Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Nå har jeg akkurat sitti og slåss med bikkja i en time i sofaen for å få han til å legge seg ned og slutte og bite. Han lå stille i 15 sekunder før han starta på igjen og vi holdt på en halv time til. Har bare lyst til å hive han ut av vinduet. Valpekurs er i mårra også, helt vondt i magen.

Hvorfor ikke bare sette en strek for situasjonen ved å stappe han inn i buret? Flere andre har også hatt et bånd i f. eks et stødig bord, som de binder hunden fast i når den ikke er rolig inne. Ingen vits i å gjøre ting som ikke fungerer, og det fungerer tydeligvis ikke å slåss i sofaen.

Husk hvilken rase du har, og ta det i betraktning når han setter igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mushi: Når det gjelder det du sier om at dere sloss i sofaen, så er det tydelig at det er nettopp sånn bikkja di oppfatter det også; nemlig at dere lekesloss. Dermed er det ikke rart at han biter. Tydelig at dere bør prøve en annen metode, som Juliess nevner. Vil fortsatt anbefale den jeg nevnte tidligere, kombinert med at du slutter å leke med han etterpå, og evt. overser han.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Uffda. :hm:

Men ikke gi opp! ;)

Hva gjør du for å få han til å slutte? Jeg har erfart at det har hjulpet ganske bra å putte fingeren/hånda ned i halsen på den (selvfølgelig ikke så hardt at det er skadelig, bare så det er ubehagelig) når den biter. Det har pleid å funke på alt fra dachsen vår til kompisen sin totalt hypre irske Setter.

Han har en utrolig stor munn og jeg vil helst ikke stikke fingrene mine inni der. Han har to klipte tenner nede som flærrer opp huden ganske greit. Pleier og ta han i kinnet, men det funker ikke. Han blir bare enda mer gira og fast bestemt på å "vinne". Forbanna hardt biter han også. Jeg veit ikke helt hvordan jeg skal få stoppet det også. Når han er så langt gira opp har jeg ikke sjangs til å få på han et bånd eller ignorere han uten og bli skamfert. Har prøvd å gå på et annet rom så han blir alene, men da bare raserer han huset.

Hvorfor ikke bare sette en strek for situasjonen ved å stappe han inn i buret? Flere andre har også hatt et bånd i f. eks et stødig bord, som de binder hunden fast i når den ikke er rolig inne. Ingen vits i å gjøre ting som ikke fungerer, og det fungerer tydeligvis ikke å slåss i sofaen.

Husk hvilken rase du har, og ta det i betraktning når han setter igang.

Jeg var ikke hjemme da, men på besøk hos svigermor. Det må da være mulig å dra vekk til folk uten å måtte sette han igjen hjemme? Det eneste som surrer rundt i hodet mitt om dagen er en bulle på 20 kg, full av hormoner som enten hopper opp og maltrakterer armen min eller ender opp som omplasseringshund fordi jeg ikke klarer å roe han ned. Vil så gjerne få det til å funke. Binner jeg han fast går han amokk og hopper opp og ned, biter i båndet/ lister/dørkarmer etc i nærheten og bjeffer som en gal. Enten sitter han i buret, eller så er vi ute og går tur i skogen. 3 minutter etter han er ute av buret blir han piraya og er helt umulig og få kontakt med han. Jeg har prøvd å ha han ute mer, men det fungerer ikke. Jeg kan ikke ta han med meg noen steder, og blir da sittende hjemme og trøkke, dag ut og dag inn.

Det jeg ønsker meg er en valp som klarer å legge seg ned på stuegulvet eller sofaen og bare slappe av, ikke bare løpe rundt som om djevelen var etter han eller ødelegge alle tingene jeg eier og har. Jeg har ikke lyst til å la han "bo" i buret, men jeg ser ingen annen måte. Jeg lar han få tusle i stua til han blir umulig hver gang han har vært ute for å tisse elns, men det blir bare med at han løper inn i stua, jager katter opp trappa og blir spinnvill igjen.

På valpekurset er det det samme bare at han er i bånd. Hopper, biter og er helt gal. Alle ser på meg som om jeg er helt udugelig og jeg begynner å grine. Hver gang.

Men han er jo snill når det bare er oss to. I skogen eller når han får kos om morgenen. Da er han rolig, snill og den beste hunden i verden. :) Det er bare alle andre timene han er våken som er et mareritt.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor stort gap han har, men du kan jo eventuelt prøve å knytte neven inne i munnen når han biter. Eventuelt holde rundt snuten hans når han biter, og si tydelig og klart nei.

Må sies at jeg ikke er noe ekspert på dette akkurat. Det er godt mulig at det er feil i manges øyne, men det var slik det ble gjort på de dachsene jeg har kjennskap til.

Evt. sett han i buret hver gang han begynner, så blir han sikkert lei av å sitte der etter en time eller to med timeouts ;)

Snute er også prøvd ut og leppa. Det virker som om alt jeg gjør bare provoserer han mer. Bur metoden har jeg prøvd siden jeg fikk han. Det er det eneste som funker, men når han kommer ut igjen går det 5-10 minutter og han er like ille.

Beklager hvis jeg virker veldig negativ, men jeg er så utrolig oppgitt.

Lenke til kommentar

Vær. Konsekvent. Stapp han i buret med EN gang han begynner å tulle! Prøv også å se forskjellen på når han bare er valpeherjende, og når han får ANFALL og blokkerer ut, feks når han er sliten og ikke klarer roe seg. Jeg sleit også med at hun aldri roet seg, jeg måtte tvangsroe. Brukte bur. Det kan dog høres ut som om han er hakket verre enn Mona var.

Uansett om han biter deg, du MÅ få kontroll over atferden hans. Og med en valp er det best om man ikke går inn i fysiske kamper, fordi de blir faktisk voksne og større en dag. Og det ender ofte med at man må ta hardere, hardere og hardere. Hva gjør man den dagen man ikke kan ta hardere?

Prøv å være kjempekonsekvent med timeout. Ha et bånd inne som du enkelt kan feste ham i om du ikke vil bruke bur. Drit i om han bjeffer, fortell naboene at dette er noe dere trener på, så slipper du tenke på det. Ros med en gang han viser tegn til ro, og slipp ham løs. Dersom han monger igjen, tilbake til båndet! Dette må gjøres igjen, igjen og igjen til det er lært.

Inne har vi ikke lov til å bite i hverandres armer :)

Ikke lek kampleker som kan overføres til andre situasjoner, frem til han er eldre og klarer å skille bedre mellom situasjoner.

Lenke til kommentar

Tusentakk for råd. :) Hvis man bruker bur som timeout heletiden, vil han ikke tro at det er straff? Jeg har vurdert å bare la være og oppsøke situasjoner han blir stresset en stund, og heller droppe og trene på det til han er eldre og har roet seg litt ned. Er det lurt eller veldig dumt? Jeg snakker om byen, valpekurs, hjem til andre etc. Det er vanskelig å få sosialisert han med andre valper siden han er så voldsom. Han klarer ikke kjønne at han veier nesten 14 kg. Når begynner valpen og roe seg ned? Han er snart 4 mnd.

Lenke til kommentar

De fleste roer seg også litt mer den perioden de mister valpetennene og etter det. Bowser er helt forskjellig nå (5 mnd) enn han var for bare 2 måneder siden, så jeg vet hva du går gjennom. Bowser kunne også være et helvete, men du MÅ være tålmodig og konsekvent så han lærer, og i tillegg får han mer vett i hodet jo eldre han blir. Enkelt og greit, ikke gi ham opp, da kommer du til å angre hvis du ser ham igjen når han er en eldre, snillere og roligere hund hos de du ga ham bort til.

Lenke til kommentar

Det ER straffen hans, det.. Å bli tatt vekk fra det han syns er gøy, å få være en del av det sosiale. Og det er et ønske hos de fleste hunder å få være der det skjer. Så det er en veldig sterk straff, egentlig. Selv om det fleste tror det er verre å gi et raskt klyp i øret.

Dra til steder hvor det ikke er FOR mye å følge med på, men steder hvor det går an å holde hodet sånn nogenlunde kaldt. Ikke dra til Tønsberg torv en tirsdag rett etter jobb liksom.

La være å sosialisere med valper om han ikke klarer oppføre seg, bruk heller voksne hunder (ikke unghunder som herjer tilbake) som er ålreite.

Lenke til kommentar

Så må du også tenke at du er oppi hundevalpen din 24/7 med eneansvar. Siden du ikke jobber av diverse grunner så har du aldri en pause. Er ikke rart du blir litt ekstra irritert da, spes når det er bare du som har jobben med å oppdra den. Ikke la alt bli så big deal, det er tross alt bare en hund. Har troen på deg jeg :)

Lenke til kommentar

Geisha har sluttet å spise tørrfor... Tidligere spiste hun den med god apetitt med en gang vi kom hjem til henne, men nå har hu sluttet helt. Har gått en hel uke uten at hun har rørt matskålen sin .

Det eneste hun spiser er godbiter dersom vi trener. Dette har kommet ganske plutselig og jeg er redd for at hun kan være syk eller deprimert.

Jeg har fått meg dagjobb nå, slik at hun er hjemme alene fra 8 til 15:30 hver dag. Hun er rolig inne , og ligger og sover hele dagen, og så går jeg og samboeren min tur med henne etter middag.

Er livredd for at hun kan være alvorlig syk, selv om hun ellers virker kvikk og rask.. men hun går jo ned i vekt siden hun ikke spiser...

Lenke til kommentar

mushi: Morsomt bilde! :wee:

Light Alba: Det spørs litt om hun bare er lei den tørrmaten, eller om hun generelt har dårlig apetitt. Hvis hun kaster seg over godbiter og alt annet enn tørrmaten, kan det nok være en ide å prøve å bytte fôr. Du kan også prøve å fukte maten i vann og la den stå og bli bløt før hun spiser den, det hender det faller i smak.

Vi pleier å kjøpe tørket lever til å drysse over maten som krydder, det er jo også noe du kan prøve. (Det blir sikkert mye av det samme som apetittpulver, som mushi nevner.)

;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

mushi: Du må bestemme deg for hvilken metode du skal bruke på den valpebitingen. Det virker som om du noen ganger tar timeout og overser mens andre ganger kniper du han i kinnet, kjefter o.l.

Jeg er imot burbruk, spesielt ved bruk som timeout. Skal man først benytte bur burde det være et positivt sted for hunden. Jeg ville heller forsøkt å ha på han en liten tynn lenke hele tiden som du trår på når han oppfører seg som værst, slik at han ikke når deg. Eller bindet han et sted i rommet. Timeouten skal ikke vare lenge heller.

Jeg har hatt noen gærne valper selv, og det vi alltid har gjort når de begynner å bite og stresse (og Tia var/er ganske ekstrem) er å bare holde de rolig og stryke de langsomt på brystet til hunden har roet seg. Når den har roet seg får den går løs og jeg finner en leke den kan leke litt med seg selv med. Det har fungert supert på alle våre, dersom man er flink til å gjennomføre det, er konsekvent, og ikke hopper fra metode til metode

Lenke til kommentar

Har en Tibetansk Spaniel valp med akkurat samme problemet.

Av og til er det bare noe som skjer i hodet på den så den fyker rundt i stuen, opp i sofaene, hopper direkte fra sofa til sofa og opp i fange og bite og tulle. Har fått mange råd om hvordan få hunden til å slutte å bite igrunnen. Alt fra å sitte å ule som en skadet valp til å holde den rundt kjeften osv. L este en plass at det å putte hunden i buret egentlig ikke burde bli brukt som en straff i tid og u-tider, men heller bare det å undertrykke den og ignorere den. Kan forstå om det ikke er så lett å ignorere en leken og biteglad valp, men etter en tid har det i det minste startet å vise litt resultater for meg. Er jo fortsatt noen "turer" der alt bare er oppned, men det er valper, de lærer forhåpentligvis med tiden :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...