Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp - SATA Harddisk

Anbefalte innlegg

Har nå alltid kjørt på harddisker med flatkabler. Siden den crashet kjøpte jeg en SATA Harddisk, oppgraderte i samme fleng resten av pcen. Jeg sliter nå med å få den på, den slutter på

Booting from cd...

Disk boot failure...

Har hørt problemet kan være at Windows ikke kjenner igjen en SATA harddisk av seg selv. Noen som vet evt. hvordan jeg kan få den til å gjenkjenne SATA harddisken?

Har også den gamle harddisken, men i det jeg prøver å starte den med XP CD, eller uten, kommer den bare til en rask blue screen før den rebootes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du du ikke kan boote fra CD? Du skulle uansett kommet inn i installasjonsprogrammet.

At den gamle disken ikke starter Windows er kanskje ikke så rart, siden du har byttet all hardware. Men det kan du få til med en Repair Install.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

Men hvis du ikke kan boote CD'en i det hele tatt så er du jo like langt. Kan det være noe galt med hovedkort eller RAM? Plukk ut alt du ikke trenger og prøv med minimalt med hardware.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 rambrikker, 256MB, 256MB, 512MB.

Hvis en av disse er defekte, overtar ikke de to andre for den da? Eller kan det være at den stopper hele systemet?

Hadde jeg kommet så langt at jeg hadde fått kjørt XP cden hadde det jo vært flott, da ville jeg fått innstalert XP(Håper jeg) og alt, men kommer desverre ikke lengre enn til den feilmeldingen...

edit: Kan selvfølgelig være noe feil med hovedkortet, men det ble kjøpt helt nytt sammen med HD, Skjermkort og CPU :)

Endret av Zepplin
Lenke til kommentar

Hvis det er noe galt med den ene RAM-brikken kan det stoppe hele systemet. Hmm, du sier du ikke kommer inn i installasjonsprogrammet til XP...det høres ut for meg at maskinen ikke er konfigruert til å boote fra en cd (noe jeg også synest høres rart ut:

Booting from cd...

Disk boot failure...

)

Men du kan gå i BIOS og sjekke boot-rekkefølgen på de forskjellige enhetene. Sjekk om CD-rom står som en av de første (iallefall FØR harddisk).

Lenke til kommentar
under setup pa xp trykk f6 og legg inn en sata driver.ligger som regel pa hovedkort cden ma legges ut pa diskett.

Mener han ikke kommer så langt...

Du er sikker på at xp cd`en funker skikkelig? Kan jo hende at det er noe feil i booten på den

Lenke til kommentar
under setup pa xp trykk f6 og legg inn en sata driver.ligger som regel pa hovedkort cden ma legges ut pa diskett.

Mener han ikke kommer så langt...

Du er sikker på at xp cd`en funker skikkelig? Kan jo hende at det er noe feil i booten på den

5974611[/snapback]

Codeman har rett, jeg kommer ikke så langt. =/

Har prøvd to forskjellige XP-cd'er i to forskjellige cd-rommer, så kan ikke se at det kan være noe feil der.

Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at feilen må ligge på CD-rom/CD/CD-rom kobling...

Så hvis ingen har noen andre forslag ligger mitt spørsmål på, kan det være jeg har koblet CD-rommen feil? Eller er noen jumper innstillinger som er feil?

Kan ikke skjønne at det skal være noen feil egentlig, men kan kanskje være noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skifte satakanal, (kabel til ny kontakt på kortet) Mulig det er krøll med kontrollere, ifrakoble også IDE /HDD og kjør inn ny setup i bios

edit: kontroller også om disken(jumper) trenger reduksjon 300>150 og om hk er kompatibel

Endret av LA8464
Lenke til kommentar
Har du prøvd å skifte satakanal, (kabel til ny kontakt på kortet) Mulig det er krøll med kontrollere, ifrakoble også IDE /HDD og kjør inn ny setup i bios

edit: kontroller også om disken(jumper) trenger reduksjon 300>150 og om hk er kompatibel

5975677[/snapback]

Har prøvd å skifte satakanal ja, og har prøvd litt av hvert i et par dager nå, så har dyttet ut og inn flatkablene til harddiskene, har også byttet harddisker.

Det siste skjønte jeg ikke, "kontroller også om disken(jumper) trenger reduksjon 300>150 og om hk er kompatibel"

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

5975677[/snapback]

Har prøvd å skifte satakanal ja, og har prøvd litt av hvert i et par dager nå, så har dyttet ut og inn flatkablene til harddiskene, har også byttet harddisker.

Det siste skjønte jeg ikke, "kontroller også om disken(jumper) trenger reduksjon 300>150 og om hk er kompatibel"

Hvordan gjør jeg dette?

5975965[/snapback]

Hva slags HK har du?

Lenke til kommentar

Fikk nå en venn til å hjelpe og fikset det.

Var noe så såre enkelt som jumper innstillinger på CD-rom\Harddisk, jeg trodde da jeg hadde stilt alt riktig, men virker som jeg hadde stilt både CD-rom og Harddisk på Master og at de da gikk over hverandre..

Var hvertfall slik jeg oppfattet det :)

Uansett, takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...