Probeus Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Hei. har lurt lenge på hvordan jeg kan få ett mer "kompakt" inlcude system. det jeg har nå er slik: index.php?s=referanser Altså at i mappen "inc" ligger det en php-fil som heter referanser. men når jeg ser på andre hjemmesider, ser jeg at de kanskje har det jeg er ute etter. noe slikt som dette: index.php?s=referanser&id=1 tror det der betyr at i mappen "inc" (eller en annen mappe) ligger en fil med navn referanser og inne i den filen er det delt opp i seksjoner og i dette tilfellet skal lese ut det som står i seksjon nummer 1. har jeg rett. hvis ja eller nei vær så snill og forklar meg dette Og først nå oppdager jeg ett php forum... Endret 23. april 2006 av flexitid Lenke til kommentar
Even. Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Først har du et vanlig includerscript. index.php?s=artikkler Denne inkluderer filne artikkler fra mappen /inc. Det er noe sånn som det du har nå. I filen artikkler.php ligger enda et script, enten et includescript eller et script som henter noe fra en database. da blir det sånn: artikkler.php?id=1 Denne henter artikkelen med id=1 fra databasen. Når artikkler.php skal inkluderes i index.php og man i tillegg skal hente ut artikkel 1 blir det da: index.php?s=artikkler&id=1 Noe sånn jeg bruker i porteføljen min http://eventob.frac.dk?p=referanser&id=1 Beklager for sugen forklaring, men jeg er ikke så god med ord Endret 23. april 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
Probeus Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Beklager for sugen forklaring, men jeg er ikke så god med ord smile.gif Forklar med kode da Feed me! Lenke til kommentar
Even. Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 index.php <?php //Sugent include-script if ($_GET['s'] == "artikler") { include ("inc/art.php"); } else { include ("inc/hovedsiden.php"); } ?> i art.php (filen som ble inkludert i index.php når man skriver ?s=art: <?php //Enda et sugent include-script if ($_GET['id'] == "1") { include ("inc/art/1.php"); } else { echo "Du med velge en id, din tulling!"; } ?> Da har man to includescript. Man kan ikke skrive: index.php?s=art?id=1 Man må skrive: index.php?s=art&id=1 Dog er det som oftest ikke to includescript men et includescript og en mysql-spørring, men prinsippet blir det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå