bjornegil Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Å ta bilder med Canon 350D innendørs med blitz er utrolig dårlig. Noen som har tips til blitz?? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kjøp deg en 430 Speedlite... så en brukt på finn.no til 999 kr. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Har tenkt på 580ex men vet liksom ikke helt om jeg trenger en fult så kraftig.?? Den på finn.no er vel til analogt kamera? Endret 23. april 2006 av bjornegil Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 580 ex er jo veldig kraftig da.. spørs hva du skal bruke den til, om du skal ta bilder inne i store rom feks. Hvis du skal ta bilder i en vanlig stue og ikke en lager-hall så holder 430 tror jeg. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hvis du har råd så ser jeg ingenting i veien for å kjøpe en så kraftig sak. Jeg har 430 EX og er fornøyd så skal jeg heller bruke litt penger på å få meg et par gode objektiver som er lyssterke. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 ikke lett å finne blits til en rimelig penge da. De som er billige er som regel EZ og ikke EX som er til digitalkamera Lenke til kommentar
BMP Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det er nok riktig at det er dyrt med disse men hva med et EBAYkjøp? Hvis ikke så har jo Sigma noen som er kjempebra til en mye billigere penge. Disse bruker helt greit med Dslr Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) EDITET, SÅ FEIL BRUKER SOM TRÅDSTARTER... Kjøpe et "inneobjektiv", lyssterkt og god vidvinkel... Endret 23. april 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Hvilke Sigma passer da? Har hørt at de kun gir masse lys og ingen andre fineser?? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Er bare to sigma blitser ute til salg nye, og begge passer til Canon Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hvilke Sigma passer da?Har hørt at de kun gir masse lys og ingen andre fineser?? 5973507[/snapback] Sigma EF-500 DG Super gir masse lys og nok av finesser. Kan ikke så mye om Canon Speedlites, men ifht. Nikon plasserer den seg mellom SB600 og SB800... Regner med at det blir litt som 430 og 580? Metz har vel også kommet på banen i det siste. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Hvordan er denne Sigma EF-500 DG Super Flash Canon EOS Digital Rebel XT kontra Canon sppedlite 580ex?? Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Å ta bilder med Canon 350D innendørs med blitz er utrolig dårlig. Noen som har tips til blitz?? 5973103[/snapback] Hvilke innstillinger bruker du? Jeg syntes også jeg fikk dårlige (undereksponerte) bilder - på P. Etter råd fra andre prøvde jeg med M (Manuell), stiller blender etter hvor mye dybdeskarphet jeg vil ha, og prøver meg litt fra med lukkertid. Blitzlyset justerer "seg selv". For meg gir dette merkbart bedre (og riktigere eksponerte) bilder. Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hvordan er denne Sigma EF-500 DG Super Flash Canon EOS Digital Rebel XT kontra Canon sppedlite 580ex?? 5974739[/snapback] I lystyrke ligger den midt i mellom 430ex og 580ex, men i byggekvalitet er nok begge Canon blitzene hakket over. Har akkurat kjøpt meg en EF-500DG Super er en kjempe fin blitz og byggekvaliten er mer en bra nok selv om Canons som sagt er hakket over. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Å ta bilder med Canon 350D innendørs med blitz er utrolig dårlig. Noen som har tips til blitz?? 5973103[/snapback] 20D og 350D har et ledetall på ca 13. Det er ganske lite men jeg vil ikke påstå at 350D tar utrolig dårlige innebilder med blitz. Jeg kjøpte en brukt 550EX og er svært fornøyd. Blitzbildene (når blitsen peker rett på motivet) blir penere enn med internblitzen. Rimelig kraftig noe som er fint hvis du vil sende blitzen i taket eller på en annen hvit flate. Andre ganger når jeg ikke har med meg 550EX'en er internblitsen kjekk å ha. Ellers bør du vurdere 420 blitsen også som er mye rimeligere, men også bra. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Å ta bilder med Canon 350D innendørs med blitz er utrolig dårlig. Noen som har tips til blitz?? 5973103[/snapback] Hvilke innstillinger bruker du? Jeg syntes også jeg fikk dårlige (undereksponerte) bilder - på P. Etter råd fra andre prøvde jeg med M (Manuell), stiller blender etter hvor mye dybdeskarphet jeg vil ha, og prøver meg litt fra med lukkertid. Blitzlyset justerer "seg selv". For meg gir dette merkbart bedre (og riktigere eksponerte) bilder. 5975004[/snapback] Jeg har prøvd meg litt frem med forskjellige innstillinger. Men ved innebilder føler jeg at blitsen ikke gir nok lys og personerog ting i bevegelse blir dradd... Mulig det er bare meg som ikke er flink nok... Lenke til kommentar
sNx Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Jeg har prøvd meg litt frem med forskjellige innstillinger. Men ved innebilder føler jeg at blitsen ikke gir nok lys og personerog ting i bevegelse blir dradd...Mulig det er bare meg som ikke er flink nok... 5975212[/snapback] Blir personer "dradd" så betyr det at du har stillet på Av eller Tv (eventuelt "grønn ring" instilling også?), prøv P eller M. Av og Tv kan være fint hvis du vil blande blitzlyset med innelyse eller utelyset. I tilfellet hvor du blander blitz med innelys, senkes lukkeren til ganske sannsynlig mye lavere enn "forsvarlig" og det er fare for bevegelsesuskarphet og motivbevegelser. Blitsen fyrer jo av et kort glimt som "fryser" bildet, men kamera fortsetter å lagre innelys så hvis noe rører på seg så blir det slørete. Du kan heve iso, bruke lyssterkt objektiv eller rett og slett gå over på P eller M hvor du selv velger hvor blanding av lys du trenger. Hvis dette er faktisk problemet ditt vil ikke innkjøp av en ekstern blitz løse problemet, da det samme gjelder her. Derimot har du flere muligheter med en eksternblitz som kan gi deg penere blitz bilder innendørs. (og generelt penere blitzbilder enn med internblitzen). Du kommer til å merke forbedring i bildene du tar fremover ettersom du nå lærer mer og mer om fotografi (generelt). Ps. bruksanvisningen har et eget avsnitt med bruk av blitz. Den er ganske bra. Mvh,snx Endret 23. april 2006 av sNx Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Jeg har prøvd meg litt frem med forskjellige innstillinger. Men ved innebilder føler jeg at blitsen ikke gir nok lys og personerog ting i bevegelse blir dradd...Mulig det er bare meg som ikke er flink nok... 5975212[/snapback] Da instiller du ikke kameraet ditt rett. Du bør lære deg å bruke den interne blitz på rett måte får du skaffer deg en ekstern blitz som krever enda flere instillinger og mer kunnskap. Jeg regner med at du har brukt blitzen i AV modus og ikke i M eller Auto modus. I AV modus regner kameraet seg fram til lukkertid uavhengig av blitzen og du vil få den lukkertiden du skulle ha brukt hvis du ikke hadde brukt blitz. Lengre lukkeråpning enn 1/200 sekund som er blitzens synk hastighet (dette er avhengig av hvilket kamera du har) er unødvendig hvis du ikke ønsker å blande blitzlyset med annet lys på stedet. Selve blitzen bruker ikke mer enn ca 1/1000s (eller enda mindre?) på å blinke, men det er kun på lukkertider under 1/200s at hele lukkeren er åpen på en gang noe man jo er avhengig av hvis blitzlyset skal fylle hele bildet. edit: Sorry sNx var ikke meningen å gjenta det du sa men jeg postet bare 1 minutt etter deg så jeg så ikke ditt innlegg før jeg postet. Endret 23. april 2006 av modin Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Ja må nok innrømme at jeg gjerne skulle ha lært meg bedre innstillingene men har hatt foto tørke en stund nå. takk for gode tips Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Må innrømme at jeg ikke har kjempegod erfaring med blits, men kan virke som profesjonelle fotografer ikke tåler tanken på uoriginale blitser. Ble vel nesten kvalt sist gang jeg anbefalte en uoriginal blits til Canon av en som kunne mye om foto (mente han selv ihvertfall). Har sett eksempler på at de ikke er like nøyaktige som originale, men tror forskjellen i praktisk bruk er minimal. Prisforskjellen er derimot ikke minimal. Så da kan man jo bestemme selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå