sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Uffda, Julie. Sånt er ikke noe kjekt. ><håper det ikke er noe alvorlig, da. Og til sid_: Visste jo det da jeg så deg i Oslo i helga, men du fartet så fort av gårde at jeg ikke fikk gratulert deg, så jeg gjør det her: Gratulerer! Tia fortjener det virkelig, og det gjør du og. Skal du være med i NM i juniorhandling nå, eller holder det for din del at Tia har kvalifisert seg? 9276948[/snapback] Haha ja, vi måtte bare haste oss av gårde! Jeg har bare stilt i juniorhandling en gang i år, og det ble fjerdeplass. Nå trenger vi 1plass for å komme til NM, så vi skal stille noen ganger til og håpe vi kvalifiseres i år og. Tviler på at jeg vinner NM, da MÅ jeg jo til crufts Er ikke sikkert jeg skal stille Tia på crufts pga rabiesvaksine, driver og undersøker det nå.. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Aah.. Hvem skal handle for deg om du ikke gjør det selv? (Er du tilbake i Bergen, forresten? Ville vært kjekt å treffe deg og se Tia i levende live igjen ) Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Aah.. Hvem skal handle for deg om du ikke gjør det selv?(Er du tilbake i Bergen, forresten? Ville vært kjekt å treffe deg og se Tia i levende live igjen ) 9277528[/snapback] Handle hvor? På crufts tenker du? Jeg tar henne ikke med og stiller i så fall, hvis hun får rabiesvaksinen stiller jeg henne selv Jeg er tilbake i Bergen ja, men jobber både i dag og i morgen, og på torsdag drar jeg på festival, og drar rett fra festival til ny skole i Trondheim! Men kommer innom Bergen to uker senere, vi kan jo møtes da. Eller på BSBK utstillingen, der skal jeg stille både Tia og valpen.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Utstillinger er for gææææærninger spør du meg! Ta vare på rasen osv blir så bull, når man på den måten har klart å ødlegge flotte raser som Schæfer, Puddel og Golden Retriver. Morsomt å se drittunger og overvektige tapere dra rundt på hundene sine, og fluffe dem opp på en måte som for uteforstående gaper av latter av. Ekstra morsomt å se alle de sjalu idiotene som ikke kan en dritt om hund, tro de er verdensmestere Heia utstillinger, da slipper vi å møte disse "hundefolkene" ute i naturen der hunden trives best For de som er enig med meg at hunder er til for bruk og ikke utstilling kan lese denne(skrevet for raseforumet så jeg har fjernet en del der): Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Denne posten skal være en hjelpende hånd til deg for trening av din hund. Da du kanskje har en Amerikansk Bulldog er trening veldig viktig, for dette er en aktiv hund som trenger MASSE trening og faktisk elsker å jobbe. Skal prøve å gjøre deg mer bevisst i treningen av din hund, slik at du slipper uhelle som skader grunnet feil trening. Nå er det vel et flertall av andre hunderaser på forumet, og trening er MINST like viktig for disse. En aktiv hund er en glad hund, og en glad hund er en glad eier! Aktivitet og læring! Som hundeeier er det viktig å forstå når hunden er nder blir veldig lett stressa, noe som du kanskje har i tankene fra læringskurven over. Og en hund som er lett stressa bør kanskje ikke trenes for mye med i nivå 4 og 5 på denne kurven som her presenteres. y aksen representerer her stressnivå og adrenalin på hunden. Mens x aksen skal representere de ulike nivåene eller jaktinstinktene på hunden. Min mening er at dette er en akselrererende kurve, men mine paint kunnskaper er rompe så grafen ser slik den ser ut: Nivå 1 = Grovsøk Tenkt deg en ulv ute på tur som rusler med nesa opp mot skyene for å lukte om det her er noe intressant. På dette nivået er det lite stress og lite adrenalin som pumper gjennom kroppen. Dog spiller det inn litt forventninger til hunden, da stressnivået hos en jagende fuglehund er litt høyere enn hos en Bullterrier på luftetur. Men kort sagt et nivå hunden ofte befinner seg i Nivå 2 = Finsøk Oi! Spor på bakken. Dette var interessant! Nesa graves ned og sporet følges! Litt mer spenning og ikke minst forventning. Litt mer stress og ikke minst adrenalin. Nivå 3 = Snikjakt "Byttet" er nå innhentet og hunden/ulven vet hvor det befinner seg, og er ikke lenger utelukkende avhengig av lukt for å vite hvor det er. Syn og hørsel er nå med i spillet, og stress og adrenalin er økende Nivå 4= Angrep Nå er byttet så nært at man kan startee om den ennå har bakkekontakt. En hund som ligger i ytterenden av x aksen, kan være så stressa og oppspilt at du kan få adferd du ikke ønsker, og i værste fall kan det gå riktig så ille... Men for dere her inne gjelder stort sett regelen: 1. Ro 2. Kontakt 3. Læring 4. Krav Enkelte hunder er så oppspillt at du må roe for å få inn informasjonen, den må ha kontakt med deg, og først da kan du lære den noe. Sammenlignet med oss måtte vi ha ro i klasserommet, og følge med på læren mens h*n skrev på tavla, slik at vi da lærte. Når vi kunne dette, ble det krav for oss. Husk da å ikke kreve noe av hunden din med mindre den har lært noe. Og det er morsomt å se hundeeiere hisse seg opp og brøle sitt til bikkja si som står og ser like dumt på eier. Dotten er jo eieren som ikke har lært bikkja si hva sitt betyr, men krever at den skal det. Blir som jeg ansetter en person til å gjøre en oppgave på datamaskinen, hvor jeg ikke gir opplæring, men krever at arbeidet skal bli gjennomført. Det er lett... Jaktinstinktene Jeg baserer mye av min trening på lek, og de ulike jaktinstinktene til hunden er absolutt til stede når man trener. Det som for enkelte ser ut som uskyldig moro, kan for enkelte hunder være blodig alvor. Ballkasting med hunden er brutalt sagt angrep og avlivning, som jeg kommer tilbake til lenger ned. Og det er noe å tenke på når vi trener. En annen ting som er viktig å ha i tankene er