Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Hunden vår har fremdeles tendenser til valpefakter, men får ikke så ofte slike "anfall" dere snakker om. Cita er mer eller minder litt vill hele tiden! ;) Men når hun hilser på meg og hun ikke har sett meg på et par dager (den er hos min far), er hun overlykkelig, og da er det hopping og biting med en gang. Gud, den dag hun vil bare utrykke sin kjærlighet med andre ting enn tennene sine!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aaw.

Når jeg så denne tråden her kom jeg til å tenke på hvor mye jeg savner dyret hjemme.

Her i England virker det ikke som noen har hund. Har vel sett én hund de siste to månedene, og jeg er en person som hilser på hunder hvis jeg har tid.

Her har vi et bilde av Leon fra i fjor vinter. :) Han er en Nova Scotia duck tolling retriever (eller Toller om du vil) som fyller 3 år i april.

800x600Her_var_det_fin_utsikt.JPG

Slenger med et bilde fra han var valp også. (Og som alle andre syntes om sin egen hund: Han er jo verdens søteste. :))

800x600Dette_smaker_nydelig.JPG

Lenke til kommentar

Familiehunden er også fra hof. Kjempegemytt på tollerne derfra! :D Han er 6 år nå. Han har dessverre forkalkninger i hofta siden foreldrene mine ikke kunne så mye om hund, og kjørte han for hardt da han var ung. Snilleste og beste tolleren jeg har møtt :)

Bilde av Peik

Utennavn.jpg

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Han er 6 år nå. Han har dessverre forkalkninger i hofta siden foreldrene mine ikke kunne så mye om hund, og kjørte han for hardt da han var ung.

Min hadde også problem med forkalkninger. I ettertid har jeg funnet noe informasjon om det som svenskene kaller "tollersjuka". Jeg vet ikke om det er en sammenheng, men her er i alle fall en link: Tollersjuka.

Frode

Lenke til kommentar
Så bra! :) Hvordan er han med de andre valpene på kurset?

Ikke bra. Han er snill som ett lam, men han blir så gira og voldsom og jeg klarer ikke roe han ned. Han klarer alt han skal og tar triks fort, de sosiale tingene er heller værre. Det jeg skal få extra hjelp med. Forrige time måtte jeg putte han i bilen halvveis.

Akkurat slik drev vi på i starten også. Faktisk hakket verre til og med. Måtte bruke buret i bilen hver gang det kokte over i starten og det var med jevne mellomrom for å si det slik. :)

Gikk helt jævlig på valpekurset. Var greit halvtimen med bare treneren, men etter 5 minutter med ordentlig valpekurs var jeg helt på gråten, så jeg bare dro. Igjen. De må tro at jeg er helt talentløs. Satt å grein i nesten en halvtime i bilen før jeg stakk til svigermor. Der var han flink og klarte å ligge stille i sofaen i 20 minutter. Det har han aldri klart før! :) Ble i litt bedre humør da. Veit ikke om jeg vil dra på valpekurs mer.

Ang. det å føle seg uthengt som dårlig hundeeier på hundekurs:

På mitt første kurs med vår hund fant både jeg og instruktørene ut at vi ikke kunne være sammen med de andre hundene på endel av øvelsene. Følte det litt rart siden det kun var oss som måtte drive alene, men fant fort ut at det ikke gjorde så mye akkurat. Jeg går på kurs for å lære - ikke for å vise hva hunden kan eller ikke kan. Å ha en hund som krever mer enn en annen ser jeg på som en positiv ting. Det setter større krav til meg som hundeeier og utfordringer er jo bare bra. Det føles hakket bedre også når man lykkes. :)

Instruktørene viste av kullet vår hund tilhørte fra før. Det var tydeligvis noen små problemer med dette kullet - flere som måtte omplasseres osv.. Det kan vel fort ha mer å gjøre med eierne enn hundene i seg selv, men det var tydelig at det var krevende førstegangsvalper. Utfordring er som sagt bra.. hehe

Det er en fryd å jobbe med hunden nå for tiden. Kurs er et musst for de som ikke er utlært innen hundehold. Skal kanskje på kurs igjen om ikke så lenge. :)

Lenke til kommentar

Akkurat det at mange ble opplevd som problemhunder kan jo ha noe med oppdretter av kullet også. Dersom man har en rase som er svært krevende for førstegangs hunde-eiere, bør man jo dersom man seriøst ønsker ett godt hjem til valpene sine være svært kritisk til hvem man selger valper til.

Oppdrettere av svært krevende hunder burde ikke uten videre selge hunder til folk som ikke vet hvordan det er å ha hund , og som kan ett og annet om hundeoppdragelse

Lenke til kommentar

Til Mushi

Har du kontaktet oppdretteren din for å få noen gode råd? Det finnes også mange gode bøker som du kan ha nytte av.

Ellers vil jeg si at du må lære valpen din å underkaste seg. Du må faktisk lære deg å tenke som en voksen hund, og bruke de signalene som en voksen hund bruker. Det vil blandt annet si at du må overse valpen en god del, det er du som bestemmer når det skal skje ting.Du kan oså tvinge den til å underkaste seg ved å legge den på rygg mens du stryker den på brystet. Ikke la valpen få inntrykk av at han kan bestemme. Gå ikke med valpen i flexibånd, da får den inntrykk av at det er den som tar lederansvaret. Kanskje du kan rydde unna en del ting så han ikke ødelegger noe inne, og bare la han rase litt uten at du bryr deg om ham. Vær helt konsekvent. Lek med ham ute, ikke dra- og kampleker, prøv heller litt gjemsel eller legg ut små spor av godis ev. blodspor med godis i enden av sporet. Bruk det naturen kan by på av morsomme ting, f.eks trestokker som ligger på bakken kan være fine hindere å hoppe over. En valp som må bruke hodet en del blir veldig sliten.

Lenke til kommentar

Nå har jeg og ares vært på hundetreff med ei venninne. De trente på handling, og jeg var litt med, men trente på og få han rolig og under kontroll. Gikk kjempebra! Har ikke sett han så flink utenom i hagen før. Er så utrolig glad for at han endelig skjønner hva jeg vil :) Var kjempelurt å slutte på valpekurset og heller trene med voksne hunder på dagtid i helgene. Han var halvfokusert i over en time før han ble umulig, på valpekurset er han umulig før han kommer ut av bilen.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du sluttet på valpekurset? :dontgetit: Hunden blir ikke flinkere i de situasjonene som dere sliter med dersom du bare fjerner ham fra situasjonen.. Da burde du i det minste fortsette å gå der, om det så blir uten å trene, bare for miljøtreningens og rotreninges skyld.

Ellers høres det veldig bra ut at dere har fremskritt på andre områder da :)

Lenke til kommentar

Det blir altfor mye for han på valpekurset. I tillegg er det såpass seint (det at han er mørkeredd ute hjelper ikke så mye på) og at han burde ha sovet for kvelden da. Der hvor jeg var idag var akkurat samme situasjon med trening og like mange hunder, det eneste var at det var eldre hunder (9mnd til voksen) og det var på dagen, når han faktisk klarer å være konsentrert nok til å trene.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende det er lurt å vente med valpekurset litt, og heller gjøre litt andre ting som du ser at funker. Så kan du vurdere om du skal begynne på valpekurs igjen senere, når hunden blir litt roligere. Det var en hund på kurset vi var på som var omtrent tre år, så det behøver ikke å være for sent selv om han ikke er liten valp lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...