WhiteDragon Skrevet 25. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2007 Pics av hunden din, O.D? Siden du skryter den opp i skyene... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 25. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2007 du finner en del her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778195&st=40 Her er et bilde: http://farm2.static.flickr.com/1222/753023...e58402cdf_o.jpg Skal se andre hunder som ser slik ut når de er 22 mnder.... Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 25. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2007 Har selv foret min hund på tørrfor før og jeg kan bare si en ting: Bytt til råforing. Etter jeg byttet ble hunden helt annerledes, fra første dag var det endring i ham, energi nivået, viljen var i skyene, han vokste raskt på seg mer muskler og ble flottere i pelsen. Nå nekter han å spise tørrfor med mindre han er skrubbsulten/finner katta sin mat. Tror det ikke er nødvendig å bruke Biola Naturell heller for å få opp bakterifloraen (aldri hørt om dette før faktisk), de får i seg så mye rart i naturen uansett. Er mann redd for tannsten forer man steinfrosent V&H i 2-4 dager og vips er alt av plakk og tannsten vekk. Lenke til kommentar
WhiteDragon Skrevet 25. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2007 Fin hund du har OD Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Utrolig flott hund du har OD! Du har rett av å skryte av han:) Men ikke bare har det med fôringen å gjøre, men også avl og hvordan og hvor mye du trener han. Men selvfølgelig, hunden din hadde ikke sett så flott ut av friskies.. Jeg tørrfôrer mine tre hunder. To av disse er utstillingshunder. Jeg fôrer med eukanuba, hvor kjøttprodusenten er høyere enn andre tørrfôr. Kornprosenten er liten, og i fôret til labradoren er den lik 0. Det jeg liker med tørrfôret til Eukanuba er at de etter mange års forskning ikke bare har utviklet et fôr som hundene har enormt høy opptaksevne på (vanlig adult består av kylling som de har 98% opptaksevne på), men de tilsetter også fôret ting som er både nødvendig og gir fordeler i hundens liv. Jeg tenker på valpefôret som er tilsatt DHA, som har veldig god innvirkning på utviklingen av hjernen. Tilsetningen av glukosamin i fôrene for tyngre og eldre hunder, omega 3 og 6 balansen, fosforet og sukkerbeten for bedre tarmsystem. Labradoren min på 5 år har ennå ikke begynt å produsere tannstein, eukanubafôret er dekket med en spesiell hinne som sliper på tannsteinen og hindrer plakk - ja, jeg kan ramse opp lenge. Jeg er allikevel hypp på å vite mer om råfôring, så har dere info sider blir jeg veldig takknemlig. Jeg kjenner mange jaktbikjer som fôres på eukanuba som har verdens råeste muskler. Vet du hvem Robert Sørlie er? Han er så og si norges beste hundekjører, med de beste bikjene, og har blandt annet vunnet Iditarod. (merittene hans står her: http://hurdal.com/124/ncms/main.php?M=avis...=AR&ID=0&A=520 )://http://hurdal.com/124/ncms/main.php...AR&ID=0&A=520 ) Bikjene hans er rett og slett utrolige, de yter så utrolig mye. Han fôrer dem på eukanuba. Du kan heller ikke si at tørrfôring gir hunder stri, "ekkel" pels. Aussien min har mer pels enn begge foreldrene sine, tykk, kraftig underull og akkurat slik en aussiepels skal være. Når jeg går med labradoren min på utstilling får jeg gang på gang spørsmål om hva jeg fôrer på, pga den blanke pelsen hennes. Vorsteren er det heller ikke å si noe på, men så er han bare 3 mnd ennå. Det finnes så mange hunder i toppen på alle ulike grener som fôres på eukanuba. Men som sagt, jeg er interessert i informasjon på nettet ang råfôring:) Endret 26. juli 2007 av sid_ Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Ja. Har hatt hunder som er fora på tørrfor. Tragisk spør du meg. 1. De blir mindre optimale 2. Pelsen blir blass og ekkel 3. Det lukter mer dritt av de 4. De er mer motaglige for møkk, da den ikke er like avstøtende som en råfora 5. De driter som elefanter 6. Negler og slikt tåler ikke noe 7. Det er null glede å spore når de spiser +++++++++++++++++++++++++++++++ så uendlig mye mer. En som går over til råforing, går aldri tilbake til dyreplageriet med tørrfor 9143453[/snapback] 1. Hvordan kan du mene det når hundekjørere fôrer på eukanuba? Jakthunder som yter i jaktsesongen, og ellers er ute og trekker og jakttrener året rundt? 