Blib Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg skal gå til innkjøp av en HUB for å koble sammen et par PCer, og trenger noen kabler. Saken er den at jeg vet ikke helt hva en krysset nettverkskabel heter "offisielt", alså hva jeg skal lete etter i nettbutikkene. Er det noen butikker som selger nettverkskabler, kryssede og "vanlige", på max 1-2 meter, til en lav penge, kan noen være så vennlige å ta seg bryet til å få tak i en liten URL til denne siden for meg da? (Helst rett til produktet og ikke bare til butikken). Kan også noen svare meg på: Når en har HUB, så skal man ikke ha krysset? Synes å huske at noen en gang sa at HUBen krysset kablene for meg, så hvis jeg brukte krysset så ville jeg krysse det tilbake til "vanlig" igjen. [ Denne Melding var redigert av: Blib på 2002-10-01 15:16 ] Lenke til kommentar
muffe Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Se: http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=C...verk+%2F+Kabler for 2 m. krysset kabel, og http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=C...verk+%2F+Kabler for 2 m. rett kabel. Hvis du skal bruke hub, må du ha "rette" kabler mellom PC'n og hubben. Hvis du derimot skal linke sammen to PC'er uten HUB, vil du trenge en krysset kabel. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Tusen takk. Du vet vel ikke tilfeldigvis også hvordan en kan skille rette og kryssete kabler fra hverandre, helst bare med det blotte øyet og uten å ta av hatten? Har nemlig en del kabler liggende, men vet ikke om de er krysset eller ikke (Har 4 slike kabler fra PCen til modemet for øyeblikket, men jeg vet ikke hvilken av de som er krysset) Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Kryssa kabler er som regel gule. Vanlige er grå. Lenke til kommentar
Mitre Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Pluggene du bruker heter RJ45. Leg disse ved siden av hverandre med "tappen" opp og se på fargekoden. Hvis kabelen er krysset, skal fargene starte i omvendt rekkefølge av hverandre. Det er lurt å kjøpe kryssede kabler med en anne farge, f.eks gul, slik at du raskt kan skille mellom krysset og "rett" Lykke til! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Min er svart. Kjøpte den på en LAN en gang. De to andre er hvite. Bravida monterte dem da de installerte bredbånd her. Den siste går inni veggen, så den vet jeg ikke fargen på. [ Denne Melding var redigert av: Blib på 2002-10-01 15:50 ] Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Okay. Så hvis den er gul, grønn, blå, blå, mørkegul, oransje og lysegul på den ene tappen, skal de være lysegul, oransje, mørkegul, glå glå, grønn og gul på den andre siden? Lenke til kommentar
Mitre Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Bingo :smile: Husk at pluggene må være ved siden av hverandre når du sammenligner. Du får også kjøpt HUB med en fleksibel port, slik at du kan stille inn med en bryter om kabelen i den porten er krysset eller "rett" Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 ehh ^^^ fargen på selve kabelen (utenpå)har altså ikke noe med om den er krysset eller ikke.... -Men hvis lederne har lik rekkefølge i begge ender (inne i kontakten) kan du nok gå utifra at den ikke er krysset. - og omvendt da... Ellers pleier det å stå på selve kablene (den lille skriften på ledningen..) hvis det er en retail kabel, og ikke hjemmelaget. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Greit. Jeg fant nå plutselig ut at kabelen fra modemet til rommet ikke hadde lik rekkefølge. Men det som forbauset meg like mye var to ting: 1: Den hadde ikke motsatt rekkefølge, men 2 forskjellige. Den ene enden hadde grønn, rød, svart og blå (for eksempel, jeg husker ikke nøyaktig) og den andre svart, grønn, blå og rød. Hvorfor det? 2: Som de mest observante så, så hadde kabelen bare 4 punkter eller hva det nå er, istedenfor 8 som de andre hadde. Dessuten har jeg hørt at 4 bare er for telefonliner mens 8 for PC. Forresten så kan det nevnes at det er lagt opp slik her: Modemet står i gangen. Derfra går det en ledning til kottet, hvor den ender i et uttak. Inn til dette rommet går også nettverkskabler fra 5 rom i huset, og ender i hvert sitt uttakk her. Her skal da altså HUBben og ruteren stå. Så går det en kabel fra modem-uttaket og til mitt uttak/inntak (Dit hvor kabelen inni veggen fra rommet mitt og inn hit ender). Så går det en kabel inni veggen (nevnt i forrige parantes) inn til rommet mitt. Derfra går det en ny kabel inn i PCen min. Det er kabelen fra modemet til kottet som bare har 4 punkter og som har forskjellige ledningsplasser. Bare i tilfelle dette har noe å si... Det kan også nevnes at når jeg nå får mitt nye internett fra NGT så kommer modemet og hubben til å stå inne på kottet. Det er dit telefonlinja "kommer" til huset vårt. Derfra kommer det til å gå ledning fra ruter/modem til hub, og 2 ledninger it derfra, til hvert sitt uttak på veggen. Så kommer strømmen av filer til å fare gjennom veggene i hver sin kabel, stil hvert sitt uttak i hvert sitt rom, og derfra bli fraktet over til hver sin PC med hver sin kabe Lenke til kommentar
streeter Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Det er lett: Hvis de to pluggene har fargekodene i samme rekkefølge er det vanlig, om rekkefølgen er forskjellig er det krysset. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Ah. Fikk inntrykket av at de var nødt til å være i samme rekkefølge, bare motsatt vei. Takk for svaret, da vet jeg hva jeg må bestille Lenke til kommentar
The_Chief Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Here's the deal! En vanlig kabel, som på fagspråket heter "straightthrough" kabel, skal (bør) ha denne fargekombinasjonen i begge ender! (1) LYS orange, (2) orange, (3) LYS grønn, (4) blå, (5) LYS blå, (6) grønn, (7) LYS brun, (8) brun En krysset kable, som på fagspråket heter "crossover" kabel har den samme kombinasjonen som "straightthrough" i den ene enden og denne: lys grønn, grønn, lys orange, blå, lys blå, orange, lys brun, brun, i den andre enden I crossover kabelen er leder 1 byttet med leder 3 og leder 2 byttet med leder 6 Grunnen til dette er at et nettverkskort sender på orange lederparet og mottar på grønt par, om kabelen er lik i begge ender, så sender begge PC'ene på samme leder, og da blir det kolisjon! Den typen som er helt motsatt i den ene enden heter "rollover" kabel. Brukes til consolkabel fra routere (Cisco), i noen patchepaneler! Skulle vel dekke det meste! Fargen på kabelen har ingenting å si på innholdet! Ofte er krysset kabel merket med en annen farge, men dette ligger ikke i noen standard! Så finnes det i tilleg mangen forskjellige kabler! CAT1 - CAT5e Bruk CAT5 for 100MBit, for Gigabit (1000MBit) bruk, CAT5e Deretter har man: UTP: Unshielded Twisted Pair (vanligeste, billigeste, innekabel, dårlig beskyttet mot støy) SCTP: Screened Twisted Pair (skjermet, dyrere, ute/innekabel, bedre beskyttet mot støy) STP: Shielded Twisted Pair (bedre skjermet, dyr, ute/innekabel, bra beskyttet mot støy) [ Denne Melding var redigert av: The_Chief på 2002-10-02 00:02 ] Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Her er en nyttig link om hvordan kabler krysses: http://www.aptcommunications.com/ncode.htm Spred den til alle som lurer Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Telefon bruker såvodt jeg husker bare 2 ledere. Mens data bruker 4(1,2,3 og 6). Så der har du svaret på det. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2002 Da har jeg det nok ja. Tusen takk til alle som svarte, ting skal nok fungere fint nå, når jeg får hele greia dettende ned på dørstokken om noen uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå