Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Gikk helt jævlig på valpekurset. Var greit halvtimen med bare treneren, men etter 5 minutter med ordentlig valpekurs var jeg helt på gråten, så jeg bare dro. Igjen. De må tro at jeg er helt talentløs. Satt å grein i nesten en halvtime i bilen før jeg stakk til svigermor. Der var han flink og klarte å ligge stille i sofaen i 20 minutter. Det har han aldri klart før! :) Ble i litt bedre humør da. Veit ikke om jeg vil dra på valpekurs mer.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gikk helt jævlig på valpekurset. Var greit halvtimen med bare treneren, men etter 5 minutter med ordentlig valpekurs var jeg helt på gråten, så jeg bare dro. Igjen. De må tro at jeg er helt talentløs. Satt å grein i nesten en halvtime i bilen før jeg stakk til svigermor. Der var han flink og klarte å ligge stille i sofaen i 20 minutter. Det har han aldri klart før! :) Ble i litt bedre humør da. Veit ikke om jeg vil dra på valpekurs mer.

Huff så trist at det endte slik! Hva var det du og treneren snakket om/øvde på før kurset? Jeg er enig med darkness, ikke gi opp og gi f* i hva andre må tenke eller tro! Hunder er forskjellige og selv om noen andre hunder oppfører seg eksemplarisk er ikke det nødvendigvis eierens fortjeneste! ;)

Lenke til kommentar

Det som slår meg er at en halvtime med trening faktisk kan være nok til at en valp på hans alder blir helt utslitt og derfor bare blir "vrang" når det ordentlige kurset startet etterpå. Hva trente dere på sammen med instruktøren, hvorfor gikk dette bedre enn når kurset startet? Prøv å finne grunner, i stedet for å tro at både du og hunden er helt håpløse.

Noen må være den vanskeligste/dårligste på kurset, og hvis det er deg, så kan det jo bare gå oppover ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke en konkurranse å gå på valpekurs. Eg har gjennom tidene sett flere hunder som man trodde kom til å bli farlige problem hunder fordi de var ustyrlige som valper og som med bastant trening ble riktige flotte hunder etterhvert.

Tror ikke dette kommer på hunden men heller deg selv som sliter litt. Ta og slapp litt av og ikke tenkt for mye på kordan han er nå.

Lenke til kommentar
Hva betyr det når Henri går med rumpen i gulvet hvis dere forstår? Trenger han ormekur eller noe?

Det kan være trøbbel med analkjertlene.

Frode

Hunder har to analkjertler, de ligger i lukkemuskelen til anus, en på hver side. Betennelsestilstander er vanlig, opptil 10% av hundepopulasjonen har betente kjertler til enhver tid.

De fleste problemene med analkjertlene kan behandles medisinsk. Dyrlegen presser ut kjertelinnholdet, spyler kjertelen, deponerer antibiotika og eier gjør forandringer på dietten. Hunder med analkjertelproblemer bør ha mye fiber i kosten. Hunden kan gå på Hill´s w/d eller få tilskudd av fiber i form av gresskar, "bran" = korn?, og "psyllium"(amerikansk bok) for å gjøre avføringen fast og dermed strekke analmusklaturen og lettere tømme kjertlene ved avføringsutskillelse. I alvorlige tilfeller kan det være nødvendig med ukentlig tømming og behandling av kjertelen.

Dersom medisinsk behandling av problemet ikke fører fram kan kjertlene fjernes kirurgisk. Man går inn på siden av anus og skiller muskellagene fra hverandre til man kommer inn til analkjertelen. Denne løsnes fra vevet rundt og forsøkes å få ut hel. Hvis innhold av kjertelen kommer ut i vevet må det spyles godt for å unngå en sårinfeksjon. Deretter syr man igjen. Det største problemet med hele operasjonen er helingen av såret etterpå. Kirurgien foregår i et svært vanskelig område. Det er fare for infeksjon (avføring i såret), sammentrekning på grunn av arrvevet som påvirker anus` funksjon, med mulig forstoppelse eller manglende kontroll av avføringsavgang. Og endel andre ubehagelige følger. Som eier må man passe på at hunden ikke får slikket på såret, holde området rent og såret tørt og rent. Hunden må gå med krave. Narkose på en ung hund foregår som regel helt ukomplisert. Det er i hvertfall den delen jeg ville være minst bekymret for.

Analkjertlenes funksjon er ikke helt klarlagt. De skal smøre avføringen og de er også antatt å være med i hundens lukt-visittkort. Med andre ord kan det hende at andre hunder ikke får like mye informasjon av å lukte på din hunds avføring. Prisen varierer fra klinikk til klinikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...