Gå til innhold

Problem med grafikkort- vifte

Zoid

Anbefalte innlegg

Jeg har et "gammelt" GeForce 256 DDR grafikkort (Creative 3D Blaster GeForce 256 Annihilator Pro, puh! langt navn :smile: ) i PC-en min. Problemet er at vifta på kortet har av en eller annen grunn sluttet å fungere. Jeg har prøvd kortet i flere maskiner, så jeg lurer på om noe på kortet har blitt skadet av statisk elektrisitet. Jeg har vanligvis brukt gummihansker når jeg har "mekket" på datamaskinene, og har tatt vanlige forholdsregler slik som å ta på metall osv. Det var da jeg satte grafikkortet i pappa's Celeron 300Mhz at jeg oppdaget at det var noe galt. Hver gang jeg startet opp systemet, så kjørte det seg fast (tidligere i oppstarten for hver gang). Jeg kikket på vifta mens maskina var i gang, og som jeg fryktet var vifta død. Jeg bruker nå kortet i min egen PC, en Dell Dimension 4100 1Ghz, og det rare er at kortet fungerer helt fint i den (har kjørt tunge spill og 3DMark2001 uten problemer). Hvordan kan dette ha seg? Hvorfor virker grafikkortet i min pc, men ikke i fatter'n sin? Og hvordan kan kortet funke i det hele tatt når vifta ikke går? Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et vanlig problem på disse kortene. Veldig mange av disse viftene enten stopper eller begynner å bråke noe sinnsvakt. Sannsynligvis ikke noe du har gjort som har ført til denne feilen.

Grunnen til at det fungerer i din maskin avhenger kanskje av kabinett-tempraturen? Er ikke mye som skiller på stabilt og kræsj på disse kortene. Det er uansett å anbefale å bytte vifte/kjøleribbe.

--

Tommy H.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...