Gå til innhold

Bråkete chipset vifte - Msi K8N neo4-f

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny pc i påskeferien fra komplett.no, og jeg er enormt fornøyd med den bortsett fra chipset viften på hovedkortet som bråker helt enormt under oppstart. Hoved kortet er et MSI k8n neo4-f ( https://prisguiden.no/product.php?product_id=28266 ) Irriterende, hovedkortet er så bra utenom den lille viften...

De første dagene bråkte den lille viften kun ved oppstart, men nå varer bråket helt til jeg åpner kabinettet og såvidt berører midten av viften med en ledning. Da slutter bråket med en gang...

Hva er problemet? Kan det repareres eller må den skiftes ut? Hvis den må skiftes ut, hvordan gjør jeg det, og hvilke kjølere passer til det hovedkortet? Kjøleren er plassert rett under grafikkkortet, så det er nokså dårlig plass... Noen store kjøleribber får nok ikke plass under der. Må hovedkortet løsnes fra kabinettet for å skifte kjøler? Jeg er ikke særlig trygg på montering av deler på hovedkort så jeg håper ikke dette er for mye arbeid.

Takk på forhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme hovedkort og samme problem, vifta bråker som fy og sitter under skjermkortet i mitt Silverstone-kabinett, mao. maks 2 cm høyde til rådighet.

Har nettopp byttet ut de to viftene bak i kabinettet med to papst-vifter + at jeg har festet HD på slik demper-mekanisme. Dette ga litt mindre viftestøy og i tillegg forsvant den lavfrekvente brummingen fra HD.

Det som nå lager lyd, er vifta på hovekortet.

Kanskje noen kan tipse om en bra løsning på dette.

Lenke til kommentar

Kjøp den passive kjøleren til Zalman... Jeg mailet dem (hadde samme prob), og de sa at man kunne bytte ut chipsetviften uten at garantien ble borte :thumbup:

LINK

I198498.jpg

Tempen er på 25-29 grader på idle, og 30-34 når jeg spiller (load) :)

Men det kommer jo også an på romtemperaturen, og airflowen rundt selve kjøleribba. :) Personlig har jeg 5 vifter, og en lufttunnell :p (Silverstone-kabinett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...