Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Idag skal vi til dyrlegen. Skal få tømt noen betente analkjertler (sikkert få noe medisin til dem også), samt finne ut hvorfor hun klør, klør, slikker, slikker, slikker på seg selv. Usj. Det kommer til å koste en formue, men jeg håper vi finner ut hva det er.

Jeg skal også til veterinæren i dag med Cita og Tia (og to andre hunder på internatet) fordi de klør og klør og klør. Regner med at det er lus, siden de har vært med hunder som har det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usj, lus.. Det vil jeg nesten garantert si at det ikke er. Det er mer sånn manisk slikking under labbene samt VELDIG mye ved haleroten. Det som er ved halen kan jo komme av analkjertlene, men jeg vil uansett få sjekket det ordentlig. Hun har jo alltid klødd litt (moren har også kløe i ørene, så det er vel kanskje noe av det samme). Har gått på sånn Sensible-fòr en mnd nå, men det har ikke gjort noen forskjell.

Jeg skal se om jeg finner meg en fryser som ikke koster en formue, så skal jeg bunkre opp med V&H, det er hvertfall verdt å prøve om det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Det har jeg fra både oppdretteren min og dyrlegen, siden jeg spurte begge to om jeg burde sterilisere Ylva.

Edit: Og det å ikke få valper er jeg helt enig i at er en fordel, det var i utgangspunktet derfor jeg vurderte sterilisering. Men hvis man driver oppdrett er kanskje situasjonen annerledes ;p

veterinæren her skal selv sterilisere sin tispe, om det ikke viser seg at hun blir en eksepsjonell jakthund og bør brukes i avl, så det er forskjellige meninger innenfor veterinæryrket også.

Oppdrettern min sa så fint "ja, hvorfor ikke sterilisere siden hu ikke skal ha valper uansett". Og hverken Buffy eller Bridie her kunne avles på, så det var jo greit.

men har liksom ikke hørt dette noe sted at hundene blir aggresive av det. Vet det har kommet opp spørsmål om hvorfor hundene dems blir angrepet lettere etter de er sterilisert, men det er vel mer med tanke på at den andre hunden ikke kjenner igjen dufter fra en sterilisert hund.

Dette blir forøvrig intr å se for min del, siden jeg har en hund som har det med å bli flydd på uansett. Nå etter steriliseringen har det ikke skjedd noe, men hu har heller ikke hilst på så mange hunder enda.

Lenke til kommentar

Knallbilder Marit!!

Juliess, hvordan gikk det hos dyrlegen?

Vel.. kan kopiere fra hjemmesiden:

Mona har klødd og slikket på seg selv infernalsk den siste tiden. Har ikke noen gode svar på akkurat når eller hvorfor det startet, men hun har rukket å få i seg 15 kg Royal Canin Sensitive før jeg fant ut at nå er det nok, og fikk time hos dyrlegen. Sensitive funka tydeligvis ikke.

Tok toget til Verdal ti på fire og ble henta av Linda. Så tok vi en liten runde på ca en halvtime sammen med hennes hunder, før vi dro avgårde til dyrlegen på Levanger. Vi ventet litt på venterommet og studerte en plakat med mange rasers idealvekt. Meen vi fant ut at det måtte nok være for veldig tynne hunder, siden mange av rasene virket sånn bittelitt lette :p

Da vi kom inn fikk Mona godteri av veterinæren og gikk løs der inne, mens veterinæren stilte mange spørsmål. F. eks om vi hadde sett rev, hvor og hva pleier Mona å ligge på, om vi har noen andre dyr, om JEG klør, avføringsspørsmål.. Ja, og mye mer jeg ikke kommer på. Så gikk hun grundig over hele Mona. Inn i ørene, mellom tær, under potene, magen, lår, rumpe, øyne og munn.

Så begynte de å barbere på bakparten, noe som var helt ok for meg. Vi skal jo ikke på utstilling og det er bedre å få rede på hva dette er. En stund ble det sagt at det kanskje var pelsmidd (og da fikk Linda pusteproblemer tror jeg, haha), så hun tok diverse hud- og pelsprøver for å se og utelukke ting. Det viste seg at utslettet var MYE større enn antatt, hvertfall av meg. Det vises ganske tydelig på bildet. Veterinæren sa at det luktet betennelse av sårene og at hun nok har slikket på seg betennelse der. Når hun da også slikker på analkjertelbetennelse og så slikker seg i pelsen etterpå sier det seg selv at det ikke lukter så herlig..

Så tømte de analkjertlene, flinke hunden min stod helt rolig (det gjorde hun mens de gjorde alt, forsåvidt) Det fikk vi skryt for.

Det ble ikke så ille mye å betale, 1538 betalte vi for grundige undersøkelser og 1,5 times opphold der inne. Så fikk vi tre forskjellige resepter, en salve til å smøre på, piller til å gi i tre uker, samt parasittmiddel bare for å utelukke at det er noen parasitter der. Så skal vi tilbake til kontrolltime den 10. desember og bestemme da hva vi skal gjøre videre for å finne ut av det som kanskje er allergi.

071119.jpg

Lenke til kommentar

Ja, vi vet jo ikke om det er allergi eller hva det er.. det syns jeg er litt skummelt. Men det kan jo f. eks være maten. Vi drar jo tilbake om tre uker og da må jeg ha bestemt meg for om hva jeg vil gjøre.

Hun sa vi kan sette henne på sånn spesialfòr, og da får hun KUN spise dette - ikke godbiter, rester eller noenting annet. Det blir vanskelig. I tillegg kostet det ca 700 for 10 kg :ohmy: Det føles dyrt ja. Forsikringen dekker så jeg kun trenger mellomlegget, men uansett.. Det er mer fristende å skaffe en fryser og ta henne helt over på V&H da.

Hun ser forresten allerede bedre ut :)

Prøvde å ta på henne skjermen i går for å venne henne til den, men da ble hun REDD. Halen mellom beina og klenget seg på meg. Det var ikke noe morsomt. Så jeg prøver en uke uten skjerm og ser hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...