Gå til innhold

Hardware.no: IQ til skjermkort: adaptive AA, HQAF, 8xS, osv

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge savnet en dyptgående artikkel om IQ og om hvorledes dette påvirker ytelsen i spill.

Tester foretatt av Hardware.no har i svært stor grad dreid seg om ytelse og har dermed i stor grad neglisjert IQ. Jeg er av den oppfattelsen at IQ er noe som blir mer og mer viktig for utfallet av et skjermkortkjøp. Ut fra dette synes jeg at en slik artikkel er på sin plass.

Forslag

IQ

* Transparency Adaptive AA (nVidia)

* Adaptive AA (ATI)

* HDR (inklusiv: HDR + MSAA)

* Diverse AA metoder: 8xS (nvidia), 2-6xMSAA.

* HQAF vs. AF

Hva er MSAA TAAA og Performance AAA? Hvor god IQ har MSAA TAAA vs. Performance AAA vs. MSAA? Hvordan er ytelsen hvis en bruker MSAA TAAA vs. Performance AAA vs. MSAA?

Dette bør gjøres på en mer dyptgående måte en hva som er blitt gjort i den engelske utgaven av kjøpeguiden min.

Transparency Adaptive AA

This is a technology which smoothens out the edges of more AA prone objects like 2D partial transparent textures which don’t use normal geometry. These objects can be: leaves, vegetation or fences made of chain-link. The method provides a very large increase in IQ on these affected objects because MSAA don’t work. You have two choices: MSAA (light on resources and improves IQ marginally) and SSAA (a bit more demanding but provides excellent IQ). Afaik SSAA TAAA provides IQ which is a bit better than ATI’s Quality Adaptive AA.

MSAA.......................MSAA TAAA..............SSAA TAAA……………....Performance (right: 1600x1200)

4xmsaa0bq.th.jpg4xmsaataaa5ur.th.jpg4xssaataaa3wh.th.jpgtaaaperformance4un.th.gif

The pictures are taken from Beyond3D

Noe lignende bør gjøres med HQAF vs AF, osv.

En kan samtidig benytte muligheten til å teste ytelsen til: 7600 GT, X1800 GTO og X1800 XT

Senere IQ tester

* AVIVO vs. Purevideo

Edit

Det ville også være interessant å vite hvordan forrige generasjon (R4X0 og NV4X) av skjermkort takler de nevnte punktene. Eksemplevis: har R5X0 et mindre ytelsestap (i %) når en bruker Quality Adaptive AA enn R4X0?

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...