darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Nå drar du jo diskusjonen over på noe helt annet. Her snakket vi om at hunden sover i bur, ikke at buret skal brukes døgnet rundt, og i hvert fall ikke som straff. Når hunden er trygg på omgivelsene, som f.eks hjemme, så fungerer det for de fleste at de går rundt løs i et rom. Når hunden kommer i ukjente og utrygge omgivelser, så kan det være greit at de sover i bur. Ang. bur til store hunder så kan man få lagd større bur hvis man ønsker det. Det er forøvrig også en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Det er vel få som bruker buret som straff, det var hvertfall ikke noe sånt jeg mente i innlegget mitt. Heller at folk overdriver bruken. Det virker som om mange fokuserer veldig på dette med at hunden skal føle seg trygg, og da MÅ den ha et bur, liksom. Og særlig siden mange oppdrettere anbefaler dette pga. enklere renslighetstrening og liten ødeleggelse om natten, fortsetter mange å bruke bur selv om hunden blir voksen. Dette trygghetsargumentet har jeg forøvrig en egen forklaring på. Mange sier at hunden selv velger å gå inn i buret for å legge seg der, den trives der, føler seg trygg osv. Men tror dere ikke at den går i buret fordi det er en vane? Den har blitt lært til at den skal sove i buret, og har lært seg å akseptere det. Vil det ikke gagne både hund og eier dersom hunden kan være rolig om natta uten buret? Altså, det jeg mener er at man gjør seg avhengig av å ha et bur for at hunden skal føle seg trygg. Jeg syns det er feil, en hund bør klare å sove selv om den er i et ukjent rom og eieren er der. Jeg syns også det er litt feil at hundene skal sove i bur jeg da.. Har personlig aldri sett en stor hund (schæfer og oppover) som har ligget i et bur hvor den kunne ligge med beina sprikende i alle retninger akkurat som den ville selv. Tenk så mye hundene er alene, fortjener de å bli sperret inne i et bur om natta også? Vi er borte fra dem om natta, vi er stort sett på skole og jobb de fleste som har hund. Man kan jo argumentere med at "hunden skal jo bare ligge rolig om natta allikevel", men jeg syns ikke det holder. Det er godt å kunne strekke på seg om man føler for det, eller kunne ligge i akkurat den stillingen man vil. Hvor mange stuer har plass til et bur hvor en ulvehund/nuffe/grand danois kan stå oppreist i, og snu seg i alle retninger, samt gjør annet enn å ligge i ca to lite forskjellige stillinger? Jeg skulle gjerne hatt plass til en hytte i stua jeg altså :!: Burdiskusjonen er omfattende, ja. Det er mange elementer i den. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Åpent bur = ok lukka bur = ikke ok Hundehold med bur er eksluderende, mens de som har åpent bur/ ikke bur har et inkluderende hundehold. Jeg er tilhenger av sistnevnte. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Ikke alle ønsker at hunden skal sove i samme rom som eieren, av ulike grunner, juliess. Da er det forståelig at hunden ikke føler seg trygg i ukjente omgivelser uten eieren tilstede. Forøvrig så er det mulig å lage egne bur som er store nok for større hunder. Uansett så drar du nå inn elementer som du ikke nevnte i første innlegget ditt angående bur. Jeg ser heller ikke problemet med bur i seg selv. Hvorfor skal ikke hunden kunne ligge i bur, såfremt det ikke er for trangt? Hvorfor er det en ulempe at den har et fristed den trekker seg tilbake til hvis den vil slappe av eller sove? Som Øivind Dahle sier. Åpent bur = OK. Det mener nå i hvert fall jeg. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Når du skiller deg Kine, kan du få bo i åpent bur hos meg Kanskje du til og med får sove i senga Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Du burde putte meg i lukket bur, for jeg er mannevond og kan lett finne på å gnage av deg penisen mens du sover Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Ja, åpent bur er ok, men da kan man jo like gjerne kjøpe en seng, eller lage en egen hule til hunden. Ser ikke ut til at denne diskusjonen går noen vei. Jeg er enig med ØD i at lukket bur er ekskluderende. Har forresten ikke hunden på soverommet jeg heller, sånn jeg bor nå Men kommer nok til å ha det senere. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Du burde putte meg i lukket bur, for jeg er mannevond og kan lett finne på å gnage av deg penisen mens du sover 9240978[/snapback] Ha ha! Min penis er som stål. Faktisk kan naboens katt kvesse klørne på den. Så du er hjertlig velkommen Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Henter henne rundt den 15. August. Det er en finsk lapphund. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Aaaw, så søt Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har ikke noe imot å bruke bur, men jeg er imot å bruke det for ofte. Det virker som om mange gjør det, dessverre.Brukte selv bur under renslighetstreningen og frem til hunden var ca 4-5 mnd. Etter det har hun ikke vært i et bur (vel, jo, en periode satt vi på i en bil hvor hun var i bilburet, men ikke noe innendørs). For store hunder syns jeg heller ikke det finnes noen bur som er store nok til at det er forsvarlig å oppbevare hunden der i mer enn kort tid (en hel arbeidsdag og flere timer i strekk). mens en liten hund kan ha et stort bur den faktisk kan bevege seg inni. Jeg mener at dersom en hund ikke kan slappe av uten bur, så er det en feil ett eller annet sted. 9240095[/snapback] Ikke det? Vi har gigantiske bur for hver eneste hund vi har, og de trives bedre der enn fri :] *Motivering til å få dem til å like buret når de er små* Gi dem godbiter hvergang de går inn i buret Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Med mindre man har en mentalt skrøpelig hund vil det jo ikke være noe problem å få en hund til å trives i et bur Som jeg sa, jeg hadde jo min egen der også (mens jeg sov ved siden av på en madrass) en liten stund. Det finnes sikkert store nok bur for alle hunder, men praktisk er det ikke når man har en veldig stor hund. Men er jeg den eneste her som syns det skurrer når en hund trives bedre i et bur enn når den er fri? Selvfølgelig skal den kunne takle buret og synes at det er greit der. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Tror nok min hund liker seg like godt inne som ute av buret når den vil sove / slappe av. Eneste jeg er bekymret for er at den kan våkne om natta og vandre rundt. Ikke at den ødelegger noe, men du vet aldri. I og med at jeg sover tungt hadde det vært beroligende å vite at hun sov i buret sitt. Men jeg tror dog hun kommer til å sovne fint ved siden av meg, hadde hun her borte i dag og da sløvet hun nå litt på verandaen, så.. Ø_D jeg kan ikke se hva som er galt med å lukke buret? Om dagene lukker vi det som regel aldri, da hun får gå inn og ut som hun vil men om nettene lukker vi det alltid. Selv om man lukker buret betyr jo ikke det at man driver med dyrplageri, spesielt ikke når hunden har det behagelig og liker å være der. Er nå min oppfatning uansett. Her er et par bilder fra dagens tur. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Det ØD mener (dette er bare mine antagelser) er at det er eksluderende å ha et dyr i bur mens man er tilstede, da det blir fysisk skilt fra resten av familien. Det var i hvert fall slik jeg forstod det. Det er mange forskjellig syn på hvordan man skal behandle hunder. Noen mener at de er et familiemedlem som er like mye verdt som resten av familien, andre ser på hunden som et mindreverdig dyr som gjerne kan eksluderes når det passer dem. Sistnevnte høres kanskje litt harskt ut, men det er ikke slik ment. Folk har som sagt forskjellig syn på hvilken plass dyret skal ha. Personlig synes jeg f.eks ikke noe om å sette hunden inn på kjøkkenet/gangen/what ever når man er hjemme selv. Hunden bør få gå fritt rundt i huset når man er hjemme selv. Jeg synes ikke noe om at hunder skal sove ute i hundehus uavhengig om de ikke lider noen nød med tanke på ly og varme. Dette er mye fordi en eventuell hund for meg ville vært et familiemedlem og en kamerat, og jeg ville aldri valgt en rase som ikke passer til dette livet. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Det ØD mener (dette er bare mine antagelser) er at det er eksluderende å ha et dyr i bur mens man er tilstede, da det blir fysisk skilt fra resten av familien. Det var i hvert fall slik jeg forstod det. Det er mange forskjellig syn på hvordan man skal behandle hunder. Noen mener at de er et familiemedlem som er like mye verdt som resten av familien, andre ser på hunden som et mindreverdig dyr som gjerne kan eksluderes når det passer dem. Sistnevnte høres kanskje litt harskt ut, men det er ikke slik ment. Folk har som sagt forskjellig syn på hvilken plass dyret skal ha. Personlig synes jeg f.eks ikke noe om å sette hunden inn på kjøkkenet/gangen/what ever når man er hjemme selv. Hunden bør få gå fritt rundt i huset når man er hjemme selv. Jeg synes ikke noe om at hunder skal sove ute i hundehus uavhengig om de ikke lider noen nød med tanke på ly og varme. Dette er mye fordi en eventuell hund for meg ville vært et familiemedlem og en kamerat, og jeg ville aldri valgt en rase som ikke passer til dette livet. 9242616[/snapback] Er enig, men ikke alle kan la hundene sine gå fritt i huset. Noen hunder blir lett rastløse og deretter destruktive. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Det er annerledes om man ikke er hjemme. Da er det ofte naturlig å avgrense området deres til f.eks et enkelt rom eller en hundegård. Synes det er rart om hunden blir rastløs og destruktiv når de ikke er alene. Er det da OK at de er destruktive i et enkelt rom når man er hjemme? Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har selv 2 engelsk setter tisper. Den yngste, 2år, har alltid bodd nede i kjelleren som er ca. 9-10kvm. Hu sover mesteparten av tiden om hu ikke spiser på elghornet sitt, og storkoser seg nede. Den andre setteren, 7år, bodde nede når hun var liten, men har de siste 5årene bodd både oppe og nede. Etter vi fikk valpen nede, har den voksne hunden begynt å være mer nede, og der koser de seg. De har en seng med plass til to hunder, og en liten grønn matte. Begge hundene er veldig rolige, og jeg kan ikke tenke meg at de ville ødelagt noe, men det gir en viss trygghetsfølelse og ha dem i buret, så man vet hvor man har dem. Derfor blir de lagt i bur om natta, og bår vi er borte. Med døra LÅST. Så lenge man venner hunden med å være i bur fra den er liten av, vil dette skape en trygghetsfølelse. På f.esk nyttårsaften er det ofte hunden går inn i buret sitt, pga redselen for raketter. Dette fordi den føler seg trygg der. Det er også fint å gjøre hunden trygg på buret, når man f.eks kjører bil osv. siden hunden er bedre beskytett i buret under bilkjøring. Selv synes jeg bur er en helt grei ting, bare at det skal være stort nok, og at hunden skal få rikelig med mosjon ellers. Våres hunder får vel ca. 3-5t mosjon hver dag i snitt, om det ikke er mer. Så om hunden får nok mosjon, er det helt greit at den ligger i buret sitt. Den sover jo uansett, ikke sant? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174576 Det er helt grusomt. Trodde ikke normenn var så dumme. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174576 Det er helt grusomt. Trodde ikke normenn var så dumme. 9245889[/snapback] Andre er bare grusomme: http://www.nettavisen.no/verden/article1279068.ece Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Her er et bilde av hunden min Aski(Tispe). Hun er snart 5 år og hun har et brunt og et blått øye. Endret 10. august 2007 av Maggen91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå