Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Skal si det slik:

Hadde jeg vært oppdretter og noen skulle kjøpe hund av meg og det kom frem at de akkurat hadde omplassert en valp fordi han var feil rase, hadde jeg nok bedt de pent om å dra til helvete :yes:

Syns ikke du skal sikte deg inn på en ny hund jeg, men heller forholde deg til kattene dine. Noen bare egner seg ikke som hundeeiere, selv om de gjerne vil.....

Slikt kan jo skje, men det er jo viktig for oppdretter å peke seg ut "riktig eier til riktig hund også" . Dersom noen av mine valpekjøpere finner ut at de av en eller annen grunn ikke kan ha valpen lengre kjøper jeg den tilbake tvert. Jeg brukte mye tid på å finne gode hjem til mine små. Heldigvis er min rase en rase som ikke er vanskelig å få solgt, og jeg hadde derfor muligheten til å velge mine valpekjøpere med stor forsiktighet. Tanken på at en av "mine valper" skal komme til mennesker jeg selv ikke har valgt ut er vond å svelge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingenting i situasjonen min som tilsier at en valp ikke vil gå bra. Valgte feil rase og det gikk skikkelig sjeis. Mental og fysisk trening var bare gøy, ikke et problem og synes det er spennende å ta med valpen rundt til nye situasjoner og prøve å løse dem sammen. Selvfølgelig, det er drit kjedelig med to valpertider på rappen med tanke på bitetrening og reinslighet, men det får jeg bare tåle, alt det andre er bare gøy. Denne gangen skal jeg være sikker på at jeg har en oppdretter i ryggen som kan støtte meg og gi meg gode råd, ikke bare gjøre villede meg og mase om utstilling.

Jeg gjorde mye feil med Ares, noe jeg er klar over og jeg skal gjøre alt for at det ikke kommer til å skje nå. Men jeg gjorde mye rett også, for han var egentlig en strålende hund.

Har fått mail fra de som hentet han, og de forteller han er en helt annen hund inne, enn den de så her. :) Det er kjempebra!

Her er ett bilde av han i sitt nye hjem:

Søren Mushi..... Jeg kunne hatt Ares jeg! jaja får meg nok en bulle til når godgutten min blir en 4-5 år gammel :)

Lenke til kommentar

Tar man på seg en hund MÅ det være et bevisst valg. Det skal være nøye gjennomtenkt, og man må ta ansvar. Når folk sender en valp ut av huset og kjører inn en ny har de missforstått hva hundehold dreier seg om. Aner ikke hvor gammel valpen her var, men er plutselig en helt annen i et annet hus fremfor det han var i. Det burde si litt.

Vedkommende fikk også en del advarsler om valg av rase her på forumet, og valg av hund er ikke et prøv og feil og prøv igjen prosjekt. En hund medfører ansvar og er ikke en byttegjenstand.

Har forøvrig lite til overs for de som plutselig har allergi når ferien nærmer seg.

Joda, folk kan faktisk komme i en situasjon der hunden må¨få et nytt hjem, men da skaffer ikke denne familien seg en ny umiddelbart de er kvitt "problemet" de hadde...

Lenke til kommentar

Mushi, har du ikke vurdert å ta imot en omplasserinshund? En voksen hund som er ferdig med valpebiting, er husren og rolig av seg?

Det finnes mange flotte omplasseringshunder som trenger nye hjem, også rasehunder. Dersom man er tålmodig, og tar tiden til hjelp er jeg sikker på at man kan finne en bra hund som passer deg.

Min hund er verdens snilleste i dag, men da hun var valp for 2,5 år siden kunne hun sitte i grinda si og hyyyyyyyle i timesvis , og ville ikke være stille med mindre man hadde henne i fanget. Det var en tålmodighetsprøve uten like. Med en voksen hund er du ferdig med alt slikt.

Lenke til kommentar

Men alle kan gjøre feil. Man vet aldri helt hvordan livet blir med hund og jeg har ingen tvil om at Mushi faktisk ville hunden sin alt godt i verden. Det trengs faktisk en stor person til å innse at hun kunne ikke ta vare på hunden slik hun gjerne ville, for å si gi den vekk til noen andre. Man blir jo utrolig glad i hunden sin, uansett om den er rampete. Ingen er perfekte, og slike ting kan skje. Jeg er sikker på at Øyvind har gjort et feiltrinn eller to i løpet av livet sitt også. Men det er viktig å tenke hvorfor funket dette ikke og hva bør man gjøre annerledes. Ikke hoppe ut i neste situasjon uten å ha nøye tenkt igjennom disse tingene.

Lenke til kommentar
Hmm, nei. Øyvind har aldri gjort noen feiltrinn. Han er en menneskelig supermaskin. Han kan ikke gjøre feilvalg, det er for ham fysisk umulig.

Du feiler med ditt fantastisk dårlige forsøk på å være ironisk. At innlegget er personlig rettet mot OD gjør det bare mer latterlig. Jeg synes at snillismen i Norge er alt for dominerende. Det er da vel ingen som har den hensikt å fornærme mushi. Folk kritiserer bare og det mener jeg bør være lov når noen har begått en feil. Skal man liksom ignorere det og komme med et klisjéaktig "ingen er perfekte"? Jeg er forøvrig enig i at Bull Terrier ikke var noe godt valg. Ikke nødvendigvis fordi det er en krevende førstegangshund men fordi det ligger i Bull Terrierens natur å ikke like andre dyr. Man må ikke glemme at de opprinnelige hundene ble avlet fram av bull & terrier-blandinger som ble brukt i kamp og derfor bør ikke hundens antipati mot andre dyr ses på som en feil.

Lenke til kommentar
Hmm, nei. Øyvind har aldri gjort noen feiltrinn. Han er en menneskelig supermaskin. Han kan ikke gjøre feilvalg, det er for ham fysisk umulig.

Du feiler med ditt fantastisk dårlige forsøk på å være ironisk. At innlegget er personlig rettet mot OD gjør det bare mer latterlig.

Thanks. ;)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng i å ta med hundene ut når de er ukomfortable med det. Det er jo en totalt unaturlig ting for dem, og i tillegg i ekstreme mengder. Mona var meget skeptisk fordi hun ble veldig skremt da hun var sånn 7-8 mnd, stakk av og var borte i åtte timer en natt. Ikke så morsomt. I fjor gikk hun og surva og knurra i et par timer, så sovnet hun. I år er jeg ikke sammen med henne idag, men jeg tror det går bra :) Hun har jo resten av familien.

Lenke til kommentar

Det finnes jo beroligende man kan gi hunder på nyttårsaften. Fås på resept fra apoteket.

For mange år siden hadde jeg en veldig stressa Border Collie som hadde det helt grusomt når det smallt. Han fikk beroligende, og han lå i ett rom der det var minst mulig bråk

Det viktigste er jo egentlig at man ikke lar hunden være alene ved midnatt. Som hunde-eier kan man måtte ofre akkurat det å stå å se på rakettene ute. Jeg ville aldri en gang vurdert å ta med min hund utenfor på dette tidspunktet, da jeg kan se for meg at det er en enorm påkjenning med alle smellene over alt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...