ELR Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Heisann. Jeg bruker Scannerklassen til input fra tastaturet. Problemet jeg får er som følger: out.print("Tast inn navn: "); navn = scanner.next(); out.print("Tast inn melding: "); melding = scanner.nextLine(); //Streng bestående av flere ord out.print("Tast inn navn2: "); navn2 = scanner.next(); Ok, koden er litt pseudo her, men den gir en god idé. Problemet mitt blir at scanner.nextLine() ikke blir brukt. Den hopper enkelt og greit over, og skriver neste melding til skjerm. Noen flinke her som vet en fin måte å ta inn en hel linje med tekst til streng? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Løste det på en måte som jeg ikke likte. opprettet en BufferedReader og tok den direkte fra java.io Siden jeg brukker Scannerklassen ellers i programmet skulle jeg helst sett at jeg kunne brukt den her også. Alle forslag settes pris på Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 har slitt med det samme ved bruk av både nextInt() og nextLine(). Jeg løste det vet å kun kalle nextLine() overalt i koden (også når man ønsker int-verdi). parset de så over til int i etterkant.. tipper det finnes mer elegante metoder, men har ingen i hodet akkurat nå.. mulig det funker med out.print("Tast inn navn: "); navn = scanner.next(); out.print("Tast inn melding: "); scanner.nextLine(); melding = scanner.nextLine(); //Altså 2x nextLine() out.print("Tast inn navn2: "); navn2 = scanner.next(); Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg vet denne tråden er hauggammel, men det er jo alltid greit å ha svaret når man søker på lignende saker. Scanner-klassen har ikke en nextLine()-metode. Man må bruke bare next(); «String next() Finds and returns the next complete token from this scanner.» Dokumentasjon: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/ja...il/Scanner.html Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hvis det er innlesing av heltall, flyttal, strenger fra tastaturet som er noe problem, så laget jeg for noen dager siden en "Reader" klasse som er veldig enkel å bruke til det. Hvis det fortsatt skulle være noe interesse, så bare si ifra så kan jeg legge ut koden/sende filen ell. med eller uten API for klassen. Endret 23. september 2006 av icebyte Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Løsningen når man bruker nextInt() er å bare kalle next() etterpå, siden nextLine() ikke tar med seg newlines. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå