Gå til innhold

Hvordan lage GIF animasjoner?

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på i forumet her, men jeg finner ikke helt det jeg er ute etter... Jeg har så langt ikke vært noen flittig bruker av Image Ready, men jeg skjønner at det fungerer til å lage enkle GIF-animasjoner. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan det skal gjøres... Noen som kan hjelpe? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet heller ikke helt hvordan det gjøres og du du skal bruke mange bilder som er ferdige for å lage animasjonen men du kan jo først prøve å trykke window -> animasjon. Da får du opp en palett nede som heter animasjon (hvis den ikke er der fra før da.....) og det første bildet du bruker er bilde en i animasjonen, derretter drar du et nytt bilde inn i samme layer og velger "new frame" (i det valget som er under den Xen du krysser ut animasjonspaletten. Skal være en liten pil hvis jeg ikke husker helt feil.) en pass på at bildet ligger riktig i layeren og at det ikke er forskyvd eller noe. Under hvert bilde står det 0 sec, dette forandrer du til hvor mye du vil hvert enkelt bilder skal vare i animasjone.

Når du har inne ditt tredje bilde så kan du slå av de bildene som ikke skal vises i ramme tre, det gjør du ved å krysse ut øyet i layerspaletten. Pass på at du har det riktige øyet for hver billedramme slik at det ikke blir kluss under avspilling.

Når du lagrer så kan det lønne seg å lagre arbeidsfilen på samme måte som i Photoshop først mens lagring av animasjonen er slik:

file -> Save optimized as.. -> navn på animsjonen din.

HUSK! Optimaliseringen må være i GIF og her er det bare å prøve seg frem.

Under første ramme i animpaletten står det kansje "forever" eller "once". Dette bestemmer om animasjonen skal gå en gang eller alltid....

kansje ikke så god med tutorials jeg men det er iallefall et forsøk. Lykke til!

Lenke til kommentar

det jeg gjør er:

lag ett sett for hver frame i photoshop. da kan du gjøre hva du vil i hver frame. så gjør du som han sier, å vise bare den framen som skal vises.

det jeg gjør etterpå er å exportere det som en flash fil (swf), importerer det i flash , og velger fameraten, og alt annet jeg vil.

håper dette hjelper.

edit.

her er noe som jeg laget med min metode.

Mi flash

edit 2: kan selvfølgelig exporteres i gif, fra flash og image-ready. ;)

Endret av _Evolution_
Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. :D Etter litt prøving og feiling, forstod jeg etter hvert hvordan jeg skulle få det til. Skjønte ikke helt hvordan jeg kunne dra et bilde inn i en ny "frame", men jeg valgte å bruke kopier/lim inn funksjonen og det fungerte jo greit.

Problemet nå, er at jeg ikke klarer å få vist animasjonen på Internet... Jeg bruker Microsoft Frontpage. Dette spørsmålet hører kanskje hjemme en annen plass, men istedenfor å lage en ny tråd, prøver jeg her først...

Altså; gif-animasjonen fungerer fint i forhåndsvisning i Frontpage, men når jeg overfører til nettsiden, blir det bare et bilde med kryss... Normalt må jeg klikke på en knapp i Frontpage som heter "gjenopprett" for at bilder skal vises når de overføres til nettet. Men denne knappen er jo innaktiv når jeg setter inn gif-animasjonen... Så tenkte jeg å gjøre et forsøk ved å sette inne en annen gif-animasjon som jeg har lastet ned fra en annen side. Denne fungerer imidlertid helt fint...

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Høres ut som om du ikke har fått overført animasjonen. Kanskje du har noe feil i navnet. Husk korte navn uten mellomrom og kryptiske tegn, deriblant æøå.

Når du skal lage animasjonen, lønner det seg å legge enkeltbildene opp i lag. Deretter kan du bruke menyen i animasjonspaletten for å lage rammer av alle lagene. Veldig greit når du blir vant til det.

Lenke til kommentar

Hmm... :hmm: Merkelige greier... Jeg fikk det til å fungerer nå :) , men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor... Det jeg gjorde var å lagre det under et annet navn, men jeg kan ikke skjønne at det gamle filnavnet hadde noen feil heller? Jeg lagret det først under navnet "testani" (forkortelse for test animasjon...), mens jeg nå lagret det som "contest"... Det beste er at det tross alt fungerer, men er det noen som har en logisk forklaring på hva som skjedde? Takk i alle fall for all hjelp, jeg hadde ikke klart dette uten dere :thumbup: .

PS! Dersom noen er interessert i å se resultatet, så finnes det her: Sophie Zelmani (den derre reklamen for konkurransen...)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...