Gå til innhold

Ny kikkert m/autofokus

Anbefalte innlegg

Hei!

(Jeg håper jeg valgte riktig forum, for kikkert er jo et "objektiv"?).

Uansett, er det noen som har tips om en kikkert m/autofokus? Jeg har ikke så mye erfaring med dette, og ønsker derfor hjelp. Jeg har tittet på www.xxl.no, men fant egentlig ingenting som passet.

Kikkerten trenger ikke å være liten, men skal ha minst 8X "zoom" (gjerne 10X hvis mulig), bra lysfølsomhet og skarphet. Helst under 2000,-, er det mulig?

EDIT: Hvis kravene blir for store iforhold til prisen, så kan jeg skjønne det... men tips mottas likevel! :)

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor autofokus? Har faktisk aldri vært borti kikkert med autofokus og skjønner heller ikke behovet for det. Du kan få en brukbar kikkert UTEN autofokus for 2-3000. Dersom du skal ha en med autofokus og til den prisen kan jeg med 99% sikkerhet si at det er en dårlig kikkert optisk sett.

For kjøp av kikkert anbefaler jeg www.naturogfritid.no (best på kikkert/teleskop i Norge). De kan komme med gode råd og kanskje et tilbud om du spør.

Lenke til kommentar

Nikon har noen steinbra kikkerter. Har en jeg selv kjøpte for konfirmasjonspenger ( over 15 år gammel ) den er like fin i dag.

Har marinekikkert av midlere kvalitet, og er misfornøyd med denne.

Idag ville jeg valgt Steiner eller Schwarowski ( usikker stavemetode )

De er ikke SÅ mye dyrere, men veldig mye bedre. En kjapp metode for å avgjøre optikkens kvalitet, er å holde kikkerten omlag 30 cm fra øynene, og titte ned på okularet. Dess mer " urund" den delen du skal se ut gjennom, dess dårligere kvalitet. På billigkikkerter er denne ofte helt 5-7 kantet, og med klart ujevne kanter på hver side. På dyrere kikkerter, blir den mer og mer sirkelrund.

Initium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...