Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Det er når han er inne. Hvis personen har vært her et par ganger slutter han å bjeffe når han har luktet på de. Ellers hilser han ikke på fremmede, han holder seg unna de siden han ikke kjenner de.

9281053[/snapback]

Og de er utenfor? Eller kommer inn? Da kan det hende han gjør det for å skremme dem vekk, hvis han er usikker på de? I så fall blir det helt feil å straffe hunden, siden straff og kjefting ikke gjør en hund mer trygg på fremmede...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen tips til hvordan jeg kan få Henri til å bjeffe på fremmede inne? Det virker som han forstår hvorfor han blir straffet med at jeg tar han i nakken, men det har liten/ingen effekt. I tilleg virker det som en gammeldags metode. Noen gode tips til hvordan jeg kan unngå at han skal forsvare slottet mot barbarene så høylytt?

9280989[/snapback]

Få han til å bjeffe på folk? :whistle:

Eller få han til å slutte? Det minst lure du kan gjøre er å straffe/kjefte på han da det forsterker det. Nei, han forstår ingenting av hvorfor du straffer han.

Beste måten er egentlig først å lære han og bjeffe på kommando så lærer du han å stoppe på kommando. "snakk" "ti" f.eks. EDIT; Da bruker du selvfølgelig "ti" for å stoppe han, når han kan det.........

Evt. overse han, gå ut av rommet (kanskje han følger etter) ros han dersom han stopper, men aldri kjeft/straff han for det.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Når de er utenfor bjeffer han ganske sjeldent. Han bjeffer ikke når jeg møter andre hunder, da er han redd de eller så vil han snuse på de. Men han bjeffet når naboen fikk en valp, da bjeffet han på den. Antagelig for å vise at han var sjefen i nabolaget.

Det er nok for å skremme de bort siden han ikke kjenner de.

Lenke til kommentar
Når de er utenfor bjeffer han ganske sjeldent. Han bjeffer ikke når jeg møter andre hunder, da er han redd de eller så vil han snuse på de. Men han bjeffet når naboen fikk en valp, da bjeffet han på den. Antagelig for å vise at han var sjefen i nabolaget.

Det er nok for å skremme de bort siden han ikke kjenner de.

9281116[/snapback]

Da ville jeg oversett det, eller tatt han i et annet rom. Evt latt være å slippe inn folk før han hadde fått blitt trygg på de ute. Dersom folk han er usikre på ofte slippes inn i huset, vil han bare bli mer og mer utrygg (det forsterkes det og)

Lenke til kommentar

Vi har problemer med Geisha når hun er alene hjemme. Før bodde vi i hus på landet, og da gjorde det ikke noe om hun bjeffet litt mens vi var borte. Men vi var heller aldri borte så lenge av gangen.

Nå bor vi i leilighet, og det er folk både over og under..Det kan bli ganske problematisk dersom hun skal stå en hel arbeidsdag å bjeffe og hyle, så jeg har derfor hatt henne hos foreldrene mine hele forrige uke da både jeg og samboer arbeidet dagskift.

Vi kjøpte noe smart noe på ebay. Ett halsbånd som skulle gi en ultrasonisk lyd når hunden bjeffer. Dette skulle bli utløst av vibrasjonene som ett bjeff utløser. Ett bjeff utløste ingenting, men når hun hoppet og var glad for å se oss derimot. Ikke det at lydene som kom var merkbare hverken for mennesker eller dyr..

Nå har vi lyst å prøve sitronhalsbånd. Noen som har erfaringer fra disse?

I utgangspunktet skal geisha være alene hjemme i 5,5 timer ons-tors-fre denne uken. Og deretter skal hun som regel aldri være hjemme alene med mindre jeg får meg ny jobb . (eller mens jeg drar på matbutikken og handler...)

Men det hadde vært så utrolig herlig å ha en hund som ikke bjeffer og hyler når vi drar fra henne ...

Lenke til kommentar
Vi har problemer med Geisha når hun er alene hjemme. Før bodde vi i hus på landet, og da gjorde det ikke noe om hun bjeffet litt mens vi var borte. Men vi var heller aldri borte så lenge av gangen.

Nå bor vi i leilighet, og det er folk både over og under..Det kan bli ganske problematisk dersom hun skal stå en hel arbeidsdag å bjeffe og hyle, så jeg har derfor hatt henne hos foreldrene mine hele forrige uke da både jeg og samboer arbeidet dagskift.

Vi kjøpte noe smart noe på ebay. Ett halsbånd som skulle gi en ultrasonisk lyd når hunden bjeffer. Dette skulle bli utløst av vibrasjonene som ett bjeff utløser.  Ett bjeff utløste ingenting, men når hun hoppet og var glad for å se oss derimot. Ikke det at lydene som kom var merkbare hverken for mennesker eller dyr..

Nå har vi lyst å prøve sitronhalsbånd. Noen som har erfaringer fra disse?

I utgangspunktet skal geisha være alene hjemme i 5,5 timer ons-tors-fre denne uken. Og deretter skal hun som regel aldri være hjemme alene med mindre jeg får meg ny jobb . (eller mens jeg drar på matbutikken og handler...)

Men det hadde vært så utrolig herlig å ha en hund som ikke bjeffer og hyler når vi drar fra henne ...

9281168[/snapback]

Jeg ville spart de pengene, ikke brukt de på sitronhalsbånd. Hunder kan utvikle seperasjonsangst, og da må man venne dem gradvis til å være alene, ikke bare fjerne symptomene ved å straffe bjeffingen. Bor selv i kjellerleilighet, og har en valp hjemme nå som var forferdelig til å bjeffe (oppvokst med 13 valper, derfor var det forferdelig for han å være hjemme alene).

Begynte med å bare gå ut døren, og gå inn og rose han og belønne han hvis han var stille. Bjeffet han lot jeg vær å gå inn. Etterhvert økte jeg tiden jeg var borte, og gikk aldri inn når han bjeffet. Han lærte ganske fort at bjeffing aldri førte til at jeg kom tidligere hjem, men hvis han derimot var stille økte sannsynligheten for at jeg ville komme hjem igjen.

Med en valp tok ikke dette lang tid, men med en eldre hund som ikke er vant til de spillereglene vil det ta lengre tid med, men det funker! :yes:

Lenke til kommentar
Altså jeg bør sette han på badet når det kommer noen på døren? Badet er nært ytterdøren, og han har en kurv med mat og drikke der. På dagtid sover han der.

9281226[/snapback]

Ja, plasser han et sted hvor han føler seg trygg. Belønn han dersom han er stille når folk kommer inn, og la han få god tid til å hilse på de slik at han føler seg trygg på at fremmede er i huset.

Lenke til kommentar
Jeg ville spart de pengene, ikke brukt de på sitronhalsbånd. Hunder kan utvikle seperasjonsangst, og da må man venne dem gradvis til å være alene, ikke bare fjerne symptomene ved å straffe bjeffingen. Bor selv i kjellerleilighet, og har en valp hjemme nå som var forferdelig til å bjeffe (oppvokst med 13 valper, derfor var det forferdelig for han å være hjemme alene).

Begynte med å bare gå ut døren, og gå inn og rose han og belønne han hvis han var stille. Bjeffet han lot jeg vær å gå inn. Etterhvert økte jeg tiden jeg var borte, og gikk aldri inn når han bjeffet. Han lærte ganske fort at bjeffing aldri førte til at jeg kom tidligere hjem, men hvis han derimot var stille økte sannsynligheten for at jeg ville komme hjem igjen.

Med en valp tok ikke dette lang tid, men med en eldre hund som ikke er vant til de spillereglene vil det ta lengre tid med, men det funker! :yes:

9281240[/snapback]

Det kommer til å ta evigheter... får begynne å trene på det fra mandag av da, når det alltid er noen hjemme. . så kan jeg ta det gradivs mens samboer er på jobb..

Lenke til kommentar

Det kommer til å ta evigheter... får begynne å trene på det fra mandag av da, når det alltid er noen hjemme. . så kan jeg ta det gradivs mens samboer er på jobb..

9281306[/snapback]

Det finnes desverre ikke en rask løsning på de fleste adferdsproblemer på hund. Er dette jeg også vil anbefale. Å starte helt fra nytt med hjemme alene-trening.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å få meg en stor hund når jeg flytter til egen leilighet.

Jeg har tenkt litt på engelsk mastiff. Hvordan er denne hunden? Altså, er den leken, kosete, aktiv osv.

Og hvor mye stell trenger den? Er den veldig krevende å ha?

9280750[/snapback]

9281173[/snapback]

Har aldri truffet på en i virkeligheten, så er ganske blank, selv om jeg har lest en del om den. Men har du lest mye om den selv? Snakket med oppdrettere? Du bør vel gjøre en del research før du bestemmer deg for en såpass stor rase. Mener at alle de tingene du spør om er ting man bør vite en del om FØR man bestemmer seg for hvilken rase man skal ha. Utifra det jeg har lest er den ikke særlig aktiv, og det var en av grunnene til at jeg aldri vurderte den når jeg skulle velge rase. Det nytter å gjøre en del research før du velger. Hadde selv alltid tenkt meg Bullmastiff, helt til jeg satte meg skikkelig inn i den. Boerboel, som jeg endte opp med, valgte jeg fordi den er enda mer aktiv enn Bullmastiffen igjen, tåler bedre varme og har med rett avl veldig bra vaktinstinkt, samtidig som den er en godhjertet hund. Denne hunden hadde jeg minimalt erfaring med fra før, men leste mer og mer om den etterhvert som jeg satte meg mer inn i Bullmastiffen. Den minner også en del om Bullmastiff og til en viss grad Engelsk Mastiff i utseende, og blir ofte kalt både Sør- Afrikansk Mastiff og Sør- Afrikansk Bullmastiff. Så research kan fort endre meningen din, og du kan helle i helt andre retninger enn du hadde trodd i utgangspunktet. Sier ikke at du ikke har gjort research, for det kan du for all del ha gjort, men virket ikke sånn på posten din. Så ta deg god tid :)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på engelsk mastiff. Hvordan er denne hunden? Altså, er den leken, kosete, aktiv osv.

9280750[/snapback]

9281173[/snapback]

Har aldri truffet på en i virkeligheten, så er ganske blank, selv om jeg har lest en del om den. Men har du lest mye om den selv? Snakket med oppdrettere? Du bør vel gjøre en del research før du bestemmer deg for en såpass stor rase. Mener at alle de tingene du spør om er ting man bør vite en del om FØR man bestemmer seg for hvilken rase man skal ha. Utifra det jeg har lest er den ikke særlig aktiv, og det var en av grunnene til at jeg aldri vurderte den når jeg skulle velge rase. Det nytter å gjøre en del research før du velger. Hadde selv alltid tenkt meg Bullmastiff, helt til jeg satte meg skikkelig inn i den. Boerboel, som jeg endte opp med, valgte jeg fordi den er enda mer aktiv enn Bullmastiffen igjen, tåler bedre varme og har med rett avl veldig bra vaktinstinkt, samtidig som den er en godhjertet hund. Denne hunden hadde jeg minimalt erfaring med fra før, men leste mer og mer om den etterhvert som jeg satte meg mer inn i Bullmastiffen. Den minner også en del om Bullmastiff og til en viss grad Engelsk Mastiff i utseende, og blir ofte kalt både Sør- Afrikansk Mastiff og Sør- Afrikansk Bullmastiff. Så research kan fort endre meningen din, og du kan helle i helt andre retninger enn du hadde trodd i utgangspunktet. Sier ikke at du ikke har gjort research, for det kan du for all del ha gjort, men virket ikke sånn på posten din. Så ta deg god tid :)

9281781[/snapback]

Har gjort research, men finner ingen sikre og ordentlig gode kilder. Har du noen forslag?

Lenke til kommentar

9280750[/snapback]

9281173[/snapback]

9281781[/snapback]

Har gjort research, men finner ingen sikre og ordentlig gode kilder. Har du noen forslag?

9281834[/snapback]

Snakk med oppdretter, da får du egentlig mest subjektive meninger, mens på mesteparten av generelle hundenettsider får du ofte mer beskrivelser på hvordan en hund av den rasen HELST skal være. http://www.dogbreedinfo.net/mastiff.htm Det er eksempel på mer generell beskrivelse, så du bør snakke med oppdrettere for andre vinklinger også :)

Hvor aktiv er du forresten, vil du mest ha en aktiv hund eller en mindre aktiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...