Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette havner innenfor riktig forum nå, men jeg antar det har med generell programmering å gjøre. Jeg prøver å sette meg inn i det binære tallsystemet, hva det er for noe og hvordan det brukes. Men jeg skjønner ikke så mye av det foreløpig. Hva betyr disse tegnene: ^ og * inne i tallene, f.eks.

2*10^3+5*10^2+1*10^1+8*10^0 = 2000 + 500 + 10 + 8 = 2518

Er som dere skjønner ikke så veldig sterk i matte (foreløpig!)

Kan noen også fortelle meg hvordan man får bokstaver ut av disse tallene - og altså hvordan man kan programmere med bare 0 og 1?

Er det OS som blir programmert i det binære tallsystemet, eller brukes det på mer grunnleggende nivå?

Takk for evt. svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kanskje Wikipedia kan hjelpe litt?

All data på pcen er i det binæretallsystemet. 8 og 8 bits er samlet i én byte, og med ASCII-tabellen kan dette gjøres om til bokstaver og tall.

Det er mulig å programmére med 1 og 0 ja, men det blir mange tall for én maskinkodekommando.

Det binære tallsystemet er det mest grunnleggende i datamaskinenen.

Til slutt: Det er 10 typer mennesker i verden, de som forstår det binære tallsystemet, og de som ikke.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Tusen takk! Får håpe jeg snart  :!: kan slutte meg til de som skjønner det da.

5975897[/snapback]

Det krever bare litt trening. Du trenger ikke å kunne omforme tallene med hoderegning, men det er en fordel å vite hvordan du kan rekne det ut.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...