forholde seg til det. Dette blir vel helt OT men det er heller ikke bare som hundeeier jeg ønsker forbud! Men at folk hvert år får brent opp huset sitt pga uvettig bruk av fyrverkeri synes jeg bør veie tungt, samt at det stadig skjer store skader og også dødsfall. Felles oppskyting av folk som kan det til "rett" tid bør være noe alle burde kunne leve med. Hadde alle klart å forholde seg til regelverket ang. tidspunkt for oppskytning så hadde det heller ikke vært så stort problem for oss som har dyr heller for da kunne man tatt sine forholdsregler mellom klokken 18 på nyttårsaften og frem til ett tida på natta første nyttårsdag og vært ferdig med det.. Endret 1. januar 2008 av granny Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Kanskje forby alkohol og biler også da? fyrverkeri er som en latterlig bagatell iforhold.. For ikke snakke om fastfood og gotteri. Hvor skal vi slutte med forbudene? Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 I fjor var Oswald helt fra seg når rakettene smalt (1 året han opplevde raketter)! Men i år var han tøff som bare det (Selv om han ville sitte litt i fanget i 12 tia ) Og det pleier han aldri og gjøre. Oswald er ikke glad i kos, så da forsto jeg at han var littegranne i tvil om alt smellingen og alle lysene.. Han har nok blitt desensitivert av alle kinokveldene mine *ler* Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Var ute en kort tur med hunden i 24 når det smalt og han tisset som ikke det var noe anderledes. Var tilåmed i altanen og så på skytingen! Lenke til kommentar
fhl Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Det finnes hunder som er så skuddredde, at de ikke kan trenes til å bli kvitt det. Slike innlegg er vel langt over grensen til idioti etter min mening. Frode Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Det finnes hunder som er så skuddredde, at de ikke kan trenes til å bli kvitt det. Slike innlegg er vel langt over grensen til idioti etter min mening. Frode Det finnes alt for mange dårlige eiere fremfor skuddredde hunder..... Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Det finnes hunder som er så skuddredde, at de ikke kan trenes til å bli kvitt det. Slike innlegg er vel langt over grensen til idioti etter min mening. Frode Det finnes alt for mange dårlige eiere fremfor skuddredde hunder..... du er bare sta , selv om mushi omplasserte Ares og prøver seg på en annen rase har heldigvis ikke du noe med det Lenke til kommentar
fhl Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Folk som ikke klarer å venne hunden sin til fyrverkeri kan skylde på seg selv. Late faen som virker totalt overrasket fordi det smeller litt på nyttårsdagen. grenser til idioti og viser en evne til å planlegge som en barkebille... Det finnes hunder som er så skuddredde, at de ikke kan trenes til å bli kvitt det. Slike innlegg er vel langt over grensen til idioti etter min mening. Frode Det finnes alt for mange dårlige eiere fremfor skuddredde hunder..... Det er nok dessverre mye sant i dette. Frode Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Mange hunder har arvet skuddredsel, så det er ikke alltid trening hjelper så mye da . Min hund er skuddfast og har fått det konstatert på 2 mentaltester, men hun reagerer på raketter og viser ubehag. Ikke noe hysteri, men hun blir generellt usikker. Så hunder som ikke ragerer på skudd/smell ellers, kan reagere på raketter. En skuddredd hund er ikke automatisk et tegn på at man ikke har trent hunden. Raketter er mer enn bare et smell, men lysglimt, gnist, hyling, og lukt. Og de fleste får sjeldent trent på det siden det skjer bare noen dager i året. (cd er ikke det samme som real life heller) Jeg er glad jeg slipper å dope ned bikkja, men hadde jeg hatt en hysterisk hund hadde jeg sikkert gjort det tror jeg. (selv jeg har den formeningen om at en normal hunden BØR klare noen dager med smell uten å frike helt ut..) Endret 2. januar 2008 av Myrsnipa Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Mine 4 hunder reagerte ikke i det hele tatt.. Trudde BC'n sku reagere litt pga av at hu er helt idiot når det er tordenvær men det gikk over all forventning =) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg ber dere hold dere for gode til personkarakteristikker og generaliseringer. Eieren er et viktig element i hundeholdet og det er helt relevant å diskutere om folk bør ha hund, men når det gjelder andre brukere så skal dere være forsiktige så det ikke skaper dårlig stemning. En post er slettet. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke her i tråden. Geir Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Hunden min har nerver av stål og var med ut på nyttårsaften. Til opplysning, så er jeg ikke helt gal. Vi var et godt stykke unna smellene , og vi hadde han i bilen fem min på tolv. Etter å ha sett på raketter kjørte vi hjem, hvor han lå på gulvet og kosa seg med et griseøre -mens det fortsatt smalt for full guffe utenfor stuevinduet. Det å dope hunden, må være siste utvei. Endret 3. januar 2008 av Marialn Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Vet jeg har bilder av knerten min her inne, men forumet er så uvant at jeg finner det ikke :!: Første møte med katten. 10 mnd. (legg merke til refleksvesten som plutselig er for liten). Ulven min Diesel er en Groenendael på straks 11 mnd, maks høyde, sterk som pokker og verdens kuleste hund Til våren/høsten blir det en til i hus. Hurra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå