animania Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Har lite peiling på dette feltet, og jeg lurer egentlig på om oppsettet er riktig. Kjørte 2x512Mb Kingston HyperX PC3200 DDR 400MHz (2-2-2-5-1), men det ble for lite. Installerte 2 rambrikker til av samme type. Ved booting ser jeg en klokkefrekvens som har endret seg fra 201MHz til 134MHz. Hvorfor? Ser også ut til at Latency er annerledes på de to nye brikkene, selv om de er identiske med de gamle. Hvorfor? Føler at farten ikke ble helt som forventet med dobling av ram'en. Er det noe jeg kan gjøre i bios'en? Jeg kjører mange tunge grafiske programmer samtidig, med store bildefiler, og trenger litt fraspark i kassa... Generelt lurer jeg på om jeg trenger å gjøre noe som helst, etter å ha stappet i to nye rambrikker... Vedlagt er en memoryinfo dump fra pc wizard, og det kan være nyttig... Bjørn ------------------- WinXP Pro SP2 AMD64 3000+ 939 socket MSI K8N Neo4 Platinum 2Gb RAM Kingston PC3200 400MHz HIS Radeon X600 Excalibur PCI-E mem_overview.txt Lenke til kommentar
haades Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Ser også ut til at Latency er annerledes på de to nye brikkene, selv om de er identiske med de gamle. Hvorfor? Trolig fordi de har forskjellige ram-chips. Lenke til kommentar
animania Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Litt tilleggsinfo fra PC Wizard: Chipset DDR-SDRAM : PC2100 (129MHz) Timings: 2-2-2-6 (CL-RCD-RP-RAS) Canaux : Dual RAM DDR-SDRAM PC3200 @ 200MHz (2-2-2-5) DDR-SDRAM PC3200 @ 200MHz (2-2-2-5) DDR-SDRAM PC3200 @ 200MHz (3-3-3-8) DDR-SDRAM PC3200 @ 200MHz (3-3-3-8) Kjører minnet bare på PC2100?? Hvorfor annen CL på de to siste minnebrikkene? Alle de 4 minnebrikkene er prikk like (512Mb PC3200 CL2 400MHz 2-2-2-5-1) Er det noe som ikke stemmer her, eller er alt i den skjønneste orden? Lenke til kommentar
animania Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Ser også ut til at Latency er annerledes på de to nye brikkene, selv om de er identiske med de gamle. Hvorfor? Trolig fordi de har forskjellige ram-chips. 5973426[/snapback] .. og det betyr..? Jeg er en grønnsak på dette området, bare så det er sagt... Lenke til kommentar
haades Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 les på brikkene på de forskjellige minnebrikkene så skjønner du hva jeg snakker om Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) amd skal kun ha 2 brikker hvis de skal kjøre T1 mer en 2 brikker går det fra 400 til 333 ddr og T2. 200mhz blir 166mhz pga. minnekontroller i cpu Endret 23. april 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Pizzafordi: Kan du fortelle meg hvordan han skal få DDR2 på en AMD plattform? Les innlegget ditt før du poster det. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Pizzafordi: Kan du fortelle meg hvordan han skal få DDR2 på en AMD plattform? Les innlegget ditt før du poster det. 5974178[/snapback] nemlig, legge rammen i en sovepose av merket ajungilak og presse den inn i et mini-atx. postet feil, bare. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Ingen skade skjedd, for jeg oppdaget 2minutter etter at jeg postet her, at du svarte nøyaktig det samme hos eNgage. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Ingen skade skjedd, for jeg oppdaget 2minutter etter at jeg postet her, at du svarte nøyaktig det samme hos eNgage. 5974221[/snapback] tror du det er plass til til en slik sovepose i et mini atx? må jo være nytt fiber Lenke til kommentar
animania Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 eh... jeg ble ikke mye klokere av dette... er det ingen som kan gi meg en pekepinn på om ting er som det skal være, eller om jeg burde justere på noe? Er det bare å stappe i 2 ekstra moduler og that's it? uansett... lykke til med soveposene:D Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Då ska vi se...beroende på vilken typ av core på cpu d uhar, så kan du prova detta först. Se om det förbättrar hastigheten något. Cell Menu High Performance Mode......................... Manual Aggressive Timing............................. Disabled Dynamic Overclocking.......................... Disabled Adjust CPU FSB Frequency...................... 200 HT Frequency.................................. 5x HT Width...................................... 16 16 CPU Spread Spectrum .......................... Disabled SATA Spread Spectrum.......................... Disabled PCI-E Spread Spectrum......................... enable PCI-E Clock................................... 100 MHz SSE/SSE2 Instructions......................... enabled Cool 'N' Quiet................................ Disabled Adjust CPU Ratio.............................. startup / Auto Adjust CPU Vid................................ startup Extra CPU Voltage............................. By CPU VID Memory Voltage................................ 2.8++ NF4 Voltage................................... 1.50V DRAM Configuration Timing Mode................................... Manual Memclock Index Value (MHz).................... 166 CAS Latency (Tcl)............................. 2T Min RAS# active time (Tras)................... 5T RAS# to CAS# delay (Trcd)..................... 2T Row precharge time (Trp)...................... 2T Row to Row delay (Trrd)....................... 3T Row Cycle time (Trc).......................... 10T Row refresh cyc time (Trfc)................... 16T Read to Write delay (Trwt).................... 3T Write recovery time (Twr)..................... 3T Write to Read delay (Twtr).................... Auto Refresh Period (Tref)......................... 1x3120 Cycles User Config Mode.............................. Manual Bottom of 32-Bit[31:24] IO.................... D0 1T/2T Memory Timing........................... 2T Read Preamble Value........................... 6ns Async Latency Value........................... 6ns S/W Memory Hole Remapping..................... Disabled H/W Memory Hole Remapping..................... Disabled MTRR Mapping Mode............................. Continuous Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå