Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ylva er vell blitt 5 mnd nå, og hun er ikke akkurat verdens beste til å komme når man roper på henne. Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Hvis hunden din er nær deg, ikke vift med armene eller strekk deg ut etter den. Som regel tror den bare at du vil leke "kom å ta meg"-leken. Et tips er å sette deg på huk, med armene helt inntil deg, og ha en godbit der "inne". Når bikkja kommer for å få godbiten så lar du den komme med hodet helt inn i fanget ditt, og bare smetter på halsbåndet mens bikkja koser seg med godbiten og kos og ros fra deg. Dette funker fjell her. Bikkja trodde ofte at jeg ville leke, og kom løpende til meg, men var helt umulig å få tak i.

Husk å kun ros hunden din når den kommer. Bedre sent enn aldri. Hvis du roper på bikkja, og den ikke kommer med engang, men litt senere, så hjelper det lite å kjefte på bikkja. Gi den heller mye ros og godbiter, så den har veldig lyst til å komme neste gang du kaller på den.

Og et lite triks kan være å løpe fra bikkja di. Hvis den ser at du løper fra den vil den som regel tro at du leker "kom å ta meg"-leken, og vil komme løpende etter deg. Så var det bare å få tak i den for å få på båndet... :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle fortelle litt om hundene våre :)

Mamma driver en liten kennel i Ålesund med Goldern Retrivere. Om med liten mener jeg liten, vi har to tisper (Ronja og Amanda) pluss en som er satt bort på for (Lizzie). Hjemmeside med masse bilder

Amanda er Ronjas datter, og på tross av at hun er to år gammel og større enn sin mor, er hun overbevist om at hun fremdeles er en bitteliten hvalp. Klapper vi Ronja blir Amanda sjalu, og dytter hånden vår bort med snuten. Forhåpentligvis vil hvalpefaktene dempes litt når vi nå skal sette kull på henne ved neste løpetid. Mamma elsker henne, men selv synes jeg det blir litt too much.

Ronja er godhunden. Jeg tror hun er fem år nå (ikke helt sikker), og er tidenes herligste hund. Flott gemytt og veldig smart. Når jeg etter hvert slår meg ned var planen at jeg kanskje skal ta over henne, noe jeg gleder meg masse til.

Begge hundene er utstillingshunder. Jeg kan ikke så mye om premiering og slikt, men vet at Ronja har visstnok fått noen gode premieringer, og er også godkjent ettersøkshund. Amanda er også bra, men når ikke like høyt opp. En del av det er sikkert fordi hun ikke kan å oppføre seg.

Hundene er prikk like, tilogmed mamma tar feil av de en gang iblandt. Det jeg kjenner de igjen med er størrelsen, men da Amanda var yngre var det klin umulig.

Endret av Skilpadde
Lenke til kommentar

Lite spørsmål til dere hundeeiere:

Jeg er opprinnelig allergisk mot dyr (ihvertfall kanin og katt) men når jeg er på besøk hos et vennepar av meg, som har en langhåret og korthåret chihuahua, virket det ikke ut som at jeg reagerer på dem. Får verken utslett eller kløe i øyene.

Kan det godt hende at chihuahua er allergivennlige?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Chi skal vist være ganske allergivenlig, men kommer ann på individet.. Skal du kjøpe en burde du kjøpe en som er utvokst, siden det kan være at du reagerer på valpepelsen til et individ, men ikke voksenpels og omvendt. Ha hunden på "prøve" i 1-2 uker for å se om du reagerer over tid. :)

Chihuahuaer er nydelige vesner. Bare glade hele tiden :) Blir ares snill har jeg lyst på en sånn. Men pass litt på, det er få som bare har en chihuahua. :p

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Ylva er vell blitt 5 mnd nå, og hun er ikke akkurat verdens beste til å komme når man roper på henne. Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Hvis hunden din er nær deg, ikke vift med armene eller strekk deg ut etter den. Som regel tror den bare at du vil leke "kom å ta meg"-leken. Et tips er å sette deg på huk, med armene helt inntil deg, og ha en godbit der "inne". Når bikkja kommer for å få godbiten så lar du den komme med hodet helt inn i fanget ditt, og bare smetter på halsbåndet mens bikkja koser seg med godbiten og kos og ros fra deg. Dette funker fjell her. Bikkja trodde ofte at jeg ville leke, og kom løpende til meg, men var helt umulig å få tak i.

Husk å kun ros hunden din når den kommer. Bedre sent enn aldri. Hvis du roper på bikkja, og den ikke kommer med engang, men litt senere, så hjelper det lite å kjefte på bikkja. Gi den heller mye ros og godbiter, så den har veldig lyst til å komme neste gang du kaller på den.

Og et lite triks kan være å løpe fra bikkja di. Hvis den ser at du løper fra den vil den som regel tro at du leker "kom å ta meg"-leken, og vil komme løpende etter deg. Så var det bare å få tak i den for å få på båndet... :)

Jeg ville gjøre det samme - men så ville jeg la være å ta på båndet når den kom for å få godbiten - si "fri" og la den løpe ut igjen.. Ellers vil en fort lære at det å komme inn betyr "slutt på friheten" og så blir det vanskelig å "lure" den igjen. Kall den heller inn mange ganger - gi godbit - og slipp den avgårde igjen etter kos og ros... slik at den aldri klarer å "regne" ut når tiden kommer for å ta på båndet igjen.. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville gjøre det samme - men så ville jeg la være å ta på båndet når den kom for å få godbiten - si "fri" og la den løpe ut igjen.. Ellers vil en fort lære at det å komme inn betyr "slutt på friheten" og så blir det vanskelig å "lure" den igjen. Kall den heller inn mange ganger - gi godbit - og slipp den avgårde igjen etter kos og ros... slik at den aldri klarer å "regne" ut når tiden kommer for å ta på båndet igjen.. Lykke til!

Ja, det er viktig at hunden skjønner at "kom" ikke betyr "slutt på frihet". Men vi har fått til et relativt bra forhold med bikkja vår på akuratt det nå, og jeg er rimelig sikker på at han vet at han får slippe fri neste gang vi er ute på tur :) Men 100% stoler jeg ikke på han enda.

Lenke til kommentar

Meeeh. SÅÅÅÅÅ lyst på hund :(

Men å betale 10000 kroner for en blir liksom litt mye. Årlige utgifter på 3-5000 er ikke noe problem, men 10000 + 1000 i vaksineringer +2000 i utstyr første måned blir rett og slett litt for mye for meg tror jeg.

Noen tips? Vil så veldig gjerne ha en labrador retriever, eller en golden retriever...Men er redd for HD AA og PRA på de rasene :(

Har lest, og pugget, og lært så utrolig mye de siste to årene, men aldri våget å ta skrittet ut. Tenkt på forsikringer, plassering av soveplass, hva slags utstyr jeg trenger, og hvor mye tid jeg må beregne med den, i tillegg til planlagt hvordan jeg skal venne den til å være alene mens jeg er på jobb. Og nå føler jeg meg klar. Så bittert når økonomien velger å sette en stopper for det.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...