Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valper _er_ arbeid, men etter noen dager får du en slags... Forståelse av hvordan hunden tenker. I hvertfall i teorien :)

Edit: Prøv en sånn beinknoketing med nam-nam inni som han må jobbe med snuten/tunga for å grave ut. Helst så stor at han ikke har sjangs til å få ut alt ;p

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd klynking, hyling, nei, fy, gråte, alt. Han bryr seg ingenting om det. Det virker ikke som han enser at jeg lager lyd engang. Prøver jeg og distrahere han når han dreper skoene mine ved å rope på han, kommer han bort til meg for å bite meg i stedet. Timeout fungerer ikke siden jeg ikke har noen rom og lukke han inn i som er kjedelig. Han er ikke avhengig av meg på den måten, og bullene har null problem med å leke med segselv hvis jeg ikke gir han oppmerksomhet. Jeg har kjøpt sikkert 6 forskjellige tyggeting til han i alt fra stoff til hud, men han blir lei dem etter en halvtime. Jeg leter etter kurs, men alt er fullt frem til nyttår omtrent.

Det er så vanskelig, jeg vil bare at han skal være snill.

Idag har han vært en engel, men så plutselig begynner han med piraya-bitinga si igjen og jeg veit ikke hva jeg skal gjøre med han. Han løper i beina mine når jeg går. Da stopper jeg opp og snur meg vekk for at det skal være kjedelig, men da biter han i tærne mine og det gjør så utrolig vondt.

Samme med Oswald :) Men vi fikk et godt forhold etterhvert! Jeg har så mye arr på beina og armene det ser ut som jeg har vært i krig. Jeg klynka også men det hjalp ikke. Det jeg gjorde var og legge ham på ryggen og hold ham rolig helt til han ga seg (det tok ca 45 minutter hehe) gjentok hver gang han prøvde og dominere. Tilslutt ble han snill som et lam på prozac. Jeg var aldri brutal med ham bare rolig og bestemt.

Dessuten er valpetenner skarpe som synåler (hehe)

Det roer seg når han nærmer seg et år..

Edit: Nå er han så snill at han venter med og gå inn dører før jeg lar ham få lov! Han får ikke komme opp i sofaen med mindre jeg nikker på hodet. Og han har ingen problemer med leker eller mat når det gjelder forsvar. Jeg holder bare på leken eller maten så bakker han unna før jeg gir ham lov igjen (Jeg spiser alltid før ham)

Men han er litt for ivrig når jeg får besøk da ber jeg besøket snu ryggen til og ikke bry seg om ham. Da gir han seg ganske fort.. Og besøket må alltid hilse på meg før Oswald får kos bak øret :)

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

9542409[/snapback]

Og så blir de snart igjen uutholdelige monsterbeist.

Bra og se at jeg ikke er alene :p

Håper dyret mitt blir like snillt :) Nå koser han seg med en bit tørka vom. Det lukter som en blanding av grisehus og innvoller.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Hvertfall av de eg har vært borti har alle vært "stressende" hunder. Ute er en ting men det er jo ingen av knapp på denne. Tasser fram og tilbake selv etter å ha kjørt seg bådy fysisk og psykisk ute. Inatt skrapte hun på døren fordi hun ville inn til oss. Lot henne komme inn etterhvert siden eg ville sove og hun hadde vært flink men så bare drev hun og tasset inne slikket seg og la seg ikke til ro særlig lenge.

De andre bc'ne eg har truffet har også vært litt urolige inne. De er jo arbeidshunder som krever arbeidsoppgaver så det er jo egentlig ikke så rart.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 27 valper hvor 3 av de er mine, og alle var like glad i å bite på tærene mine. Prøvde alt mulig, men gikk ikke.

Det jeg gjorde var og legge ham på ryggen og hold ham rolig helt til han ga seg (det tok ca 45 minutter hehe) gjentok hver gang han prøvde og dominere.
Det samme gjorde jeg, og var det som fungerte best. Ikke 100%, men det fungerte.

Bare husk at det er en valp. Prøv å lær en liten unge om å ikke tygge/spise små deler. Fungerer like dårlig. Men blir bedre som tiden går :)

Lenke til kommentar
Hvertfall av de eg har vært borti har alle vært "stressende" hunder. Ute er en ting men det er jo ingen av knapp på denne. Tasser fram og tilbake selv etter å ha kjørt seg bådy fysisk og psykisk ute. Inatt skrapte hun på døren fordi hun ville inn til oss. Lot henne komme inn etterhvert siden eg ville sove og hun hadde vært flink men så bare drev hun og tasset inne slikket seg og la seg ikke til ro særlig lenge.

De andre bc'ne eg har truffet har også vært litt urolige inne. De er jo arbeidshunder som krever arbeidsoppgaver så det er jo egentlig ikke så rart.

9543439[/snapback]

Da er min kjøter litt annerledes, da. Men han kan også være urolig. Bare 25% bc, da.

Lenke til kommentar

Mushi :)

Du har fått deg en liten valp.

Alle valper er veldig krevende i starten. Man skal ut for å tisse flerfoldige ganger i løpet av en dag, og gjerne minst 1 gang i timen de første ukene. Valpen skal ha masse masse med oppmerksomhet hele tiden.

Det er klart det er kjedelig for en liten valp at du sitter på dataen - finn på noe annet. Det kan høres ut som valpen din kjeder seg og blir frustrert av dette. Lek med den ! Kjøp tenkeleker, eller lag egne. Nnoe kjempegodt som gjemmes under en boks som valpen må finne ut hvordan man snur for eksempel. Gå tur til et parkområde eller ett annet sted nær deg hvor det er andre hunder så han får sosialisert seg og lekt med andre hunder.

Du har en liten valp, og det er lenge til den er en fullvoksen hund. Fullvoksne hunder ligger timesvis og slapper av i sofaen. En valp kan også sove i timesvis, men gjerne når det ikke "passer deg"

Nå i denne tiden kan du prøve å tilpasse deg valpen litt. Lekebitingen går over så lenge du ikke tillater at den skjer. Toneleie har masse å si. lys godstemme når han gjør noe som er bra, og belønn med noe som er godt eller artig . Når han gjør noe som ikke er bra, streng/mørkere stemme. Og dersom han biter deg, kan du enkelt forlate situasjonen ved å gå ut av "valpegrinda/valpens avgrensede område"

Det er mye arbeid, men veldig verdt det når du først får en snill og rolig voksen hund . Min geisha har jeg aldri hatt særlig mye problemer med, men så har jeg alltid hatt noen til å støtte meg og hjelpe meg når det har vært behov for det. Det høres ut som om samboeren din ikke er særlig hjelpsom, og at man er sliten etter arbeidsdagen er ingen undskyldning når det gjelder å være en støtte og hjelper for sin kjære.

Jeg har fri på dagtid og tilbringer formiddagene med Geisha. Når samboeren min kommer hjem fra jobb klokken 4, og jeg drar på jobb er han alikevel såpass hjelpsom at han tar med Geisha på lange turer. Han tar henne også med dersom han skal besøke kompiser eller foreldrene sine. Å ha noen som støtter deg og hjelper til er Alfa Omega når det gjelder hundehold, spesielt når det er snakk om en liten krevende valp. Skal man klare alt selv blir man fort sliten. For ikke å snakke om hvor utrolig herlig det er når den man deler livet sitt med deler interessen for hund. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at han er akkurat like glad i Geisha som det jeg er, og det varmer utrolig mye :)

Lenke til kommentar
Ellers kan eg si med engang at eg tror eg aldri kommer til å få meg bc eller bc blanding. Stressende hunder altså!

9543376[/snapback]

Ja, merker at det er en del av de, men dersom man kommer seg ut på landet og møter en bc som ellers får lov til å løpe løs dagen lang, så er det verdens beste hunder

Lenke til kommentar

Var nettop på fjellet med Henri. Når vi var 50 meter fra en hytte eller noe hadde visst en ulvehund eller noe jaktet på oss, og han hoppet på oss. Han bjeffet, og prøvde å drepe Henri. Han glefset etter nakken hans flere ganger mens jeg forsvarte han med å slå/dytte hodet hans vekk med albuen min. Jeg ropte hjelp to ganger i håp om at eieren kunne få kontroll over den. En dame som var vel en 30 meter unna (jeg kunne ikke se henne) ropte på hunden, men kom ikke hit. Til slutt gav hunden seg mens jeg holdt Henri oppe, og kiket på mannen som bare stod på verandraen til hytten deres uten å være til hjelp. Jeg gikk bare tilbake, jeg gadd ikke å snakke med de. Henri klarte seg uten noen skader. Men det var nære på.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd klynking, hyling, nei, fy, gråte, alt. Han bryr seg ingenting om det. Det virker ikke som han enser at jeg lager lyd engang. Prøver jeg og distrahere han når han dreper skoene mine ved å rope på han, kommer han bort til meg for å bite meg i stedet. Timeout fungerer ikke siden jeg ikke har noen rom og lukke han inn i som er kjedelig. Han er ikke avhengig av meg på den måten, og bullene har null problem med å leke med segselv hvis jeg ikke gir han oppmerksomhet. Jeg har kjøpt sikkert 6 forskjellige tyggeting til han i alt fra stoff til hud, men han blir lei dem etter en halvtime. Jeg leter etter kurs, men alt er fullt frem til nyttår omtrent.

Idag har han vært en engel, men så plutselig begynner han med piraya-bitinga si igjen og jeg veit ikke hva jeg skal gjøre med han. Han løper i beina mine når jeg går. Da stopper jeg opp og snur meg vekk for at det skal være kjedelig, men da biter han i tærne mine og det gjør så utrolig vondt.

9541433[/snapback]

HEI mushi :) vis det ikke er noe ledige kurs fram til nyttår, fåreslår jeg at du laster ned et program som heter dog wispers:) det e et kjempe bra program og de hjelper deg med alt om alle hude raser.

angående bitingen vil jeg fåreslå at vis det av og til blir for voldsomt kan du enten gi henne et lite slag med tre fingre på høyre side av halsen eller nede på hofte beina.det gjør moren til valpene nor de leker for hardt med værandre. det kjennes litt ut som et bitt for hunden, og derfor vil den fårstå det som en advarsel.Då viser du at det er du som er shef, og at det er du er "mor" . å klynke hjelper ikke for då vil han kansje få intrykk av at du er som en av søsknene dens, og derfor vil den ikke gi seg for søsknene dens ville sikkert lekt videre. då viser du at det er du som er shef, og at det er du er "mor". men du må huske at hunden er en valp og at den sikkert klør i tenna, så let videre etter noe hon intreserer seg for, så skal du se det går bra. :)

Lenke til kommentar

Samme med Oswald :) Men vi fikk et godt forhold etterhvert! Jeg har så mye arr på beina og armene det ser ut som jeg har vært i krig. Jeg klynka også men det hjalp ikke. Det jeg gjorde var og legge ham på ryggen og hold ham rolig helt til han ga seg (det tok ca 45 minutter hehe) gjentok hver gang han prøvde og dominere. Tilslutt ble han snill som et lam på prozac. Jeg var aldri brutal med ham bare rolig og bestemt.

Dessuten er valpetenner skarpe som synåler (hehe)

Edit: Nå er han så snill at han venter med og gå inn dører før jeg lar ham få lov! Han får ikke komme opp i sofaen med mindre jeg nikker på hodet. Og han har ingen problemer med leker eller mat når det gjelder forsvar. Jeg holder bare på leken eller maten så bakker han unna før jeg gir ham lov igjen (Jeg spiser alltid før ham)

Men han er litt for ivrig når jeg får besøk da ber jeg besøket snu ryggen til og ikke bry seg om ham. Da gir han seg ganske fort.. Og besøket må alltid hilse på meg før Oswald får kos bak øret :)

9542409[/snapback]

Jeg skal prøve det der. Ylva har også en tendes med å bite meg i tærne.

Endret av Frangemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...