2. Som sagt, ta en titt på en del av de mestvinnende utstillingshundene i Norge. Flere av de fôres på tørrfôr. 3. Hundene mine lukter ikke? Og jeg kjenner så mange som tørrfÅorer og råfôrer, seriøst, jeg kjenner ingen forskjell på lukt 4. Det har jeg liten tro på. Det kommer an på pelstype, noen pelstyper er faktisk veldig mottakelige for dritt. Newfoundlandshundene vi hadde søg til seg alt av kvister og greiner, og måtte bades etter å ha vært i søla. Men slik skal pelsen være! 5. Hundene mine driter èn gang om dagen, og det er ikke store mengder. De har utrolig høy opptaksevne på eukanuba 6. Det var da rart, siden jeg aldri har vært borti å slipe noen negler på mine hunder. Før bodde vi nærmere skogen og fjellet, da var det aldri noe problem. Nå må vi gå et stykke på asfalt for å komme dit, ikke noe problem da heller. Jeg klipper klørene dems en-to ganger i uken, og de har aldri sprukket eller noe. 7. HAHA! Si det til labradoren min, hun vil seriøst le av deg. Alle mine spiser det de får. I dyrebutikken hvor jeg jobber anbefaler vi nutro choice til kresne hunder og katter - som også er tørrfôr. Aner du hvor mange hunder og katter det er som elsker det fôret? I dyrebutikken hvor jeg jobber er fôring noe av det viktigste vi opplyser om, og vi blir sendt rundt på kurs så ofte som det lar seg gjøre. Og når man jobber i dyrebutikk får man mange tilbakemeldinger på fôring, og det er så mange fornøyde kunder, alt fra eiere av sofahunder til IPO, bruks, utstillings, jakt og sledehunder. Dyreplageri? Haha Endret 26. juli 2007 av sid_ Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 At Robert Sørlie forer på tørrfor = HAHAHAHAHAHA. Selvfølgelig mottar han en fet sjekk for å si det foret er bra + at han sikkert får x antall kilo av det. Men når det gjelder kundegruppen til www.vomoghundemat.no er det hovedsaklig hundekjørerne som handler der. Så kommer oss med brukshunder. Sørlie forer vel litt tørrt i forbindelse med konkuranser, da tørrforet veier litt mindre en våtforet. Og slikt betyr mye for de. Dere må gjerne leve i den uopplyste verden der dere trykker tørrfor til deres bryst. Men for oss som er litt mer opplyste så er tørrforing dyreplageri. Til de som er skeptiske: Prøv råforing. Det er nemmelig en annen verden. Tørrforprodusentene har dessverre for mye innvirkning på folk som velger å leve uten å stille spørsmål. Men jeg hadde reagert om jeg kunne ha min egen mat stående i romtempratur i 12 mnder uten å ta skade av det... Dere bestemmer selv. Men det er dyreplageri å fore tørrt. http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0 Stiller opp med min hund når som helst mot en tørrfora en. Og for guds skyld ikke dra frem utstilling, de som driver med det aktivt er kanskje verden dummeste mennesker. Men jeg driter i andres hundehold, så jeg tar den ikke lenger. I det minst kan man prøve råforing og faktisk se og erfare det vi andre allerede vet... Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg er i hvertfall enig med Øivind i at spisegleden økte betraktelig Har alltid hatt en litt kresen og matlei hund, men V&H gaflet hun i seg på under ett minutt. Skal fortsette å prøve det ut når hun jeg fikk det fra kommer tilbake fra ferie. Nå er jo min rase strihåret og skal ha ru pels, så det er ikke pelsen jeg tenker mest på. Men det er viktig for meg at hun faktisk har lyst på mat! Samt at jeg tror det må være jævlig kjedelig å spise tørrfòr hele livet jeg da, selv om man får godbiter og middagsrester i tillegg Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Ok, jeg er overbevist! Men hvordan er det med oppbevaring av denne maten? Jeg og geisha "bor" nå hos typen min, og han er veldig påpasselig med at hundematen her og hundegodisen der ikke skal lukte noe. Jeg holder jo for tiden med på å få geisha i god form igjen etter valpene, og har veldig lyst å få henne så muskuløs , og med så blank pels som overhodet er mulig .. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 han er veldig påpasselig med at hundematen her og hundegodisen der ikke skal lukte noe. Sensitiv nese? Litt må han kunne tåle vel. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Hvor mye veier Geisha. Hun skal ha ca 1-2% av kroppsvekten sin. Veier hun 5 kilo vil det si 50-100 gram Du prøver deg frem med mengde ved å gi mer om hun blir tynn og mindre om hun blir fet De selges i 0,5 kg pølser og du stikker å kjøper en boks på ikea som du har den i, i kjøleskapet. Lukter ikke en dritt da Øvrige pølser legger du i fysern. Men om hunden din er 5kg så har du jo ikke behov for ekstremt mange pølser i mnden da Min spiser 2 pølser om dagen pga høyt aktivitetsnivå, og han veier 49 kg Kan avsløre at matkostnaden din kommer til p bli mininal Linn C Lykke til. Forhandlerliste finner du på www.vomoghundemat.no Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 At Robert Sørlie forer på tørrfor = HAHAHAHAHAHA. Selvfølgelig mottar han en fet sjekk for å si det foret er bra + at han sikkert får x antall kilo av det. Men når det gjelder kundegruppen til www.vomoghundemat.no er det hovedsaklig hundekjørerne som handler der. Så kommer oss med brukshunder. Sørlie forer vel litt tørrt i forbindelse med konkuranser, da tørrforet veier litt mindre en våtforet. Og slikt betyr mye for de. Dere må gjerne leve i den uopplyste verden der dere trykker tørrfor til deres bryst. Men for oss som er litt mer opplyste så er tørrforing dyreplageri. Til de som er skeptiske: Prøv råforing. Det er nemmelig en annen verden. Tørrforprodusentene har dessverre for mye innvirkning på folk som velger å leve uten å stille spørsmål. Men jeg hadde reagert om jeg kunne ha min egen mat stående i romtempratur i 12 mnder uten å ta skade av det... Dere bestemmer selv. Men det er dyreplageri å fore tørrt. http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0 Stiller opp med min hund når som helst mot en tørrfora en. Og for guds skyld ikke dra frem utstilling, de som driver med det aktivt er kanskje verden dummeste mennesker. Men jeg driter i andres hundehold, så jeg tar den ikke lenger. I det minst kan man prøve råforing og faktisk se og erfare det vi andre allerede vet... 9144768[/snapback] Vel, han gjør det, i tillegg til å gi high calorie bokser eller vom. Jeg tror ikke han løy når han fortalte det til morra mi personlig liksom. Jeg syns du fremstår litt som en idiot nå, siden du hakker på alt annet, fremmer ditt og skryter av deg selv om hvor opplyst du er, at vi andre er dyreplagere og blabla. Kan du ikke være litt saklig?? Jeg er gjerne interessert i å lære med om råfôring, med du gjør det j**** vanskelig du fremstår slik, sorry. Jeg tror ikke bikja di har bedre pels enn hundene som topper bamselisten, kanskje like bra, men ikke bedre. Og det har ikke alltid med fôring å gjøre heller vettu. Jeg drar frem utstilling, det var det faktisk du som gjorde først. Kanskje du skal slutte å være så forbanna eplekjekk. Du har tydeligvis ikke peiling på utstilling, og da er det typisk å fremstå slik. Når hundene mine ikke er på utstilling er de aktive bruks og jakthunder. Utstilling er uansett utrolig flott for å vise et resultat av avlen, det er sosialt, hundene mine elsker det og det er utrolig lærerikt når man setter seg inn i det (gjerne deltar som skriver) Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Har selv en golden retriever som er syv år nå. Ganske rolig og intellegent, men også veldig "dominant". Hvis jeg finner et bilde, skal jeg poste det. Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Hvilke produsenter anbefaler dere forresten? Norwegian polar, vom og hundemat.. flere? Jeg er interessert i å prøve, men først må jeg få større fryser Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Forer med tørrfor (troll) og er fornøyd med det. Hunden har fin blank pels, driter ikke mye og liker maten veldig godt. Dessuten er det lett å pakke med seg tørrfor når man skal på reise ol. Selvfølgelig er det jo optimalt å fore med kjøtt. Men jeg har ingenting negativt å si om tørrforing heller. Får se hvis vi hadde fått større plass til en ekstra fryser eller noe, så kansje vi hadde prøvd dette. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Har aldri hørt om en hundefører som forer hundene sine med tørrfor når han trener hundene, er på race, mulig de putter i noe Eukanuba før utstillinger, men jeg har ingen tro på at de forer tørt i race, det ville vært som å ta livet a hundene, V&H har mye vann og vann trenger de i slike race, V&H har også massive energimengder i forhold til de tørrfor typene jeg kjenne til (Pro Plan, Hills ,Iams, Eukanuba..), jeg har snakket med flere hundeførere og for de så er tørrfor et banneord. Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg har hørt om flere, men de fôrer med råfôr i tillegg, for å få i rikelig med vannmengder som du sa Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Har forresten akkurat klippet pelsen på dyret. Hun er så nydelig (utrolig dårlig bilde) Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Hvilke produsenter anbefaler dere forresten?Norwegian polar, vom og hundemat.. flere? Jeg er interessert i å prøve, men først må jeg få større fryser 9146183[/snapback] Jeg for min del anbefaler Vom og HUndemat, fordi den er RÅ! NP er varmebehandlet, og ergo ikke rå lenger.. Har forresten akkurat klippet pelsen på dyret. Hun er så nydelig (utrolig dårlig bilde) 9146492[/snapback] Nydelig jente du har Sid. Hvor er hu fra? Og til deg som rakket ned på OD ang skrytet hans av bikkja... Jeg kan også anbefale deg råforing, uten å skryte av bikkjedyret om verdens flotteste pels, muskler osv osv. Jeg for min del anbefaler rå foring av to enkle grunner. 1. Hva er VANLIG for en hund (ulv!) å spise? Ikke tørre knupper med mat på størrelse med en 50øring iallefall.. De er laget for å spise KJØTT! Og sjekk tennene, tror du de er laget for å knuse tørre for klumper? Deer laget for å gnage bein 2. Sjekk avføringa... Den er halvvert og vel så det når bikkja går på rå mat. Selv om mengden mat kanskje er økt. Det betyr i enkelt og greit at bikkja utnytter seg mye bedre av den rå maten enn av de hersens tørrfor klumpene... Og i tillegg til dette kan jeg nevne eksempler på gamle schæfern min som levde mer eller mindre konstant med diare og mageproblemer de første årene vi hadde henne. Også med allergi og alle mulige andre plager. (allergi mot husstøv, ikke maten). Da hu var 4 år byttet vi til rå mat. Hu hadde diare EN dag på resten av sitt liv (denne gangen kvelte hu innpå 2 kg frolic), ellers tålte hu alt hu fikk uten problemer. Hu klødde mindre, pelsen ble bedre og mye mindre avføring. Og ikke minst dette at de enklere tåler å få bein, høne osv osv når de får rå mat hele tiden. Og finnes det noe bedre enn å se bikkja ligge å kose seg med rå høne med fjær på?? Og i tillegg til alt dette.... PÅ Bridie som jeg har nå, 20 kg aussie, så kommer tørrfor kostnader på ca 350 kr pr mnd (Har egentlig ikke regnet det ut nøyaktig). Med rå mat så koster det meg rundt 120 kr mnd.. Blir nok ikke noe annet enn rå mat her i huset. Stakkars snuppa fikk tørrfor i 4 uker nå i sommer mens vi var på ferie, og nå er pelsen tufs, bikkja tufs, og lommeboka mi tufs.. Mer du lurte på? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 26. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2007 Men man skal vel være litt forsiktig når man forer høns til hunden, ben er noe faenskap om de får de i halsen og er skarpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå