Gå til innhold

Alt innom Rocketry

Anbefalte innlegg

I have been talking with Jan-Erik (who has been an engineer for all the years at SpaceCamp I believe) and Frode Stensaa (who I have been recently talking to, he is the "expert" on propellants it seems).. :p

Here is the hompage by the way: NEAR

*It is going to be totally new, some web-designers are starting on it after August. So what you see there now is some useful information, but out-dated of course. Some people are not active no more, but the admins are of course, that's all I know..

What have you learned at SpaceCamp, what was it like?

I have already started with rockets hehe, I couldn't wait anymore :tease:

I plan to go into space technology someday, designing various propulsion systems for space craft, for my career choice..

esa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Here is my [A-100M] SRM for Pioneer, completed and ready for static testing:

DSCN3141.jpg

Then here is everything put togethor..

DSCN3146.jpg

*Note, the battery is there only to see the actual size of the Solid Rocket Motor (SRM)

I will be testing it tomorrow (hopefully), and I can see if I can post a video link up or something :cool:

esa

Lenke til kommentar

Kule greier dette her.

Må skaffe meg noe oppskrifter eller tegninger av raketter på en trygg plass,har desverre ikke dreiebenk...

Har derimot laget mange kulepenn-raketter og papprør-raketter.

Har et bilde her,kunne tenke meg noe slikt som var påfyllbart.

Vil også lage meg noen motorer som jeg kan kjøre i en vekt,for dermed å se hvor kraftig fremdrift den har :)

post-91689-1156425725_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Skit bra film da.

Hva var blandingen og hva slags forhold og mengde?

Tenker på å bruke det til å antenne røybomber sammen med en coil.

6734392[/snapback]

Potassium Nitrate + Sorbitol (KNO3 + C6H14O6) and it is a 60/40 (KN/SB) mixture ratio (by weight). This really is just fertillizer and sugar, nothing more too it really. However, there are many types of fertillizers and sugars ;)

This stuff is used for smoke bombs as well, I can litterally fill a very large building up with smoke with just a small bucket. I've also heard of the use of baking powder (or something like it), being used to "slow-down" the burn process. This reducing the overall heat generated and producing more smoke, longer.

Skal den brenne så kort? Trodde den skulle holde på en stund, men det der var jo en diger "pooof" og så slukket den?

6734650[/snapback]

Yup, the estimated burn time was about half a second :thumbup:

Everything went EXACTLY as planned :D

It is very hard to think of that small (20 cm long) thing producing something so big and powerful. This is an UNRESTRICTED grain, meaning that it burns on all sides. The most common rockets (bigger rockets) don't burn on all surfaces, the outside of the grain is usually inhibited. Bates Grain, is a common type :)

One thing that surprised me was the sound. It was VERY LOUD :ohmy: A camera muffles the sound, like you can't really hear someone screaming in the mic. Rocket engines are the noisiest engines out there (louder then jet engines). My future rockets will produce much more sound for many seconds...

I will do further tests, and small "charges" for my parachute system and such. I'm awfully busy now with school and work, also going to Oslo for a NEAR meeting and a NAMMO visit. Going to be fun :cool:

One of my future projects is going to be some sort of Hybrid Rocket Engine, with an aerospike nozzle... As seen HERE

esa

EDIT:

The "black stuff" around the grain is the combustion powder by the way. It is homemade black powder (mixed with nitrocellulose laquer), which is used to coat the grain to burn more easily (to get things going faster). My igniter also has this, sometimes you can add aluminium shavings for hot sparks..

The KN/SB when melted togethor, has an off-white colour and can be very sticky at times. It is very messy to work with and absorbs A LOT of moisture from the air. If left outside (like not sealed), it will turn into a slush. All sugar propellants are hygroscopic (absorbs moisture).

I'd be glad to help someone with a project if they are interested :D

Endret av esa
Lenke til kommentar
Kule greier dette her.

Må skaffe meg noe oppskrifter eller tegninger av raketter på en trygg plass,har desverre ikke dreiebenk...

Har derimot laget mange kulepenn-raketter og papprør-raketter.

Har et bilde her,kunne tenke meg noe slikt som var påfyllbart.

Vil også lage meg noen motorer som jeg kan kjøre i en vekt,for dermed å se hvor kraftig fremdrift den har :)

6735011[/snapback]

PVC motors are very easy to make and much safier then steel. You also don't need a lathe, which is hard to get and to use. Simple design and simple construction, it is a very good beginner motor (but can also produce more power then my motor, if wished) :thumbup:

I don't know so much about PVC motors, because I have consentrated on Steel motors. I will read up on PVC motors and post up some info here...

It is a motor that mostly anyone can do, I might try to make one as well ;)

esa

Lenke til kommentar

Kjempeflott det,PVC-motorer er vel lettere å sende opp enn de av stål.

Har lyst til å lage litt forkjellig,noen til å skyve hardt,andre til å brenne seinere og dermed nå ganske høy høyde.

Jeg har tenkt å kjøpe 25 kg kaliumnitrat,og dermed lage litt forskjellig ut av det :thumbup:

Lenke til kommentar

That's great :)

I presume it is a sugar propellant you plan to use, but there are 3 main types. If you want a longer burning rocket, then use Sorbitol (diabetic sugar), which is the easiest to cast. Sucrose (table sugar) is the fastest burning, but hardest to cast. Then there is Dextrose (aka Glucose), which is between SB and SU.

Oh, and my rocket motor I made had a 55 kg "push" for half a second, by the way.

esa

Lenke til kommentar
Pretty short burntime on your rocket esa, looked like much smoke and less thrust.. Planning on using it on a rocket?

6747709[/snapback]

The "white-ish" colour of the smoke implied a clean burn, meaning optimal thrust. You don't want the smoke black-ish, but there is also something to do if one uses an inhibitor. It does not seem a lot, but this is like the smallest motor one can make out of steel (a little larger actually, then Nakka's [A-100M] motor). This is predicted as an "h-class", while Nakka's was a "g-class (a h-class is double the total impulse of a g-class motor). Also, it is estimated to have an apogee of 500 meters, with a payload of 1.5 kg (200 meters more then Nakka's). Can probably get it to 1 km with no real payload, but would have to check out the stability first, plus "watch-out" when it comes down with no parachute :ohmy:

I do plan to use it in a rocket sometime, but that is a whole new project. I am more interested in the actual motors :p I hope to get some info/help at the NEAR meeting which is going to be this week..

esa

Lenke til kommentar

Men,dersom jeg lager meg en PVC-motor i klasse H eller I,Hvor høyt kan den fly i en lett rakett?

Har lyst til å lage noen PVC-motorer,men trenger en enkel tegning og litt forklaring.

Skal lage motor i stål en gang i tiden,men holder meg til PVC enda.

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Noen med tips?

6750714[/snapback]

En billig og grei PVC motor finner du her:

http://www.inverseengineering.com/Pages/20...nstruction.html

Jeg har ikke laget den enda, men samler deler.

Det blir i bruksanvisningen referert til PourAStone, som jeg ikke får tak i her hjemme. Men jeg har funnet Ceromax fra Ceresit hos den lokale jernvarehandelen. Dette er en lyncement. Vet ikke om det kan brukes enda. Det var dyrere enn jeg trodde, så om noen har andre alternativer, så si ifra. Men nå har jeg jo kjøpt 6 kg.

De vanlige plastrørene hos rørleggeren er Polypropylen og ikke PVC. Polypropylen kan ikke limes og tåler ikke det samme trykket som PVC. Men rørleggeren kan bestille trykkrør i PVC i forskjellige dimensjoner fra GPA.no. GPA har også trykkrør som er gjennomsiktige! De er dog litt dyrere.

Istedenfor Sink-akslingen som det refereres til kjøpte jeg et 12 mm kobberrør (dyrt!) som passer bra inn i et 15 mm kobberrør som jeg bruker i "sentreringshatten". Røret som skal gå igjennom det varme drivstoffet må være tettet i enden, slik at det ikke setter seg drivstoff inne i røret.

Jeg har kjøpt et 32 mm og et 50 mm PVC rør med passende skjøtemuffer. Jeg må nok fjerne de gummipakningene som følger med skjøtemuffene.

Jeg skulle kanskje tatt noen bilder...

Dersom du velger å forfølge dette prosjektet, så hold meg gjerne informert om hva du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...