Gå til innhold

Hjelp! Nytt 754-hovedkort


Anbefalte innlegg

Pcen min slokna her om dagen.

 

Har prøvd en annen PSU, men det hjalp ikke. Eneste respons er at når jeg setter strømkabelen i PSU'en bak på kabinettet, roterer noen ganger CPU-vifta med et kort rykk. Så er alt dødt igjen. Jeg tror det er hovedkortet. Det jeg har nå er MSI K8N Neo Platinum. Jeg har hatt problemer med dette før; det slukna og jeg skaffet et nytt av samme modell. Det er ikke 100% sikkert at det er hovedkortet, men jeg har ingen annen måte å sjekke det på enn å skaffe et nytt.

 

Jeg må altså ha et nytt hovdedkort, og det gamle var nforce3 250gb. Nå ser det ut til at det chipsettet nærmest er faset ut, og jeg trenger råd for hva jeg skal velge. Jeg vil ikke ha MSI igjen. nForce4 har kommet ser jeg, men jeg har null peil på sånt nå.

 

-754-socket til en Athlon 64 3000 cpu.

-Jeg har AGP-skjermkort så PCI-e er utelukket.

-Jeg har 3 S-ATA-harddisker så det hadde vært fint med minst 4 S-ATA tilkoblinger.

 

Jeg har nærmere bestemt:

CPU: AMD Athlon 64 3000 754-chipset

RAM: Corsair 2x512mb 3200XL

Skjermkort: Gainward GeForce 6800GT 256mb AGP

HD: 3stk S-ATA

 

Det er vel neppe noe vits i å gå nærmere inn på det øvrige slik som dvd/cd-rom/brenner, lan-adapter, lydkort etc.

 

Sitter her på en lusen gammel iBook-laptop og savner pc'en min. Hverdagen blir liksom litt grå og trist når pcen din ryker.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finner ingen med 3 sata kun 2

 

 

K8N4-E Deluxe 8 porter & pci-e

ditt har 4

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=572

 

ser dårlig ut, finnes sikkert noe med 3-4 iallefall msi. hva med garanti.

 

du vet ikke om det er hovedkortet, kan det være cpu?

 

en mulighet er å kjøpe asrock dual sata til 500kr, som tar agp og pci-e men er 939.

 

kjøpe en brukt 939cpu på bruktmarked.no til 1000, selge den du har med trolig defekt hovedkort for 800kr.

 

evt. vurdere å selge 6800gt for 1500kr da du enda har sjangs. og kjøpe 7900gt for 2500. litt drøy da.

 

et hopp fra 16 pixel til 24 pixel fra 400 mhz til 450, med oc opptil 700mhz, rekord luft 800mhz

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Hm... ja, jeg innser at det er en vanskelig hardware-situasjon for meg nå. Hovedkortene er det kanskje ikke så mange å velge i, og jeg må ha s-ata tilkoblinger til 3 harddisker. Det beste vil være å ha 4 s-ata tilkoblinger på hovedkortet. Jeg har muligheten for å skaffe meg msi igjen - jeg kan reklamere på det jeg har nå og få tilsendt nytt, men om mulig så vil jeg helst ha noe annet enn MSI.

 

Får se om jeg får sendt den til en fyr jeg vet om som har utstyret til å undersøke hva som er galt helt konkret. Hadde jeg hatt en ekstra cpu og hovedkort kunne jeg gjort det selv men det er dessverre ikke tilfellet.

 

Det hadde gått an å oppgradere til 939 ja. Men jeg har egentlig ikke budsjett eller vilje til å investere i noe heftigere nå. Jeg spiller ikke noe særlig lengre, og tusenlappene flyr lett. Selv om jeg har flaks og får solgt cpu og gfx brukt og kjøpt det nye geforce gt-kortet og en 3500 939-cpu.

 

hm... den som hadde hatt spenn ;).

 

Håpet på å finne epox sitt men det ser ikke ut til å være mulig å oppdrive nå. Og det var tilgjengelig rett før jul, da jeg måtte bytte hovedkort. Søren ta denne utfasingen *cry*

 

Oh well. Jeg må tenke meg litt om her. Det må være NOEN 754-hovedkort jeg kan velge mellom. Jeg kan ikke la pcen ligge og råtne..

Lenke til kommentar

du må nok kjøpe pci kort utenom med sata kontroller på.

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=121518

Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 2P, SiL3112

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...09X851661671590

asus nforce 3, 5.1, 2 sata,

 

4 totalt

 

er vel greit 520kr pluss 300kr, er raid på det kortet ikke sikkert du trenger, ellers er det bare å bruke www.hw.no

 

 

 

Areca SATA-II 24P. PCI-X ARC-1170 24xS-ATA RAID/JBOD

Pris: kr 14 681,00

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp byttet ut et Asus K8N-E Deluxe som har 2 stk SATA på nForce-chipsettet og 4 SATA på en intergrert SiS SATA/RAID-kontroller. Etter du har lagt inn driverene for SiS-kontrolleren i Windows og ikke har satt opp noe RAID-array på kontrolleren, får du tilsammen hele 6 SATA-tilkoblinger!

Spesifikasjonene finner du om du klikker linken. :)

 

Jeg kjøpte det Asus-hovedkortet like før jula nå da mitt forrige hovedkort begikk selvmord, så kortet mitt er relativt nytt og lite brukt dersom du vurderer å kjøpe brukt...

Hvis ikke vil jeg hvertfall anbefale deg det Asus-kortet. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg er dessverre ikke interessert i MSI om jeg skal kjøpe noe nå. Det er andre gang MSI K8N Neo-kortet mitt er gått ad undas. Og drivere og update-system og sånt fra MSI sin side har vist seg å være nokså bøgga. Kanskje har det bare vært tilfeldigheter, men sant å si så har jeg mistet tiltroen til MSI. Dessuten er det jo alltid morro å prøve noe nytt :).

 

Jeg har sett på Asus K8N-E (nforce3 250gb). Den har 2 SATA, så da må jeg kjøpe en pci-kontroller.

 

Asus K8N-E Deluxe (nforce3 250gb) har 4 sata, så den kunne også vært en kandidat. Den er imidlertid faset ut i nettbutikkene ser det ut til.

 

Asus K8N (nforce3 250) er også en muulighet. Det samme er Gigabyte GA-K8NS med samme type chipset.

 

Jeg tenker meg altså nforce3 250 / 250gb. 150-serien har jeg ikke lyst på.

 

Først og fremst skal en fyr etter hvert få sett nærmere på pcen min. Jeg har ikke mulighet til å bytte ut hovedkortet for å sjekke om det er det som er problemet. Jeg kjøper ingenting før jeg vet hva som er galt. Jeg går primært for reklamasjon av hovedkortet, og prøver i den sammenheng å få et annet kort tilsendt.

 

Men vi får sjå. Takk for hjelpen :). Jeg skal se nærmere på de 3-4 hovedkortene som her er nevnt. Blir neppe noe kjøp før slutten av mai med eksamensperiode og alt mulig rart som skjer. Kjeeedelig uten pc hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...