stress. Enkelte hunder blir veldig lett stressa, noe som du kanskje har i tankene fra læringskurven over. Og en hund som er lett stressa bør kanskje ikke trenes for mye med i nivå 4 og 5 på denne kurven som her presenteres. y aksen representerer her stressnivå og adrenalin på hunden. Mens x aksen skal representere de ulike nivåene eller jaktinstinktene på hunden. Min mening er at dette er en akselrererende kurve, men mine paint kunnskaper er rompe så grafen ser slik den ser ut: Nivå 1 = Grovsøk Tenkt deg en ulv ute på tur som rusler med nesa opp mot skyene for å lukte om det her er noe intressant. På dette nivået er det lite stress og lite adrenalin som pumper gjennom kroppen. Dog spiller det inn litt forventninger til hunden, da stressnivået hos en jagende fuglehund er litt høyere enn hos en Bullterrier på luftetur. Men kort sagt et nivå hunden ofte befinner seg i Nivå 2 = Finsøk Oi! Spor på bakken. Dette var interessant! Nesa graves ned og sporet følges! Litt mer spenning og ikke minst forventning. Litt mer stress og ikke minst adrenalin. Nivå 3 = Snikjakt "Byttet" er nå innhentet og hunden/ulven vet hvor det befinner seg, og er ikke lenger utelukkende avhengig av lukt for å vite hvor det er. Syn og hørsel er nå med i spillet, og stress og adrenalin er økende Nivå 4= Angrep Nå er byttet så nært at man kan starte angrepet. og som man alle vet løper man fortere og bedre når man har adrenalinkick. En del eiere vet ikke at hunden har vært i snikjakt og plutselig går over i angrep når de feks er på fjelltur og sauen er like ved. Her er det også drivet på enkelte hunder kommer inn, og noen er i angrep bare de har mulighet, eks se en hare løpe Nivå 5 = Avlivning Byttet er tatt igjen og nedlagt. Og dødsangrepet skal settes. Hunden / Ulven mobiliserer alle krefter som er mulig å fremdrive og adrenalin og stressnivået er på en annen planet. Jeg skal ikke gå dypere inn på dette, men dette er jaktinnstinktene grovt oppsatt slik at du skal forstå grunnleggende hundeforståelse. Jeg ber deg trekke egen konklusjoner på det du driver med, men jaktinnstinktene er absolutt til stede Ballkasting - lek eller alvor? Dere må trekke deres egne konklusjoner folkens, men jeg råder dere til å ha bakkekontakt med hundene deres. Jeg personlig tror ikke Kåre forlater verden med enkel ballkasting, men jeg tror derimot han hadde vært på planten xyope i galaksen y-5667 ca 700 milliarder lysår unna oss om han hadde angrepet en sau. Jeg tror hunder kan skille mellom lek og alvor, men allikvel tror jeg det er en undertone av alvor i leken. En leke til Kåre er ikke bare en ressurs som er verdt å kjempe for, men kombinert med stress og adrenalin kan det fort smelle om en annen hannhund hadde kommet inn fra sidelinjen for å ta ballen hans. *fjernet* Etterhvert er du kanskje klar over hviken treningsform som også bruker jaktinnstinktene og ikke minst hvilket nivå de da befinner seg på. Et ballsøk ligger jo stort sett i nivå 2, med lynraskt besøk i ivå 3,4 og 5. Det er selvfølgelig ikke farlig Men trekk deres egen konklusjoner, men ta en sjekk om hunden er på denne planeten og ikke overdriv treningen. Og husk at en hund som stresser mye, kan få uvane av å stresse mer.. Realitycheck på Kåre, kan være at vi tar en "sette seg" eller går raskt over i lydighetstrening. Og her kommer også læringskurven inn. Driv - Viljen til å jobbe Amerikansk Bulldog er hunder som har høyt eller også middels driv. Altså en lyst eller vilje om du vil kalle det, til å jobbe. Dessverre er det mange ulike tolkninger av ordet og ikke minst definisjoner av dette. At en hund har høyt driv betyr ikke at den er aggresiv mot hunder av samme kjønn, det betyr derimot at den har en høy vilje til å jobbe. Nevner her den fabelaktige artikkelen Aggresjon mellom hunder av Gry Løberg Jeg er personlig litt på tynn is på dette emnet, men tar det opp fordi det er viktig for dere som eiere av rasen å forstå at dere har hunder med driv i ulik grad. Dette betyr at dere som eiere må være aktive med hunden, og kanskje det er nettopp derfor at sofagriser ikke burde anskaffe seg denne rasen. Mye av jobben ligger hos oppdretter her. som skal plassere rett valp i rett hjem. Dessverre er det mye useriøs avl som gjør at feil hund, havner i feil hjem og vi opplever hunder med adferdsproblemer. Jeg har hatt Amerikansk Bulldog nå i 2 år, og jeg er enda usikker på dette med driv. Men det er nå slik at jo mer driv en hund har, desto mer arbeidsvillig er den. Og det er vanskelig å avgjøre om du har en hund med mye driv og lite driv. Personlig tror jeg Kåre faktisk har meget solid driv, men at vi klarer å bruke opp energien hans under trening. Det er derimot ofte en sammenheng mellom jaktinstinkt og kanskje jage behov for hunder med høy driv. Men daglig morsjon og utfordringer kan holde slikt i sjakk. Jeg anbefaler å lese denne artikkelen om emnet: Living with the high prey drive dog Grunnen til at jeg tar opp driv her, er at det er nesten en forutsetning for treningen. Gjenstandsfokusering Gjenstand er i følge wikipedia definert som: En gjenstand er et flyttbart objekt som det kan tas og føles på, og som det kan tas et fotografi av. En gjenstand er normalt et bearbeidet produkt som kan omsettes og har en viss verdi. Fokus er i følge Caplex definert som: fokus (av lat. focus, arne, ildsted), brennpunkt, også i overført betydning. — i fokus. — 1. I brennpunktet, dvs. i begivenhetenes sentrum, i interessesentrum Sett disse to sammen og få gjenstandfokuserig. Å ha en hund med gjenstandsfokusering er faktisk en stor fordel, da den kanskje er villig til å gjøre hva som helst for akkurat den gjenstanden du tilbyr. Enkelte mennesker har så pengefokus at de faktisk er villig til å gjøre hva som helst for penger. Mange av dere har sett Narkohunder arbeide, og belønningen er ofte en liten ball eller kanskje en fille av et eller annet slag. Og som belønning kan en gjenstand være langt mer verdt enn alle verdens ros, kos eller godbit. F.eks yter Kåre ca 20% innstats for en Provit frysetørket vom, mens han yter ca 25000% for favorittballen sin... Det er egenlig lite å skrive om emnet, men Kåre er ekstremt gjenstandsfokusert og han har sine favoritt leker. *fjernet* Det som er verdt å merke seg er å bruke leker og ikke ting du finner som ligger overalt (eks pinner), da hunden kan bli gal på tur og skal finne alle pinner som den kommer over. Når det gjelder å trene inn dette, må det nok læres inn i hvert enkelt individ, da innlæring hos hunder er forskjellig fra indvid til indivit. Det finnes ingen fasit, men man kanskje prøve det andre har prøvd før deg? Min erfaring er derimot at hunder er som unger i sandkassa: de vil alltid ha det en annen har. Så ved å leke aktivt med hunden når dere har en leke er bra. La han nesten få den osv.. you do the math... Oppvarming Med oppvarming menes en aktivitet som vi utfører for å gjøre oss i stand til øke prestasjoner og ikke minst utbyttet av treningen. Det er viktig å varme opp for å gjøre kroppen klar for det som kommer. Er man derimot ikke varm og yter maksimalt, kan dette fort føre til stygge skader på muskler, sener og kropp. Oppvarming gjør at man varmer opp musklene og øker blodflyten i kroppen. Man kan også varme opp forventningen til det som kommer. En varm kropp er mer tøyelig, mer bevegelig og ikke minst yter den langt mer enn en kald kropp. Bare tenk deg selv om du skal løpe 100 metern. Står du rett opp en kald vinterdag og skal spurte denne umiddelbart, vil du sannsynligvis bruke mye lengre tid enn om du hadde varmet opp en 20 mintutter i forkant av løpet. Enkelte av oss hadde vel pådratt oss alvorlige belastningskader i forsøket også Det er vel ingen grunn til å gå så kjempe dypt i tema: hvorfor varme opp, da dette sier seg selv. Dessverre er det mange som ikke tenker på dette når de trener med hunden. Husk å ikke utsette hunden for store belastninger før den er skikkelig varm. Jeg varmer opp slik: Vi øker gradivis intesiteten. Når vi jogger om morran, tar vi rolig gange mot parken, sagte men sikkert økes tempoet til rask gange og tilslutt jogging. Samme ved annen aktivitet. Gradvis økning av intesitet. Skal Kåre ha tungt kløv kan vi gå litt før han får det festet på seg. Passiv oppvarming går jeg ikke inn på, da vi driver med aktiv oppvarming. Det er vel ingen som jager bikkja inn i en badstue 30 minutter før trening.... HUSK: Tempraturen ute har klar påvirkning på oppvarming. Er det 30 blå, tar det lengre tid å bli varm en 30 røde. Oppvarming er også avhengig av alder. En liten valp blir raskere varm enn en gammel hund Oppvarming er avhengig av fysisk form på hunden. Lengden på oppvarmingen må du selv finne ut av. Men for de som begynner med seriøs trening her, kan jo kjøre en oppvarming på 30 minutter med påfølgende rolige 5-10 minutter hvor det mentale tennes mer... Skadeforebygging Det er viktig at du som eier forebygger skader så langt det lar seg gjøre. Dette betyr at du varmer opp hunden skikkelig når du skal dra på skikkelig på treninga, at du tar forhåndsregler, ser an situasjonen og bruker korrekt utstyr og eventuellt ekstra utstyr om du trenger det Se an treninga og ikke minst hunden: Hvordan terreng trener du i? Er du inne i et bygg og driver byggsøk, så vær obs på at eks rister av ymse slag kan direkte rive av en negl eller to. Eller er du ute i 4 meter våt tung djupsnø, så må du huske på at det belaster hunden i lengden. Å la din hund trekke poden på langrennski gjør du ikke uten videre. Du må altså tenke litt før du drar i gang, med det som ser gøy ut, men som kan være skadelig! Ekstrautstyr: Til ulik trening er det ulikt ustyr. Nederst er det link til en rekke poster med ulik trening, der utstyret også blir nevnt. Men det er lov å tenke selv også. Har du en hund som går igjennom skara på snøen når den løper, kan du enten prøve å unngå det eller skaffe Skaremansjetter. Rett og slett tenk deg om hva du driver med! MIsstenker du skade kan du og oppsøke vetrinær! *fjernet* Ernæring Et sundt kosthold er nøkkelen til en god helse. Man skal være ekstremt nøye her, slik at man ikke har en overvektig eller underernært hund. Siden jeg skriver disse postene kan jeg ta meg den frihet å si at det kun finnes en måte å for hunden på - variert og sundt! Dette betyr at tørrfor kan du bare gi opp umiddelbart, da det er ensidig og rett og slett tåpelig. De som har tørrfora hunder, vet rett og slett ikke bedre. Dog syns jeg det er merkelig at de helt uten spørsmål forer hunden med noe som kan stå fremme på benken i 1 år av gangen uten å ta skade av det. Helt bak mål spør du meg... Derfor er nøkkelen råforing! *fjernet* Råforing, om hunden fikk velge selv Ellers er det et krav at du leser gjennom de ulike kategoriene innen ernæring her på helsesidene til ABKN: Link - trykk på meg Ikke overfor, ikke underfor! Men husk at når du trener skikkelig med hunden din, så krever den også mer mat. Sofagriser trenger mindre mat enn våre supertrente beist Vann - nøkkelen til all trening Vann er kanskje noe av det dersidert viktigste vi får i oss. Man kan leve lenge uten mat, men uten vann stopper kroppen fort opp. Dette er derfor uhyre viktig for hunder og mennesker. I likehet med oss har hunden korrekt veskebalanse i kroppen, når urinen er klar og ikke gul som den kanskje er hos en del hunder (og mennesker). Sørg derfor for at hunden har i seg nok drikke hele tiden. Men hunder drikker ikke nok på egen hånd, og vi må derfor "vanne" hundene før og etter trening. "Vanne" er vel et uttrykk fra hundekjøremiljøet og betyr at man får hunden til å drikke så mye vann som mulig før en skikkelig tung økt. Måten du vanner hunden på er f.eks å ta v&h i vannet eller noeannet godt som røres ut, slik at hunden drikker. Jeg bruker Provit fyrsetørket vom og tar ca 30 gram pr liter. En hund på ca 50 kg bør få i seg en liter + før trening. Du vanner hunden 1-3 timer før trening og ikke minst vanner du den umiddelbart etter trening. La den drikke vann underveis er også helt ok! Men da lurer du kanskje ikke i den drikke. Legg merke til at du ikke trenger å vanne hunden når du skal kjøre en rolig jogg i 30 minutter, men det er kanskje ikke så dumt å gjøre når du skal dra på skikkelig. En annen ting som er verdt å merke seg er at hunder svetter gjennom tunge og poter. Dette er de eneste stedene de gjør dette. Så la den drikke under trening og ikke minst avkjøle seg ved å rulle litt i søle og vann (med mindre det er 30 blå). Dette ser du an. VIKTIG! Enkelte hunder kan begynne å slime eller skumme i munnvikene / munnen. Dette kan skyldes stress eller hard aktivitet. Stopp da opp og la hunden drikke og få fjernet dette. Slikt slim legger seg som en hinne over tunga og hindrer at hunden får svette ut. Noe som kan igjen bli livsfarlig for hunden din! SLIMING / SKUMMING ER IKKE BRA! så husk dette da folkens. Allsidig trening: Det aller aller viktigste innen trening av hunden er at det er allsidig trening. En hund trives best om den slipper å repitere det samme dag ut og dag inn, og vil få best fysikk om du varierer treningen. Husk og at det er sammenheng mellom sjel og kropp hos hunder også, og at de faktisk trives med å være i form. Under er det satt opp forslag til ulik trening. Det aller beste er å kombinere disse, men etterhvert blir du kanskje så dyktig og målbevisst at du trener mer målrettet med en av de. F.eks Weight Pull, krever nøye planlagt trening hvis du skal bli verdensmester. Dette betyr at du kan ikke ta hunden med på lange joggeturer, svømmerturer ol, når du har et målrettet program innen det aktuelle emnet. Men igjen er du da rimelig dyktig innenfor treningen og har kunnskap om det du driver med. Trening for hunder i alle aldere: *fjernet* Trening for utvokste hunder: *fjernet* Hvile: Helt til slutt kommer jeg inn på hvile, uttøying og avslappning. Når du trener med hunden din kan det være greit og ikke avslutte treningen brått. Eks er du ute med hunden kan du f.eks gå de siste 10 minuttene. Dette for at hunden skal strekke ut. Massasje og slikt kan jeg ingen ting om, og skriver følgelig lite om det. Men jeg gnir Kåre litt etter harde økter på kvelden. Men hvile er kanskje noe av det viktigste når du trener. Husk at trening river i stykker muskler og kropp, og det er under hvilen du restaurer alt du har gjort og gjør kroppen enda bedre. Så derfor kan du ikke trene konstant, da kroppen ikke får tid til å restaurere seg selv. Har du kjørt på hardt en dag, kan du kanskje ta det roligere dagen etter. Men igjen spiller hundens fysiske form inn, og dette er noe du selv må tilpasse. Helt til slutt: Øk treningen gradivis. Rom ble ikke bygd på en dag. Jeg forventer ikke at du skal vinne 5 mila i OL etter kun 2 uker på langrennski! *fjernet for hw forumet* Tar opp problemer med lek og treing på samme området og slikt .) Tipper en og annen plukka opp litt nå, og ikke minst tenker på hva de driver med Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 ØD: Selv om man driver med utstilling så driver ganske mange med annen sport med hunden sin og. Og at eksteriør utstilling har ødelagt raser er jeg enig i, men nå kan vi mye mer om hunder enn vi kunne da, og mange jobber hardt for å få de rasene mer lik det de opprinnelig var. sid_: Ja, tenkte meg på den utstillingen jeg og. Tror dog ikke jeg stiller, har lagt utstilling midlertidig på hyllen, men kommer nok innom, ja Og bare å skrike ut når du kommer til Bergen, så skal jeg mer enn gjerne treffe deg, jeg Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Jeg er enig i at noen raser er avlet litt ihjel med tanke på utstilling, og heller blitt usunne raser fordi folk vil ha dem så flotte som mulig. Jeg driver aktivt med mine hunder utenom utstilling, og labradoren stiller jeg ikke ut fordi hun er for slank for utstillingstypen. Standarden til vorstehhundene er derimot veldig bra med tanke på at hundene også skal brukes til jakt, hvor de vil ha muskuløse, store hunder som kan yte mye og bra. Jeg husker en utstilling hvor dommeren ba rottweilerne løpe 30 ganger rundt i ringen. Hundene som ble slitne ble kastet ut, uansett hvor flotte de var. Men det er selvsagt ikke vanlig å gjøre det slik... Aussien min er både rasetypisk av eksteriør, mentalitet og bruksområde. Når jeg en gang skal begynne med oppdrett, så skal eksteriør alltid ha litt å si (med tanke på bra benbygning, bra vinkler, bevegelser osv), men alltid prioritere bruksegenskaper, mentalitet og helse. eplefe: flott, da sier vi det! Endret 14. august 2007 av sid_ Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Posten min ble fucka, legger den ut på ny Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Denne posten skal være en hjelpende hånd til deg for trening av din hund. Da du kanskje har en Amerikansk Bulldog er trening veldig viktig, for dette er en aktiv hund som trenger MASSE trening og faktisk elsker å jobbe. Skal prøve å gjøre deg mer bevisst i treningen av din hund, slik at du slipper uhelle som skader grunnet feil trening. Nå er det vel et flertall av andre hunderaser på forumet, og trening er MINST like viktig for disse. En aktiv hund er en glad hund, og en glad hund er en glad eier! Aktivitet og læring! Som hundeeier er det viktig å forstå når hunden er motagelig for læring og når den ikke er det. Som alle husker fra skolen hadde vi perioder hvor vi var stuptrøtte om morran og evnen til å tilta seg lærdom var lik null, mens når vi var passe våkne lærte vi mer. Ble vi veldig oppspilte lærete vi nesten ingentin. Mennesket stiller dog i en egen kategori da vi ved en alder av 30 får voksensyndromet og evnen til å lære noe nytt er lik null. Morsomt å se voksne folk få seg en ny mobil med gprs, g3 og masse dill de aldri kommer til å skjønne noe av. Men nok om det.. Hunder trenger og en viss aktivitet for å lære, mens om aktiviteten blir slik at den blir for oppspilt og stresser, er læringsevnen lik null. Denne grafen illustrerer hundens læringsevne. y= aksen representer evnen til å tilta seg informasjon og lære, mens x aksen illustrerer aktivitetsnivå. Vi har ulike hunder og noen må dras litt i gang, mens andre kanskje må roes ned for å lære noe: Som du da skjønner er det lett at hunden tipper over, går over i stress og evnen til å lære noe er så og si lik NULL. Enkelte hunderaser har lett for å ikke bare forlate planeten men også vår galakse om den blir dratt i gang ved f.eks via lek. Nevner her BC som en rase som lett tar av med rakettfart. Jeg kommer ikke til å gå inn på lydighet mer enn dette, men dette er viktig å forstå fordi du av og til under trening må ta en realitycheck på hunden din, for å se om den ennå har bakkekontakt. En hund som ligger i ytterenden av x aksen, kan være så stressa og oppspilt at du kan få adferd du ikke ønsker, og i værste fall kan det gå riktig så ille... Men for dere her inne gjelder stort sett regelen: 1. Ro 2. Kontakt 3. Læring 4. Krav Enkelte hunder er så oppspillt at du må roe for å få inn informasjonen, den må ha kontakt med deg, og først da kan du lære den noe. Sammenlignet med oss måtte vi ha ro i klasserommet, og følge med på læren mens h*n skrev på tavla, slik at vi da lærte. Når vi kunne dette, ble det krav for oss. Husk da å ikke kreve noe av hunden din med mindre den har lært noe. Og det er morsomt å se hundeeiere hisse seg opp og brøle sitt til bikkja si som står og ser like dumt på eier. Dotten er jo eieren som ikke har lært bikkja si hva sitt betyr, men krever at den skal det. Blir som jeg ansetter en person til å gjøre en oppgave på datamaskinen, hvor jeg ikke gir opplæring, men krever at arbeidet skal bli gjennomført. Det er lett... Jaktinstinktene Jeg baserer mye av min trening på lek, og de ulike jaktinstinktene til hunden er absolutt til stede når man trener. Det som for enkelte ser ut som uskyldig moro, kan for enkelte hunder være blodig alvor. Ballkasting med hunden er brutalt sagt angrep og avlivning, som jeg kommer tilbake til lenger ned. Og det er noe å tenke på når vi trener. En annen ting som er viktig å ha i tankene er stress. Enkelte hunder blir veldig lett stressa, noe som du kanskje har i tankene fra læringskurven over. Og en hund som er lett stressa bør kanskje ikke trenes for mye med i nivå 4 og 5 på denne kurven som her presenteres. y aksen representerer her stressnivå og adrenalin på hunden. Mens x aksen skal representere de ulike nivåene eller jaktinstinktene på hunden. Min mening er at dette er en akselrererende kurve, men mine paint kunnskaper er rompe så grafen ser slik den ser ut: Nivå 1 = Grovsøk Tenkt deg en ulv ute på tur som rusler med nesa opp mot skyene for å lukte om det her er noe intressant. På dette nivået er det lite stress og lite adrenalin som pumper gjennom kroppen. Dog spiller det inn litt forventninger til hunden, da stressnivået hos en jagende fuglehund er litt høyere enn hos en Bullterrier på luftetur. Men kort sagt et nivå hunden ofte befinner seg i Nivå 2 = Finsøk Oi! Spor på bakken. Dette var interessant! Nesa graves ned og sporet følges! Litt mer spenning og ikke minst forventning. Litt mer stress og ikke minst adrenalin. Nivå 3 = Snikjakt "Byttet" er nå innhentet og hunden/ulven vet hvor det befinner seg, og er ikke lenger utelukkende avhengig av lukt for å vite hvor det er. Syn og hørsel er nå med i spillet, og stress og adrenalin er økende Nivå 4= Angrep Nå er byttet så nært at man kan starte angrepet. og som man alle vet løper man fortere og bedre når man har adrenalinkick. En del eiere vet ikke at hunden har vært i snikjakt og plutselig går over i angrep når de feks er på fjelltur og sauen er like ved. Her er det også drivet på enkelte hunder kommer inn, og noen er i angrep bare de har mulighet, eks se en hare løpe Nivå 5 = Avlivning Byttet er tatt igjen og nedlagt. Og dødsangrepet skal settes. Hunden / Ulven mobiliserer alle krefter som er mulig å fremdrive og adrenalin og stressnivået er på en annen planet. Jeg skal ikke gå dypere inn på dette, men dette er jaktinnstinktene grovt oppsatt slik at du skal forstå grunnleggende hundeforståelse. Jeg ber deg trekke egen konklusjoner på det du driver med, men jaktinnstinktene er absolutt til stede Ballkasting - lek eller alvor? Dere må trekke deres egne konklusjoner folkens, men jeg råder dere til å ha bakkekontakt med hundene deres. Jeg personlig tror ikke Kåre forlater verden med enkel ballkasting, men jeg tror derimot han hadde vært på planten xyope i galaksen y-5667 ca 700 milliarder lysår unna oss om han hadde angrepet en sau. Jeg tror hunder kan skille mellom lek og alvor, men allikvel tror jeg det er en undertone av alvor i leken. En leke til Kåre er ikke bare en ressurs som er verdt å kjempe for, men kombinert med stress og adrenalin kan det fort smelle om en annen hannhund hadde kommet inn fra sidelinjen for å ta ballen hans. En annen ting er at Kåre var definitivt i jaktmodus uten at jeg var klar over det på ABKN treffet. En person sto å veiva med en ball bak ryggen min. Denne var absolutt intressant for Kåre. Og plutselig satte han inn et angrep på denne ballen. Ikke morsomt for noen av oss. Dette gikk dog bra, men dette er et eksempel på at en ballgal hund kan forlate planeten rimelig fort uten at du som eier er klar over det. Etterhvert er du kanskje klar over hviken treningsform som også bruker jaktinnstinktene og ikke minst hvilket nivå de da befinner seg på. Et ballsøk ligger jo stort sett i nivå 2, med lynraskt besøk i ivå 3,4 og 5. Det er selvfølgelig ikke farlig Men trekk deres egen konklusjoner, men ta en sjekk om hunden er på denne planeten og ikke overdriv treningen. Og husk at en hund som stresser mye, kan få uvane av å stresse mer.. Realitycheck på Kåre, kan være at vi tar en "sette seg" eller går raskt over i lydighetstrening. Og her kommer også læringskurven inn. Driv - Viljen til å jobbe Amerikansk Bulldog er hunder som har høyt eller også middels driv. Altså en lyst eller vilje om du vil kalle det, til å jobbe. Dessverre er det mange ulike tolkninger av ordet og ikke minst definisjoner av dette. At en hund har høyt driv betyr ikke at den er aggresiv mot hunder av samme kjønn, det betyr derimot at den har en høy vilje til å jobbe. Nevner her den fabelaktige artikkelen Aggresjon mellom hunder av Gry Løberg Jeg er personlig litt på tynn is på dette emnet, men tar det opp fordi det er viktig for dere som eiere av rasen å forstå at dere har hunder med driv i ulik grad. Dette betyr at dere som eiere må være aktive med hunden, og kanskje det er nettopp derfor at sofagriser ikke burde anskaffe seg denne rasen. Mye av jobben ligger hos oppdretter her. som skal plassere rett valp i rett hjem. Dessverre er det mye useriøs avl som gjør at feil hund, havner i feil hjem og vi opplever hunder med adferdsproblemer. Jeg har hatt Amerikansk Bulldog nå i 2 år, og jeg er enda usikker på dette med driv. Men det er nå slik at jo mer driv en hund har, desto mer arbeidsvillig er den. Og det er vanskelig å avgjøre om du har en hund med mye driv og lite driv. Personlig tror jeg Kåre faktisk har meget solid driv, men at vi klarer å bruke opp energien hans under trening. Det er derimot ofte en sammenheng mellom jaktinstinkt og kanskje jage behov for hunder med høy driv. Men daglig morsjon og utfordringer kan holde slikt i sjakk. Jeg anbefaler å lese denne artikkelen om emnet: Living with the high prey drive dog Grunnen til at jeg tar opp driv her, er at det er nesten en forutsetning for treningen. Gjenstandsfokusering Gjenstand er i følge wikipedia definert som: En gjenstand er et flyttbart objekt som det kan tas og føles på, og som det kan tas et fotografi av. En gjenstand er normalt et bearbeidet produkt som kan omsettes og har en viss verdi. Fokus er i følge Caplex definert som: fokus (av lat. focus, arne, ildsted), brennpunkt, også i overført betydning. — i fokus. — 1. I brennpunktet, dvs. i begivenhetenes sentrum, i interessesentrum Sett disse to sammen og få gjenstandfokuserig. Å ha en hund med gjenstandsfokusering er faktisk en stor fordel, da den kanskje er villig til å gjøre hva som helst for akkurat den gjenstanden du tilbyr. Enkelte mennesker har så pengefokus at de faktisk er villig til å gjøre hva som helst for penger. Mange av dere har sett Narkohunder arbeide, og belønningen er ofte en liten ball eller kanskje en fille av et eller annet slag. Og som belønning kan en gjenstand være langt mer verdt enn alle verdens ros, kos eller godbit. F.eks yter Kåre ca 20% innstats for en Provit frysetørket vom, mens han yter ca 25000% for favorittballen sin... Det er egenlig lite å skrive om emnet, men Kåre er ekstremt gjenstandsfokusert og han har sine favoritt leker. Det er også en del emner om dette på forumet Det som er verdt å merke seg er å bruke leker og ikke ting du finner som ligger overalt (eks pinner), da hunden kan bli gal på tur og skal finne alle pinner som den kommer over. Når det gjelder å trene inn dette, må det nok læres inn i hvert enkelt individ, da innlæring hos hunder er forskjellig fra indvid til indivit. Det finnes ingen fasit, men man kanskje prøve det andre har prøvd før deg? Min erfaring er derimot at hunder er som unger i sandkassa: de vil alltid ha det en annen har. Så ved å leke aktivt med hunden når dere har en leke er bra. La han nesten få den osv.. you do the math... Oppvarming Med oppvarming menes en aktivitet som vi utfører for å gjøre oss i stand til øke prestasjoner og ikke minst utbyttet av treningen. Det er viktig å varme opp for å gjøre kroppen klar for det som kommer. Er man derimot ikke varm og yter maksimalt, kan dette fort føre til stygge skader på muskler, sener og kropp. Oppvarming gjør at man varmer opp musklene og øker blodflyten i kroppen. Man kan også varme opp forventningen til det som kommer. En varm kropp er mer tøyelig, mer bevegelig og ikke minst yter den langt mer enn en kald kropp. Bare tenk deg selv om du skal løpe 100 metern. Står du rett opp en kald vinterdag og skal spurte denne umiddelbart, vil du sannsynligvis bruke mye lengre tid enn om du hadde varmet opp en 20 mintutter i forkant av løpet. Enkelte av oss hadde vel pådratt oss alvorlige belastningskader i forsøket også Det er vel ingen grunn til å gå så kjempe dypt i tema: hvorfor varme opp, da dette sier seg selv. Dessverre er det mange som ikke tenker på dette når de trener med hunden. Husk å ikke utsette hunden for store belastninger før den er skikkelig varm. Jeg varmer opp slik: Vi øker gradivis intesiteten. Når vi jogger om morran, tar vi rolig gange mot parken, sagte men sikkert økes tempoet til rask gange og tilslutt jogging. Samme ved annen aktivitet. Gradvis økning av intesitet. Skal Kåre ha tungt kløv kan vi gå litt før han får det festet på seg. Passiv oppvarming går jeg ikke inn på, da vi driver med aktiv oppvarming. Det er vel ingen som jager bikkja inn i en badstue 30 minutter før trening.... HUSK: Tempraturen ute har klar påvirkning på oppvarming. Er det 30 blå, tar det lengre tid å bli varm en 30 røde. Oppvarming er også avhengig av alder. En liten valp blir raskere varm enn en gammel hund Oppvarming er avhengig av fysisk form på hunden. Lengden på oppvarmingen må du selv finne ut av. Men for de som begynner med seriøs trening her, kan jo kjøre en oppvarming på 30 minutter med påfølgende rolige 5-10 minutter hvor det mentale tennes mer... Skadeforebygging Det er viktig at du som eier forebygger skader så langt det lar seg gjøre. Dette betyr at du varmer opp hunden skikkelig når du skal dra på skikkelig på treninga, at du tar forhåndsregler, ser an situasjonen og bruker korrekt utstyr og eventuellt ekstra utstyr om du trenger det Se an treninga og ikke minst hunden: Hvordan terreng trener du i? Er du inne i et bygg og driver byggsøk, så vær obs på at eks rister av ymse slag kan direkte rive av en negl eller to. Eller er du ute i 4 meter våt tung djupsnø, så må du huske på at det belaster hunden i lengden. Å la din hund trekke poden på langrennski gjør du ikke uten videre. Du må altså tenke litt før du drar i gang, med det som ser gøy ut, men som kan være skadelig! Ekstrautstyr: Til ulik trening er det ulikt ustyr. Nederst er det link til en rekke poster med ulik trening, der utstyret også blir nevnt. Men det er lov å tenke selv også. Har du en hund som går igjennom skara på snøen når den løper, kan du enten prøve å unngå det eller skaffe Skaremansjetter. Rett og slett tenk deg om hva du driver med! MIsstenker du skade kan du og oppsøke vetrinær! *fjernet* Ernæring Et sundt kosthold er nøkkelen til en god helse. Man skal være ekstremt nøye her, slik at man ikke har en overvektig eller underernært hund. Siden jeg skriver disse postene kan jeg ta meg den frihet å si at det kun finnes en måte å for hunden på - variert og sundt! Dette betyr at tørrfor kan du bare gi opp umiddelbart, da det er ensidig og rett og slett tåpelig. De som har tørrfora hunder, vet rett og slett ikke bedre. Dog syns jeg det er merkelig at de helt uten spørsmål forer hunden med noe som kan stå fremme på benken i 1 år av gangen uten å ta skade av det. Helt bak mål spør du meg... Derfor er nøkkelen råforing! Råforing, om hunden fikk velge selv Ellers er det et krav at du leser gjennom de ulike kategoriene innen ernæring her på helsesidene til ABKN: Link - trykk på meg Ikke overfor, ikke underfor! For variert og ta opp spørsmål til kosthold i den delen av forumet hvor vi snakker om dette. Men husk at når du trener skikkelig med hunden din, så krever den også mer mat. Sofagriser trenger mindre mat enn våre supertrente beist Vann - nøkkelen til all trening Vann er kanskje noe av det dersidert viktigste vi får i oss. Man kan leve lenge uten mat, men uten vann stopper kroppen fort opp. Dette er derfor uhyre viktig for hunder og mennesker. I likehet med oss har hunden korrekt veskebalanse i kroppen, når urinen er klar og ikke gul som den kanskje er hos en del hunder (og mennesker). Sørg derfor for at hunden har i seg nok drikke hele tiden. Men hunder drikker ikke nok på egen hånd, og vi må derfor "vanne" hundene før og etter trening. "Vanne" er vel et uttrykk fra hundekjøremiljøet og betyr at man får hunden til å drikke så mye vann som mulig før en skikkelig tung økt. Måten du vanner hunden på er f.eks å ta v&h i vannet eller noeannet godt som røres ut, slik at hunden drikker. Jeg bruker Provit fyrsetørket vom og tar ca 30 gram pr liter. En hund på ca 50 kg bør få i seg en liter + før trening. Du vanner hunden 1-3 timer før trening og ikke minst vanner du den umiddelbart etter trening. La den drikke vann underveis er også helt ok! Men da lurer du kanskje ikke i den drikke. Legg merke til at du ikke trenger å vanne hunden når du skal kjøre en rolig jogg i 30 minutter, men det er kanskje ikke så dumt å gjøre når du skal dra på skikkelig. En annen ting som er verdt å merke seg er at hunder svetter gjennom tunge og poter. Dette er de eneste stedene de gjør dette. Så la den drikke under trening og ikke minst avkjøle seg ved å rulle litt i søle og vann (med mindre det er 30 blå). Dette ser du an. VIKTIG! Enkelte hunder kan begynne å slime eller skumme i munnvikene / munnen. Dette kan skyldes stress eller hard aktivitet. Stopp da opp og la hunden drikke og få fjernet dette. Slikt slim legger seg som en hinne over tunga og hindrer at hunden får svette ut. Noe som kan igjen bli livsfarlig for hunden din! SLIMING / SKUMMING ER IKKE BRA! så husk dette da folkens. Allsidig trening: Det aller aller viktigste innen trening av hunden er at det er allsidig trening. En hund trives best om den slipper å repitere det samme dag ut og dag inn, og vil få best fysikk om du varierer treningen. Husk og at det er sammenheng mellom sjel og kropp hos hunder også, og at de faktisk trives med å være i form. Under er det satt opp forslag til ulik trening. Det aller beste er å kombinere disse, men etterhvert blir du kanskje så dyktig og målbevisst at du trener mer målrettet med en av de. F.eks Weight Pull, krever nøye planlagt trening hvis du skal bli verdensmester. Dette betyr at du kan ikke ta hunden med på lange joggeturer, svømmerturer ol, når du har et målrettet program innen det aktuelle emnet. Men igjen er du da rimelig dyktig innenfor treningen og har kunnskap om det du driver med. *linker fjernet* Hvile: Helt til slutt kommer jeg inn på hvile, uttøying og avslappning. Når du trener med hunden din kan det være greit og ikke avslutte treningen brått. Eks er du ute med hunden kan du f.eks gå de siste 10 minuttene. Dette for at hunden skal strekke ut. Massasje og slikt kan jeg ingen ting om, og skriver følgelig lite om det. Men jeg gnir Kåre litt etter harde økter på kvelden. Men hvile er kanskje noe av det viktigste når du trener. Husk at trening river i stykker muskler og kropp, og det er under hvilen du restaurer alt du har gjort og gjør kroppen enda bedre. Så derfor kan du ikke trene konstant, da kroppen ikke får tid til å restaurere seg selv. Har du kjørt på hardt en dag, kan du kanskje ta det roligere dagen etter. Men igjen spiller hundens fysiske form inn, og dette er noe du selv må tilpasse. Helt til slutt: Øk treningen gradivis. Rom ble ikke bygd på en dag. Jeg forventer ikke at du skal vinne 5 mila i OL etter kun 2 uker på langrennski! Har og en liten trening av Kåre her, som kan være intressant: *link* fjernet Tar opp problemer med lek og treing på samme området og slikt .) Ship ohoi. Tenker den ser bedre ut Endret 14. august 2007 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Jeg husker en utstilling hvor dommeren ba rottweilerne løpe 30 ganger rundt i ringen. Hundene som ble slitne ble kastet ut, uansett hvor flotte de var. Men det er selvsagt ikke vanlig å gjøre det slik... 9277626[/snapback] tror jeg ikke noe på. De fleste eierne har jo problem med å løpe en runde uten hunden jo... Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Hmm, hva er det som gjør at Schäfere, Goldren Retrivere etc. er blitt "ødelagt"? Sykdommer etc? Hva er det som gjør at de er blitt slik? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Veldig fin innledning oivind_dahle, igjen Føler at hunden min får god og allsidig trening, og hun er i superform. Flere ting du tar opp er veldig essensielt føler jeg, som stress, driv og innstinkt. Hunden min har et veldig til driv, og du skriver: Det er derimot ofte en sammenheng mellom jaktinstinkt og kanskje jage behov for hunder med høy driv. Men daglig morsjon og utfordringer kan holde slikt i sjakk., noe jeg vet er veldig viktig for at hunden min i det hele tatt skal kunne fungere. Lenge (4-5 måneder kanskje) slet vi med å finne "nøkkelen" for å forstå akkurat min hund og hennes behov. Hun stresser, utfordrer, har et enormt instinkt men er en arbeidshest, dette føler jeg at vi får ut til fulle nå, og hun er en veldig fin og avbalansert hund. Men å slippe henne løs i skogen med rådyr og sauer rundt, det kan jeg aldri gjøre uansett trening og oppdragelse Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Jeg husker en utstilling hvor dommeren ba rottweilerne løpe 30 ganger rundt i ringen. Hundene som ble slitne ble kastet ut, uansett hvor flotte de var. Men det er selvsagt ikke vanlig å gjøre det slik... 9277626[/snapback] tror jeg ikke noe på. De fleste eierne har jo problem med å løpe en runde uten hunden jo... 9277742[/snapback] Vel, jeg driter i om du tror på det eller ikke, men slik var det. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 sid_: Du må tenke på ØD sin innstilling til utstilling, som du kan se gjennom de siste innleggene hans i denne tråden. Han har ingen respekt for det som hobby, helt åpenbart. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Vi har mistanke om at valpen vår underlegger seg husets mann. Når han kommer, løper hun bort og tisser. Er dette vanlig? Kan man venne henne av dette? Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Et bilde til av Tia... Kan man ha det bedre på utstilling? Sovende på fanget til eier før man skal inn i ringen? Klarte ikke dy meg jeg Sid... Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Jeg planlegger å få meg en stor hund når jeg flytter til egen leilighet. Jeg har tenkt litt på engelsk mastiff. Hvordan er denne hunden? Altså, er den leken, kosete, aktiv osv. Og hvor mye stell trenger den? Er den veldig krevende å ha? Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Et bilde til av Tia... Kan man ha det bedre på utstilling? Sovende på fanget til eier før man skal inn i ringen? Klarte ikke dy meg jeg Sid... 9280604[/snapback] Haha, så herlig hun er! Utrolig flott at hun kan slappe av slik, selv om hun var veldig sliten fra dagen før! Har du de andre bildene fra aussieringen også? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Noen tips til hvordan jeg kan få Henri til ikke å bjeffe på fremmede inne? Det virker som han forstår hvorfor han blir straffet med at jeg tar han i nakken, men det har liten/ingen effekt. I tilleg virker det som en gammeldags metode. Noen gode tips til hvordan jeg kan unngå at han skal forsvare slottet mot barbarene så høylytt? Endret 14. august 2007 av Fruktkake Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Noen tips til hvordan jeg kan få Henri til ikke å bjeffe på fremmede inne? Det virker som han forstår hvorfor han blir straffet med at jeg tar han i nakken, men det har liten/ingen effekt. I tilleg virker det som en gammeldags metode. Noen gode tips til hvordan jeg kan unngå at han skal forsvare slottet mot barbarene så høylytt? 9280989[/snapback] Bjeffer han når folk går utenfor? Eller når folk ringer på? Er han usikker på disse menneskene, eller vil han hilse på de? Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Noen tips til hvordan jeg kan få Henri til ikke å bjeffe på fremmede inne? Det virker som han forstår hvorfor han blir straffet med at jeg tar han i nakken, men det har liten/ingen effekt. I tilleg virker det som en gammeldags metode. Noen gode tips til hvordan jeg kan unngå at han skal forsvare slottet mot barbarene så høylytt? 9280989[/snapback] Se på SOS Hundehjelpen på TV Norge Husker ikke helt hva hu i den serien gjorde, men hu hadde akkurat samme problemet... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Det er når han er inne. Hvis personen har vært her et par ganger slutter han å bjeffe når han har luktet på de. Ellers hilser han ikke på fremmede, han holder seg unna de siden han ikke kjenner de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå