Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

;) Men uansett, denne diskusjonen vil vel aldri ta slutt uansett? Det handler bare om personelige meninger ;)

Men det eneste jeg stusser litt på, er at de fleste hundebøker og hundekyndige folk anbelfaler hundekjøpere at man skal venne hunden til bur? Gjør de ikke det da?

Isåfal lurer jeg på hvor de som er i mot bur her på forumet har kilden sin. Om det ikke bare er personlige meninger da

Lenke til kommentar
thomasy932

Spørs igjen på hvordan hundehold man har.

Hva tror du:

at hunden helst vil sitte i bur eller være en del av familien?

9254752[/snapback]

Hvis en hund har det sånn, bare blir sosset med og får viljen sin, blir den vanskeligere å lære opp, vanskeligere å ha den i bur senere (bare bråk)

Vanskeligere og ha den med i offentlighet

(vant til kos 24/7, og skal bort til alle den møter på, det ender med bråk med andre hunder)

Sorry for skrivefeil, men har det litt travelt

En hund er fortsatt en del av familien selv om den sitter i bur nå og da, og blir like høyt elsket av eierne uansett om den er i bur eller ikke og motsatt (hunden elsker eieren)

Lenke til kommentar

Hunden vår liker å sove på steder som ikke er så åpne (selv om hun fint klarer å sove på åpne steder også), hun liker å ha noe rundt seg. Derfor legger hun seg ofte og sover i buret, som vi har stående i gangen. Dette har ikke noe å gjøre med at det er et bur, og at vi har vendt henne til det, det er bare fordi hun liker å ligge der.

Jeg tror det er en fordel at hunden blir lært opp til at den kan være trygg i buret, og at det er et sted den kan være for seg selv uten å bli forstyrret. Det er spesielt praktisk når man er på fremmede steder, ettersom hunden da har et sted som den er trygg og føler seg hjemme.

Vi har nesten aldri brukt døra til buret, bruker buret bare som et sovested for hunden. Det kan likevel være praktisk å ha døra i noen tilfeller, og da er det veldig fint at hun er vant til å ligge der, og føler seg trygg.

;)

Lenke til kommentar

Jeg elsker dyr og kunne meg ikke tenke meg å ha et eneste dyr vist jeg ikke virkelig var glad i det. Når jeg en gang får meg hund så vil den bli en del av familien.

Men man må også ha forståelse for folk som har dyr, passer på dem, gir dem trim og mat, men nødvengvis ikke har det samme nære forholdet til kjæledyret som vi andre har. De mishandler ikke dyrene sine og behandler dem bra, men de har ting som er viktigere å som kommer før i rekken. De har rett å slett ett litt annet følelsemessig forhold til dyrene sine. Folk er forskjellig ;)

Lenke til kommentar

For å presisere (nok en gang): Jeg er ikke imot bur. Jeg er imot overdreven bruk av bur, bruk av bur som straff, og bruk av bur som lettvint løsning fordi man ikke gidder/klarer å trene hunden til å være uten buret i visse sammenhenger.

Jeg har heller ikke hunden på soverommet for tiden (pga. dårlig romløsning), men kommer nok til å ha de senere. For meg er hund noe jeg har fordi jeg vil inkludere henne i familien, ikke for å stenge henne vekk eller ha henne tilbringe 1/3 av dagen i et bur! Det er sikkert mange som er uenige, men jeg velger å tro jeg har uttrykt grunnene mine tidligere i denne tråden. Jeg syns det er feil at en hund ikke klarer å slappe av og sove i et fremmed rom sammen med eieren sin med mindre den har et bur der.

Ja til bur som oppbevaring på utstilling den tiden man er der, ja til bur som transport og sikkerthet i bil, ja til bur under renslighetstreningen (om man sover med valpen og ikke lar den gjøre fra seg i buret), ja til bur dersom man har en hund man vil gi "time-out" i samme rom som seg selv (for en kort periode, vi snakker om få minutter).

Nei til bur som lettvint løsning, som tvangsmiddel for å la hunden holde seg, som straff, som middel for å plage hunden, som noe man bruke fordi man ikke gidder å trene, nei til bur som noe man bruker fordi man ikke vet om andre løsninger eller ikke gidder å finne ut om dem.

Og nei, dette er ikke ment personlig mot noen i tråden.

Edit: Om det er uklart, så mener jeg tilfeller der man STENGER BURDØRA.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
thomasy932

*snip*

9254752[/snapback]

Hvis en hund har det sånn, bare blir sosset med og får viljen sin, blir den vanskeligere å lære opp, vanskeligere å ha den i bur senere (bare bråk)

Vanskeligere og ha den med i offentlighet

(vant til kos 24/7, og skal bort til alle den møter på, det ender med bråk med andre hunder)

Sorry for skrivefeil, men har det litt travelt

En hund er fortsatt en del av familien selv om den sitter i bur nå og da, og blir like høyt elsket av eierne uansett om den er i bur eller ikke og motsatt (hunden elsker eieren)

9260217[/snapback]

1. En hund blir ikke vanskligere å lære opp om den skulle leve et liv uten bur. Men det her sier jo litt om ditt og mitt hundehold. Min hund utfører sine oppgaver fordi den syns det er gøy, ikke i frykt for hva jeg kan finne på å straffe den med...

En hund skal heller ikke bort til alle den møter på, min skal jo ikke bort til en kjeft.

Den bråker ikke med andre hunder heller, selv om enkelte hunder og eiere er DUMME nok til å utfordre han (min hund hadde ødelagt hvilken som helst annen om han hadde villet).

Mange tror de har hunder som elsker de. Hunder er nok ikke sånn. Hadde jeg hatt hunden din på besøk i 2 uker ville den sannsynligvis ikke tilbake til dere, så der har dere hvor mye en hund elsker noen :)

Til en del andre her:

Hunder som er TRYGGE har ingen problemer å sove i åpne rom. Det der med hulefølelse (hifølelse) og slikt er dessverre en sterkt overdreven påstand.

Men jeg er veldig enig i Juliess. Men hun er dyktig med hunden sin, bruker tid på den, og er slik et moderne hundehold skal være. Denne høsten tester jeg kåre i en mentaltest. Skal virkelig bli morsomt å se han knuse de fleste andre hunder. For han har levd et liv uten bur, og har blitt tryggere og ikke minst blitt tøffere og erfart at ting må løses på ulike måter. Hunder i bur har en tendens til å ikke kunne løse konflikter som oppstår, da den har erfart at det er ok å bare ligge redd i buret sitt..

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Når vi snakker om dette når det kommer andre hunder gående forbi deg. Når jeg går tur med Cita er det med en gang å bjeffe, dra i båndet for å komme bort til hunden mens den logrer med halen. Selvfølgelig ikke for å bite den, men for å hilse. Om hunden hadde knurret hadde nok vofsen min stukket tilbake ganske raskt, for den er ikke den modigste hunden i verden. (I motsetning til gamlehunden. :p)

Uansett skjønner jeg at det kan virke ubehagelig at en rimelig stor Schäfer prøver å bykse bort til en person med hund. Jeg holder selvsagt igjen, sier "NEI!" mens jeg går fort forbi. Prøver å få henne til å la være, men det er litt vanskelig.

Noen som har noen tips?

Nå reiser jeg vekk på landet med Cita og familien. Ut på tur og fiske. :p Talast på tirsdag.

Lenke til kommentar

Hvorfor true henne?

Er det ikke bedre å avlede. Altså tilby et alternativ som er langt bedre?

Eks

Kan man øve inn smattelyd, da denne er lik uansett om du er sint eller glad. Smatt = godbit. Snart skal du se at hunden ser på deg når du smatter, og vet den får belønning. Tren så dette ved passering av andre og ikke minst kan du snart smatte uten godbit ;)

Enkelt og greit for hunden.

Overrasket at så mange her inne har et gammeldags millitært forhold til hunden sin, men igjen er det vel mange som er bare unger her og "lærer" hundehold av mor og far som ikke kan en dritt.

Lenke til kommentar

Det jeg kan om hund har jeg lært fra romerike scaeferhundklubb og en kennel... Så det skal det ikek være noe galt med

den smatte ideen kan være litt dum i lengden, skal du bare begynne å smatte når den gjør noe galt? da begynner den å gjøre gjøre gale ting hele tiden bare for godbiten og oppmerksomheten's skyld

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...