Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Hvite hunder er ikke alltidønskelig i enkelte raser, og har ikke bare med utseende å gjøre. Enkelte kombinasjoner med øyefarge og hvite hunder gjør at det er større sjanse for døvhet og blindhet. Uten å påberope meg kunnskap på området mener jeg det er hvit pels / bøå øyne som ikke er heldig :)

Men når det er sagt er jo hvite hunder penest:

1373680312_ac975c04cd.jpg

1373680558_564e4050e1.jpg

1372776837_f49433b52b.jpg

1373681164_df2e384ac4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvite hunder er ikke alltidønskelig i enkelte raser, og har ikke bare med utseende å gjøre. Enkelte kombinasjoner med øyefarge og hvite hunder gjør at det er større sjanse for døvhet og blindhet. Uten å påberope meg kunnskap på området mener jeg det er hvit pels / bøå øyne som ikke er heldig :)

Men når det er sagt er jo hvite hunder penest:

Fin basse :) Har du fått han fra Norge, eller importerte du?

EDIT: Fjernet bildene.

Endret av TyrantOfWinter
Lenke til kommentar

Hentet Ares igår :D Det var en utrolig lang dag. Dro hjemmefra 0600 og var hjemme 0030. Han er utrolig pen og den mest lovende valpen hun hadde hatt på flere år. Det var tre kennler i utlandet som var interessert i han, men da var han allerede lovet bort til meg. ;) Jeg har fått en helt haug av regler å følge og det er alt annet enn hva jeg har sett for meg. Uansett, tror vi kommer til å trives sammen bare jeg overlever de to første åra.

Hovedregelen er at han aldri skal få muligheten til å stresse som valp og skal sove så og si hele dagen. De to første mnd skal han bare være våken for å spise, tisse og leke i 15 minutter, fire ganger om dagen. Han skal også ikke lekes med, men leke på egenhånd. Han kan bare være med meg ut (andre steder enn hagen) max en gang i uka.

Men sovingen/slappe av skal foregå 23 timer i døgnet. Han klarer bare å slappe av i bur. Hvordan får jeg kan til å ikke stresse heletiden så han slipper og bo der?

Han klør seg også konstant når han er ute av buret. Er det halsbåndet?

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Han skal også ikke lekes med, men leke på egenhånd. Han kan bare være med meg ut (andre steder enn hagen) max en gang i uka.

9491649[/snapback]

??

1. Ro deg ned. La valpen oppleve mest mulig. Du er i pregningsperioden.¨

2. LEK MED VALPEN. ta på den, kos den, skap trygghet og samhørighet

3. Ta med den overalt :)

Hvile må dog læres på valper.

Se litt rundt på denne: http://www.wolfdog.no

Her har du en artikkel som heter rule of 12. les den

den ligger under valpeutvikling.

Halsbånd var jeg veldig varierende med :)

REgner med at du råforer

Lenke til kommentar

Hadde planer om råfor, men oppdretteren sa at de fungerte dårlig med det. De hun hadde prøvd det på hadde fått veldig dårlig pels og hudprolemer, siden bullterrieren ikke har så bra imunforsvar. Magen tåler det, men ikke hunden etter det jeg har skjønt.

Blir bare forvirra av absolutt alt. Alle jeg snakker med motsier meg og hverandre og ingen er konsekvente.

Lenke til kommentar

Tror oppdrettern din har null peil på hund jeg, men nok om det.

Alle jeg kjenner som råforer melder om mindre hudproblemer og bedre pels. Hvis oppdrettern din har anbefalt deg det andre du skrev tidligere om oppveksten er jeg ikke i tvil om at denne kan svært svært lite hund. Og det er skremmende....

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Men hvordan skal jeg vite hva som er riktig? Det kan jo fint gå til helvete uansett hva jeg gjør. Vil ha en snill bulle, ikke en som er stein gal. De eneste rolige bullene jeg har hørt om omtrent er hos henne.

Hva burde jeg kjøpe så han har noe å tygge på? Han klør i tenna.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Hentet Ares igår :D Det var en utrolig lang dag. Dro hjemmefra 0600 og var hjemme 0030. Han er utrolig pen og den mest lovende valpen hun hadde hatt på flere år. Det var tre kennler i utlandet som var interessert i han, men da var han allerede lovet bort til meg. ;) Jeg har fått en helt haug av regler å følge og det er alt annet enn hva jeg har sett for meg. Uansett, tror vi kommer til å trives sammen bare jeg overlever de to første åra.

Hovedregelen er at han aldri skal få muligheten til å stresse som valp og skal sove så og si hele dagen. De to første mnd skal han bare være våken for å spise, tisse og leke i 15 minutter, fire ganger om dagen. Han skal også ikke lekes med, men leke på egenhånd. Han kan bare være med meg ut (andre steder enn hagen) max en gang i uka.

Men sovingen/slappe av skal foregå 23 timer i døgnet. Han klarer bare å slappe av i bur. Hvordan får jeg kan til å ikke stresse heletiden så han slipper og bo der?

Han klør seg også konstant når han er ute av buret. Er det halsbåndet?

9491649[/snapback]

Jøss... Er du sikker på at dette ikke er instruksjoner for Britney Spears på MTV awards? (Rimshot)

Jeg er helt enig med Øivind, ro ned! Du og oppdretteren din er i ferd med å sette så harde krav til deg (selv) at du ikke har sjans til å ha det gøy med valpen! Og hvis en valp sover 23 timer daglig er den syk.

Edit: Og vi vil ha bilder! :D

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
1. Ro deg ned. La valpen oppleve mest mulig. Du er i pregningsperioden.¨

2. LEK MED VALPEN. ta på den, kos den, skap trygghet og samhørighet

3. Ta den med overalt :)

9491727[/snapback]

Jeg er enig i dette her. Ta hunden med overalt, du merker fort når han begynner å bli sliten (i hvert fall etter de første dagene), så kan du heller ta ham hjem når han begynner å bli sliten. De første ukene og månedene er ufattelig viktige for at dere skal få et tett bånd dere i mellom.

Lenke til kommentar

De som råforer har sjelden problem med valpebiting. Vi gir bein, eks oksehale som de jobber iherdig med.

Når det gjelder hva som er rett og hva som er galt, gjelder regelen:

Bruk fornuft!

Mener oppdretteren din at det er ok at du sperrer den inne 23 timer i døgnet, at du bruker straff som tegnestifter og klyper, syns de det er ok å slå valpen.... så behøver faktisk du ikke å gjøre det. Du må gjøre det du føler er riktig...

Hundehold handler om forelderskap og ikke lederskap! Kos dere som om det var din datter. Vis henne frem og opplev verden sammen. Husk du skal være et forbilde som viser vei, og hva som er lov og ikke lov.

Det er i det hele tatt veldig enkelt, så lenge du gjør det du innerst inne føler er rett. Jeg har kjefta på Kåre en gang i mitt liv. Da hadde jeg det vondt inni meg lenge etterpå, og derfor gjør jeg det aldri igjen.

Lenke til kommentar

Gratulerer med valp mushi! Som nevnt her må du bare gjøre det slik du selv føler er best. Og bruk sunn fornuft. Å skal høre på alle, blir man bare veldig forvirret av. Også det å tviholde på regler en oppdretter har satt er ikke alltid like greit. De har en metode å gjøre ting på, og nå er det du som skal finne din egen metode å gjøre ting på.

Kos deg med valpetiden da. Den forsvinner fort! ;)

Lenke til kommentar

Det viktigste rundt dette med søvn er at valpen får sove så mye den vil. Det vil si at den vil sove mye i starten. Ikke vekk den eller forstyrr den. Utover det så høres det voldsomt ut at han kun skal være våken da og da, og så og så lenge. Dette styrer valpen selv. Det du skal huske på er ta den ut så den får tisset etter den har gjort noe; lekt, spist og sovet. Dette er for din egen skyld ;)

Når han er inne trenger han vel strengt tatt ikke ha halsbånd på seg? Synes det høres rart ut at han MÅ være i buret for å slappe av. Det er vel en vanesak. Viktigste er vel at han har et sted han kan legge seg og slappe av og føle seg trygg.

Hvis man ikke kan ta med seg hunden noen steder enn i hagen de 2 første måneden, så lurer jeg på hvordan man skal klare å komme seg ut av huset og leve et normalt liv..

Lenke til kommentar

Idag har han vært litt hjemme alene (et par timer), noe som gikk veldig bra. Lillesøs har vært her med valpen sin og de har lekt litt. Det gikk bra i 10 minutter, så begynte Ares og jage den lille valpen rundt og bite og småslåss med den. Da plukket jeg han opp og tok hn med inn. Når han kom inn i buret ro han seg litt ned og jeg gav han er oksehale jeg kjøpte ista. Så skulle jeg prøve å bytte ut halen med en kyllingfillet, noe som ikke var aktuellt. Da begynte han bare å knurre og glefse etter meg. Har jeg virkelig greid å få en matagressiv valp etter en dag? Han han krurra sånn, tok jeg tak i han og dytta han bortover gulvet og tok fra han halsen, men lot kyllingen være igjen. Han var ikke sånn igår. Tok vekk halen og han gikk da og lette etter den konstant i 10 minutter selv om jeg prøvde og avlede han på alle mulige måter. Han bare går rundt i sirkler og snuser mens han stresser rundt.

Gjør jeg ting feil?

Nå har lillesøs dratt og han stresser rundt i buret enda, selv om de dro for 15 minutter siden.

Tusen takk for alt av tips og råd. Jeg må tenke mer på hva jeg skal gjøre.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Matforsvar er helt naturlig. Spesielt når det smaker så jævlig godt.

Du må drive byttetrening med noe som er verdt å bytte bort. En kyllingfilet er ikke bedre enn oksehale :) Det blir som om jeg tilbyr deg enfemtilapp for dine to tusenlapper. Du vil jo tro jeg er idiot.

Bytt med leverpostei. Da kan du gjøre en byttehandel :)

Ellers bruker ikke jeg bur, da jeg syns det er et eksluderende hundehold

Lenke til kommentar
Idag har han vært litt hjemme alene (et par timer), noe som gikk veldig bra. Lillesøs har vært her med valpen sin og de har lekt litt. Det gikk bra i 10 minutter, så begynte Ares og jage den lille valpen rundt og bite og småslåss med den. Da plukket jeg han opp og tok hn med inn. Når han kom inn i buret ro han seg litt ned og jeg gav han er oksehale jeg kjøpte ista. Så skulle jeg prøve å bytte ut halen med en kyllingfillet, noe som ikke var aktuellt. Da begynte han bare å knurre og glefse etter meg. Har jeg virkelig greid å få en matagressiv valp etter en dag? Han han krurra sånn, tok jeg tak i han og dytta han bortover gulvet og tok fra han halsen, men lot kyllingen være igjen. Han var ikke sånn igår. Tok vekk halen og han gikk da og lette etter den konstant i 10 minutter selv om jeg prøvde og avlede han på alle mulige måter. Han bare går rundt i sirkler og snuser mens han stresser rundt.

Gjør jeg ting feil?

Nå har lillesøs dratt og han stresser rundt i buret enda, selv om de dro for 15 minutter siden.

Tusen takk for alt av tips og råd. Jeg må tenke mer på hva jeg skal gjøre.

9492688[/snapback]

Sa oppdretteren til deg at du MÅTTE bruke bur, eller gjør du det av egen vilje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...