Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg KLARER ikke å få meg selv til å sette hunden min i en sånn "hundeparkering". Det er mørk der, og alt rundt lager høyt ekko inn i boksen, de får så vidt lys, de får så vidt luft.. Det er på kanten til dyreplageri. Nei, jeg liker løsningen de har på Oasen i Bergen, jeg. Der det er en hundegård med båser. (Var i hvert fall det sist jeg så etter). Vurderer å søke om penger til å starte opp noe lignende utenfor bystasjonen, for de boksene der er ufattelig varme. Vi hadde som jobb å rydde i dem en gang i timen i påsken, og det var så ufattelig varmt.. Trodde jeg skulle svime av der.. :\

Lenke til kommentar
Lockheed og meg i Jotunheimen :)

http://www.youtube.com/watch?v=d1VegDri8wI

9140654[/snapback]

 

Nice dog

 

Du vet det sikkert, men jeg gir deg et tips:

 

I hundetrening er det viktig å "vanne" hunden før og etter trening. Dette betyr at du skal lure i hunden så mye vann som mulig. Du vet sikkert på oss mennesker at vi skal ha blank urin og ikke gul urin, da blank viser at du har riktig veskebalanse i kroppen. Samme er det for hunder. Blank urin er bra. Hunden trenger vann, spesiellt nå som det er varmt, men også fordi de jobber hardt. Hunder drikker ikke selv nok, selv om man tror det. De kan være oppspilte og bare stikke tunga nedi vann, men allikevel ikke drikke nok. Derfor "vanner" vi hunden. En time før trening må du lure i han vann. Måten du gjør dette på (jeg har to måter):

 

1. Kjøp frysetørket vom på eks XXL og bland det ut i mye vann. XXL selger 3 kgs poser mener jeg. 100 gram i 0,5 liter varmt vann. Du blander i mer vann...

2. Bland ut vom eller det du bruker fra V&H.

 

Tipper du kan lure i din en liter ca. (hvor mye veier han)? Husk EN TIME før trening, og når du kommer inn igjen. Vann bruker ca 1 time gjennom kroppen.

 

Kosthold gidder jeg ikke ramse opp, da jeg mener at man SKAL råfore hunden sin :)

 

 

Når det gjelder trening må du og huske på å varme opp hunden din. Og ballkasting er trening :) Regner med at du er klar over at du spiller på jaktadferd når du leker med ball. Realitycheck i ny og ne er derfor et must på bikkja di :)

 

 

Lykke til. Regner med at dette var basic kunnskap hos deg allerede...

Lenke til kommentar
Lockheed og meg i Jotunheimen :)

http://www.youtube.com/watch?v=d1VegDri8wI

9140654[/snapback]

 

Nice dog

 

Du vet det sikkert, men jeg gir deg et tips:

 

I hundetrening er det viktig å "vanne" hunden før og etter trening. Dette betyr at du skal lure i hunden så mye vann som mulig. Du vet sikkert på oss mennesker at vi skal ha blank urin og ikke gul urin, da blank viser at du har riktig veskebalanse i kroppen. Samme er det for hunder. Blank urin er bra. Hunden trenger vann, spesiellt nå som det er varmt, men også fordi de jobber hardt. Hunder drikker ikke selv nok, selv om man tror det. De kan være oppspilte og bare stikke tunga nedi vann, men allikevel ikke drikke nok. Derfor "vanner" vi hunden. En time før trening må du lure i han vann. Måten du gjør dette på (jeg har to måter):

 

1. Kjøp frysetørket vom på eks XXL og bland det ut i mye vann. XXL selger 3 kgs poser mener jeg. 100 gram i 0,5 liter varmt vann. Du blander i mer vann...

2. Bland ut vom eller det du bruker fra V&H.

 

Tipper du kan lure i din en liter ca. (hvor mye veier han)? Husk EN TIME før trening, og når du kommer inn igjen. Vann bruker ca 1 time gjennom kroppen.

 

Kosthold gidder jeg ikke ramse opp, da jeg mener at man SKAL råfore hunden sin :)

 

 

Når det gjelder trening må du og huske på å varme opp hunden din. Og ballkasting er trening :) Regner med at du er klar over at du spiller på jaktadferd når du leker med ball. Realitycheck i ny og ne er derfor et must på bikkja di :)

 

 

Lykke til. Regner med at dette var basic kunnskap hos deg allerede...

9141326[/snapback]

SELVFØLGELIG skal man råfore hunden :)

 

Lockheed veier rundt 58kg nå, snart 60kg.

 

Vanner hunden mye, men dette med en time viste jeg ikke. Men føler fremdeles at han drikker litt lite vann, V&H i vannet hjelper ikke så jeg skal prøve noen nye triks nå, og få en større vannbøtte da han ikke gidder å drikke av "små", heh.

 

Vi begynner smått med Weightpulling trening snart foresten, skal starte opp en liten klubb her jeg bor, du må gjerne ta en tur innom når vi får kommet igang :) Og om du vil trene litt WP så husk å gå forsiktig frem, lær hunden å ha noe etter seg, en blikk boks er genialt i WP-Selen, det bråker og lager lyd, slik kan man venne hunden til å ha noe etter seg samtidig som man fjerner endel frykt for lyder, Win-Win :)

 

Klar over dette med ball og jaktafterd, min liker av en eller annen grunn ikke baller, han syntes det er totalt uintressant, hvertfall disse gummiballene, tennisballer er jo direkte farlige så det holder vi oss unna. Men røtter (ikke pinner) elsker han, sammens med bitepølsene og ermet.

 

Og... Hvordan går det ann å ikke råfore sin hund?!?

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Du bør komme deg inn på www.amerikanskbulldog.no så fort som mulig. Vi er kongene på WP :)

Kjøpte akkurat en WP sele av Jan på www.seleverkstedet.no, som er det eneste stedet du kan kjøpe en slik :)

 

Delta der, for vi har MYE på gang....

9141489[/snapback]

 

Kjøper amerikansk kvalitet selv :)

http://www.harnessesbycarol.com/

Det ligner på det Alcatraz har, men med skumgummi.

 

Skal regge meg på ambull forumet snart :)

 

- - -

 

Testet foresten et lite triks, helte litt under en halv kopp melk oppi 3 liter vann, han drakk 1.5 liter uten å stoppe, og det etter mat og vanlig vann :)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Anbefaler fortsatt www.seleverkstedet.no :)

Ta med bikkja di dit og få den justert til han ;)

 

Melk er ikke jeg tilhenger av og det finnes ikke her i huset :p

Jeg er veldig forsiktig med melkeprodukter :)

9141623[/snapback]

 

Melk er godt,

Men, man skal være litt obs på melk med dyr, ikke bra i større mengder..

Regger meg på forumet deres nå jeg:)

Lenke til kommentar

oivind_dahle: Hvor gammel var din hund da du begynte med råforing? Begynte du med tørrfor som valp - og gikk gradvis over til råfor, eller har du foret den med råfor hele tiden?

 

Trenger heller ikke at du legger ut fordelene med V&H, og slenger opp linker til Amerikanskbulldog.no - da jeg ikke har klart å unngå reklame for V&H/råfor fra deg tidligere.

 

Men som sagt: Når begynte du å fore med råfor?

Lenke til kommentar

Kåre ble råfora fra første time jeg henta han, dvs fra han var 8 uker + noen dager. Gikk rett over på råforing. Har aldri hatt tørrfor i huset, og hver gang jeg har vunnet tørrfor (hvert jævla år på rasetreffet), doneres det bort. FOD gården fikk mitt sist gang jeg vant det.

 

Hopp bare over. Gi et par skjeer med biola naturell for å blomstre opp bakteriefloraen i tarmen, så går det seg til i løpet av 3-4 dager .)

Lenke til kommentar

Ja.

 

Har hatt hunder som er fora på tørrfor. Tragisk spør du meg.

 

1. De blir mindre optimale

2. Pelsen blir blass og ekkel

3. Det lukter mer dritt av de

4. De er mer motaglige for møkk, da den ikke er like avstøtende som en råfora

5. De driter som elefanter

6. Negler og slikt tåler ikke noe

7. Det er null glede å spore når de spiser

 

+++++++++++++++++++++++++++++++ så uendlig mye mer. En som går over til råforing, går aldri tilbake til dyreplageriet med tørrfor :)

Lenke til kommentar

Sliter bare med å forstå at råforing skal gjøre hunden så utrolig mye mer "optimal", hva du nå enn legger i det.

 

Har sett store og imponerende mastiffraser blitt foret på tørrfor, uten å se noe blasse ut og lukte vondt. Store og imponerende hunder, som ser MINST like imponerende ut som din. Oppdrettere av premierte hunderaser (store) forer med tørrfor. Hvordan kan du forklare dette?

Lenke til kommentar

Tja. Du skal møte min i virkligheten ;)

 

Hører mange snakke om tørrfor og forsvare det. Men igjen vil du se enorm forskjell på min og en tørrfora hund, du vil også kjenne forskjell.

Min hund har myk og deilig pels, mens tørrfora har ekkelt strihåra pels.

Min hund vinner det som er av utstillinger om jeg er så dum at jeg er med på det...

 

Men for å forstå optimal må du nesten sette deg inn i hundens ernæring. Tørrfor er fullt av kornprodukter og karbohydrater. Dette har hunden null behov for. En liten valp på 8-9 mnder som er råfora har muskler som en tørrfora mangler. Det som er merkelig er at folk som råforer aldri går tilbake til tørrfor etter å ha sett resultatet etter bare to uker :)

 

Jeg ønsker ihvertfall å tilby min det beste livet han kan få, og hunder har få gleder her i livet, hvor mat kanskje er det viktigste. Synd mange ikke ser det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...