Gå til innhold

frå 3,0@3,6 ghz. hvor lenge vil porsessoren vare?

Anbefalte innlegg

Jeg husker ikke voltene på min lengre, er et par uker sia den gikk gaiken... Men kjøleribbe på MOSFET kan være lurt, har vurdert vannblokker hos meg, har kjøleribber fra før av (Abit AW8-MAX motherboard)

5985827[/snapback]

Eg har då dual core 930 for å minne på det.

foreløpig har eg 3,6 ghz på 1,46 V(trur eg).

Kan det vere lurt å gå oppi volt til 1,47V eller skal eg beholden den slik som den står nå?

har ikkje lyst til å skade prosessoren :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
litt synd då...

Var fristande å prøve 3,8 ghz, men den er ikkje stabil på 1,48 V. ikkje nok ivertfall til 3Dmark. får mindre score enn 3,6 Ghz.

Må eg over 1,5 V for å få det stabilt? er det lurt med den kjøleren eg har?

Har også hørt at eg må ha kjøleribbe på mosfestene(noko i den dur). Er det virkeleg nødvendig?

Er det lurt å prøve 3,8 Ghz på 1,5V?

5985816[/snapback]

For å ha temperaturen som en ledetråd for hvor langt du kan overklokke/øke volt, så ville jeg lastet ned den nyeste biosen fra hovedkortprodusentens hjemmeside. Er mange kort som har eldre bioser som viser feil temp.

Lenke til kommentar
litt synd då...

Var fristande å prøve 3,8 ghz, men den er ikkje stabil på 1,48 V. ikkje nok ivertfall til 3Dmark. får mindre score enn 3,6 Ghz.

Må eg over 1,5 V for å få det stabilt? er det lurt med den kjøleren eg har?

Har også hørt at eg må ha kjøleribbe på mosfestene(noko i den dur). Er det virkeleg nødvendig?

Er det lurt å prøve 3,8 Ghz på 1,5V?

5985816[/snapback]

For å ha temperaturen som en ledetråd for hvor langt du kan overklokke/øke volt, så ville jeg lastet ned den nyeste biosen fra hovedkortprodusentens hjemmeside. Er mange kort som har eldre bioser som viser feil temp.

5986922[/snapback]

Eg trur ikkje at eg vil prøve å flashe biosen... Men temperturen er litt høg nå... under spelinga va CS så trur eg at prosessoren ligg på ca. 45-50 grader...

Edit: men foressten. biosen min er 0302. Merke: Asus P5WD2-E Premium. hadde vore veldig fint om nokon kunne finne ein bios oppdatering....

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Okey, men det var jo ikke så høyt som du sa den kunne bli tidligere i tråden:(80 grader.) Det var den eneste grunnen til at jeg nevnte det med bios oppdatering. Kikket innom sidene til Asus nå og kunne ikke finne noen indikasjoner på at temperaturen har blitt vist feil i tidligere BIOS versjoner. Nyeste er beta 0405, og jeg anbefaler ikke til å oppdatere til den.

Siden: http://support.asus.com/download/download....WD2-E%20Premium

Om temperaturen veldig ofte kommer opp i 70-80 grader burde du ikke stille opp frekvens og vcore mer, det er som oftest de siste frekvensene og vcore økningene som gir høyest temperaturforandring. Men det skader absolutt ikke å prøve så lenge du holder øye med temperaturen.

Lenke til kommentar

Det er ingen fasitsvar på det, jeg vil tro det kommer an på mange fler faktorer enn kjøling, slik som (feil på) hovedkort, spenningsregulering, strømforsyning og selvfølgelig om brukeren passer på om det skulle skje noe kritisk. De aller fleste nyere hovedkort og prosessorer har funksjoner som gjør at f.eks overoppheting over lengre tid forhindres, enten ved at pc'en slår seg av eller at prosessoren hopper over klokkesykluser.

Er sikkert en eller annen bruker som har hørt om noen som har opplevd at prosessoren tar kvelden. Selv har jeg hørt om en overklokket 146 Opteron som døde av 1.6-1.65V, hvordan kjølingen var er jeg ikke sikker på. Selv om spenningen er i grenseland med luftkjøling, så har de fleste sett prosessorer med langt høyere spenning som lever den dag i dag. Det er jo noe som heter elektromigrasjon (om jeg skriver det riktig.) Det som skjer da er at en eller flere ledere internt i prosessoren brytes som følge av for høy spenning, kanskje i kombinasjon med dristig kjøling. Så et eksempel på det fra en Pentium 2 eller 3 her på overklokking.no.

Hvordan overklokking påvirker levetiden i det lange løp tror jeg det blir vanskelig å kontrollere da de fleste blir såpass fort "gammeldags" før noe kritisk skjer. Med en vanlig god luftkjøler tror jeg temperaturen fører til ustabilitet før spenningen fører til at prosessoren tar kvelden, særlig om klokkefrekvensen er proposjonalt med spenningn, altså økt i samme tempo. Om en øker vcore til opp i mot maks uten å sette opp frekvensen er det fare for at spenningen dreper prosessoren FØR temperaturen fører til ustabilitet, siden prosessoreffekt og er et regnestykke som inkluderer frekvens, spenning og ampere.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å klokke ned prosessoren til orginal hastighet og spenning før du klokker. Om maskinen slår seg av mens du flasher så kan det bli vanskelig å få flashet den på nytt. Asus har et program som lar deg flashe fra Windows, det er litt lettere enn i DOS. Selve flashingen tar bare noen sekunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Når CPU er klokkek vil levetiden på den gå ned, da den utsettes for mer "press". Men allikevell vil den nok vare såpass lenge at du har skaffet deg ny CPU før den ryker.

Lenke til kommentar

ok, men det er ikkje heilt sikkert at eg prøve med eingong. eg kjeme til å vente til helga før oppdatering, men tusen takk for hjelpen du!

Edit: Ein ting: viss tempen på proseesoren er under 70 grader, er det greit då? ellr må eg holde den under 60 grader?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Tror Probe II skal fikse biffen, det kan du laste ned her:

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

så følger du bare framgangsmåten i programmet

5998754[/snapback]

ehh... finner ingenting som heiter probe II... kan du hjelpe?

5999822[/snapback]

General Download

Please Select the Product.. <- du må velge hvilket hovedkort du har, så kommer du til nedlastningene tilgjengelige for ditt kort. Det var den siden jeg kopierte linken ifra, men så funka det visst ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...