Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er aussien din fra? Og hvor holder du til?

anbefaler deg å ikke "dille" med maten til hunden... Åssen gjør du det med foring nå? setter du ned maten og lar den stå fremme?

Valpen jeg hadde spiste ikke de første dagene hos oss.. Hu plukket litt i maten sin, sku ut på do, plukke litt i maten igjen, leke litt, kanskje spise, og spiste knapt nok en kvart dags porsjon i løpet av hele dagen.

Tilslutt ble jeg så lei dillet hennes, at jeg satte ned maten hennes, spiste hu ikke med engang, mens snuste på den og gikk, så tok jeg den vekk, og tilbød på nytt noen timere senere. Normalt sku hu få mat tre ganger om dagen, men jeg gikk ned til to med engang. De tre første gangene jeg tilbød henne mat, så snudde hu og gikk... Den fjerde gangen, altså 1,5 døgn etterpå, så spiste hu hele måltidet, og vi hadde ikke flere problemer med dette.

Jo mer du diller med maten nå, ji værre blir det fremover. Bytter du for nå, vil du mest sannsynlig måtte bytte for hele tiden.. Blander du i kjøttdeig, leverpostei eller annet, så lærer du hunden å bli kresen.

nei, var hard mot han en dag eller to. En frisk hund sulter ikke ved matskålen sin, og hvis den drikker normalt, klarer han seg fint uten mat en dag eller to. Spiser han ikke etter dag to, ville jeg oppsøkt veterinær.

Lykke til, og finn fler bilder!

Hilsen en aussie eier til ;)

Lenke til kommentar

Kjøpte han med sunline kennel i gjøvik.

eg helde til i stryn.

ja bløter opp maten. ser at mat lysta har komt litt meir no så ser ut til å ordne seg.

ja har latt maten stått framme i dag i håp om at han skulle få i seg litt. men kjem til å bare gå over til faste tide så langt det lar seg gjere...

skal sjå om eg får lagt ut litt fleire bilde i løp av morga dagen for no skal eg på jobb.. ( har ikkje lyst å jobbe no med ny valp i hus, men har snart 2.5 veke fri og bruke på voffen :) )

Lenke til kommentar
Kjøpte han med sunline kennel i gjøvik.

eg helde til i stryn.

ja bløter opp maten. ser at mat lysta har komt litt meir no så ser ut til å ordne seg.

ja har latt maten stått framme i dag i håp om at han skulle få i seg litt. men kjem til å bare gå over til faste tide så langt det lar seg gjere...

skal sjå om eg får lagt ut litt fleire bilde i løp av morga dagen for no skal eg på jobb.. ( har ikkje lyst å jobbe no med ny valp i hus, men har snart 2.5 veke fri og bruke på voffen :) )

ja, faste måltider er absolutt best forhvilkensom helst hund:;) Lykke til medhan! og kom fort medbilder;)

Lenke til kommentar

Nok en porsjon herlige bilder av Bridie! :thumbup:

Må se å få slengt ut noe jeg og...

Må bare legge ut det her bilde :D

[attachment=*bilde*]

E stolt over lille pus og Minus :love:

Nammen, så søte. :p

Det hadde jeg ikke fått Connie til å gjøre, for å si det sånn. :roll:

Hadde vel vært annerledes hvis hun hadde bodd med en katt da...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Bløter du opp maten hans?

Du kan også prøve å blande inn kjøttdeig, leverpostei, kjøttpålegg eller fisk. Da spiser han nok :)

Dessverre er det en myte at hunder skal ha leverpostei. Det er klart de syns det er godt, og hunder alltid vil ha det vi spiser også. MEN! Menneskemat er IKKE hundemat. Eks leverpostei er full av krydder og andre tilsetninger som ikke hunder har godt av. Enkelte kjøttdeier er også proppfulle av salter etc som heller ikke hunden skal ha.

Å mate hund er egentlig ikke en kunst, det gjelder bare å være litt målbevisst. Oppfordrer alle som har hund å sette seg litt inn i kostholdet til hunden, og gi den et rikelig og variert kosthold. Annet er dyreplageri. Hvor glad hadde du vært om du fikk ostepop hver eneste dag som eneste alternativ resten av ditt liv? Neppe særlig happy tenker jeg....

Hunder skal fores rått, de skal ha et kosthold basert på proteiner og fett, karbohydrater er bare tull for hunden. Derfor er jeg så utrolig imponert når tørrforprodusentene skriver: Nå med enda flere karbohydrater, eller nå med enda mer protein.

Jeg syns det er synd at så mange av dere fortsatt tviholder på tørrforet, når det er så mye enklere og billigere å fore rått.

Hentet fra denne:

http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.p...d=667&art=0

Fra naturens siden er hunder omnivore, dvs at de spiser rått kjøtt, og endel grønt som frukt, bær og røtter hvis kjøtt ikke er tilgjengelig (men så lenge det er kjøtt tilgjengelig foretrekker hundene dette).

Om man ser på sammensetningen i et typisk tørrfôr ser man fort at andelen kjøtt er skremmende liten. Ikke minst er tørrfôr varmebehandlet, noe som skader, eller til og med ødelegger viktige næringstoffer. Av den grunn blir de tørre kulene i ettertid spayet med fett og vitaminer. Råvarene som brukes er avfall fra produksjon av menneskemat, eller råvarer som ikke er godkjent til menneskekonsumsjon, og kvaliteten er uforutsigbar. I tillegg er kjøtt dyrt, og derfor bruker produsentene mye plantebasert fyllstoff som korn, ris, soya ect. Enzymet amylase, som vi planteetende mennesker har i spyttet, hjelper til med å bryte ned plantemateriale. Dette er nødvendig fordi nedbrytningen av planteråvarer er veldig vanskelig. Hunder som er utviklet til å hovedsaklig spise kjøtt, mangler dette enzymet. Hunder nyttegjør seg derfor svært dårlig av plantestoffer. Fordi hundens fordøyelsessystem må jobbe så intensivt med planteprodukter, fører det til en kraftig belastning av bukspyttkjertelen siden denne må kompensere for mangelen av amylase-enzymet.

Så slutt å tull folkens, ikke foreslå at man skal krydre tørrforet med leverpostei eller karbonadekaker. Gi hunden et verdig liv. Og maten er faktisk viktigere enn dere tror. Hunden er der hele tiden for deg, og da kan du i det minste gi den litt verdighet i kostholdet. Tørrforere må gjerne diskutere og argumentere for sitt dyreplageri, men jeg håper kanskje en av dere tar dette til dere å begynner å vurdere hva dere egentlig gir bikkja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...