Gå til innhold

Hvorfor er virus så mye å skrike om?

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg spør, men hvordan kan et virus ødelegge så mye, dersom man har gjort det man skal ang. sikkerheten? Dvs. tatt backup av alt man vil ta vare på. Dersom man da får virus på maskinen, er det vel bare å legge inn programvaren på nytt?

Ps. Dette er ikke ment å provosere noen, jeg bare undrer...

Endret av Alexi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Virus rammer som regel de brukerene som har minst kunnskap, den samme gruppen som sitter uten god brannmur og uten sikkerhetskopi.

Et virus kan faktisk ødelegge maskinvaren også, men det er skjelden.

Virus sprer seg som regel på følgende måter:

* Nedlastning av filer / epostvedlegg. (brukeren sin egen feil)

* Ved å sette inn cd/dvd/floppy (også brukeren sin egen feil)

* Om en hacker bryter seg inn (ganske skjelden)

Så får du trekke dine konklusjoner ut ifra dette.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hvis du med virus mener alt som har med malware å gjøre, kan du jo ende opp som en førsteklasses spambot, en zombie i et svindelnettverk e l... Dersom du holder deg til den snevre originaldefinisjonen er det bare du som har problemet; hvis du synes det er festlig å formatere og reinstallere jevnlig, og hele tiden ha den ekle følelsen at noen andre har kontrollen med maskina, så gjerne for meg.

Bernt K

Lenke til kommentar
Hei!

Virus rammer som regel de brukerene som har minst kunnskap, den samme gruppen som sitter uten god brannmur og uten sikkerhetskopi.

Hilsen,

efikkan.

5975444[/snapback]

Ja, enig. Folk som tar sine forhåndsregler får skjelden virus. Slev har jeg haldri hadt noe virus av noe slag på denne pc'en. Og de som ikke har så mye kunnsaper og ikke tar så mye forhåndsregler har som regel ikke backup heller.

Dessuten synes jeg ikke det er "bare å innstallere all programvaren". Det er kjedelig, og tar mye tid hvis man har en del programmer.

Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

5975444[/snapback]

Ja, enig. Folk som tar sine forhåndsregler får skjelden virus. Slev har jeg haldri hadt noe virus av noe slag på denne pc'en. Og de som ikke har så mye kunnsaper og ikke tar så mye forhåndsregler har som regel ikke backup heller.

Dessuten synes jeg ikke det er "bare å innstallere all programvaren". Det er kjedelig, og tar mye tid hvis man har en del programmer.

:)

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke antivirus, men innstallerer og kjører en sjekk ca en gang i året, for deretter å avinnstallere antivirusprogrammet igjen.

Har ikke hatt virus siden jeg var ung og uerfaren en gang midt på nittitallet ;)

Å ha et antivirusprogram gående på maskinen mens jeg driver med andre ting og la det ta opp ressurser er ikke aktuellt.

Å reinnstallere kan ta en god stund hvis man ikke kjører image-basert backup. Personlig tar jeg kun backup av viktige filer etc, programmer regner jeg med å måtte reinnstallere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...