Zeph Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Korleis er denne kabelen konstruert? Korleis ligg ledningane? Trudde du måtte ha revolvering for å kunne bruke dei, men kanskje det er ein spesiell type skjerming elns? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Sånn nettverk i strømmen skal fungere out-of-the-box mener jeg, men man kan få problemer hvis det er forskjellige strømkretser oppe og nede (dvs. et sikringsskap i hver etasje) 5972903[/snapback] Akkurat det jeg og tenkte på. Er vel 10 mibt slikt ligger på, er det ikke? Husker ikke produktnavn, men jeg vet at ihvertfall dLink har en slik løsning. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Den handdrillen du har funne deg er vel ikkje akkurat det beste, finn ein vanlig drill. 5972581[/snapback] Den drillen er fin dersom du heter Fred Flintstone :!: Lenke til kommentar
Chalciporuspiperatus Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 (endret) http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=506-64 Tror jeg kjøper 2 slike til og ha under veranda dør og vindu, så bruker jeg vanlige TPer resten ...men kan vanlige TPer ta skade av å være ute? Edit: Kansje data som går igjennom kablene fryser fast om vinteren? ^^ Endret 23. april 2006 av zeeq Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Sånn nettverk i strømmen skal fungere out-of-the-box mener jeg, men man kan få problemer hvis det er forskjellige strømkretser oppe og nede (dvs. et sikringsskap i hver etasje) 5972903[/snapback] Akkurat det jeg og tenkte på. Er vel 10 mibt slikt ligger på, er det ikke? Husker ikke produktnavn, men jeg vet at ihvertfall dLink har en slik løsning. 5972951[/snapback] Rundt 10-11Mbit om jeg ikke husker feil. Vanlige TP-kabler _kan_ ta skade av å være ute, men ikke nevneverdig. Har selv brukt mange TPkabler ute, og det har funket fjell På skolen jeg gikk på hadde vi en TPkabel mellom to bygg, den henger der enda såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Toddb Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 du kan jo legge tp kabelen i de rørene som strømkablene i huset går i inni veggen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Alternativt kan du gå for Linksys WRT54gs og legge inn sveasoft eller openwrt. Da kan du tyne sendeeffekten til 251mw Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 du kan jo legge tp kabelen i de rørene som strømkablene i huset går i inni veggen. 5973508[/snapback] Flere årsaker til at du ikke skal gjøre dette: 1) Alle rørene går til sikringsskapet. 2) Forstyrrelser fra strømledningene. 3) Ikke tillat å legge in rørene som fører strøm. Lenke til kommentar
Brodern Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Korleis vil ein MIMO-ruter påvirke eit eksisterande trådlaust nettverk, må du ikkje ha MIMO-tilpassa nettverkskort og greier? Sett at du har nettverk meg ein Linksys WRTG54 og skifter denne med MIMO-saken frå Linksys som det er linka til, vil dette hjelpe på nettverket? 5972277[/snapback] MIMO (Multiple-input multiple-output) benytter seg av et 802.11g signal som blir sendt synkront gjennom flere kanaler, ut fra de tre antennene. Linksys har kalt dette for SRX, om det er den samme teknologien som MIMO regner jeg med, men er litt usikker. To sitat fra DinSide.no bør forklare det du lurer på: "(En kollega hadde forøvrig nettopp bygd på huset og flyttet arbeidsrommet hvor ruteren sto. Etter dette beklaget han seg over at det ikke lenger var trådløs dekning i flere deler av huset. Han fikk med seg denne Linksys-ruteren hjem for å teste, og signalindikatoren i PCene endret seg fra "no connection" til "Very Good".)" "Linksys WRT54GX har en rekkevidde som er overlegen i forhold til alle andre rutere med 802.11g som vi har testet. Hastigheten er også helt på høyden, og begge egenskapene oppnås selv med klienter uten MIMO-støtte..." Endret 24. april 2006 av Brodern Lenke til kommentar
deleder Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 pengene er verdt det!har det samme sjøl test fra dinside - se lenger ned finne du bilde kor langt den går link http://www.dinside.no/php/art.php?id=213069 5972009[/snapback] Det må jeg si. Imponerende. Men nå har det seg sånn at jeg ikke står i besittelse av 1000 kr 5972101[/snapback] Det du gjør når du kommer hjem fra skolen i dag er at du viser morra di denne tråden. Kanskje hun skjønner litt mer da, når alle mener det samme som deg! Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Hvor flat er flat? En løsning som kanskje kan gå er å ta av den ytre isolasjonen på tp-kabelen der den skal gå gjennom vinduskarmen og så fordele de fire parene utover så de ligger ved siden av hverandre. Det problemet jeg ser med det er at du får en rimelig sårbar løsning, spesielt dersom det går gjennom et vindu eller en dør som ofte åpnes. Det kan jo også være at det er signalmessige grunner til at parene ligger som de gjør inne i kabelen... M. Tror forresten det hadde endt med inndraging av ustyr dersom mine barn hadde på eget initiativ boret hull i veggene... (Men nå har jeg selv strukket et par eller to med katt-fem til de fleste rommene i huset...) Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hvor flat er flat? En løsning som kanskje kan gå er å ta av den ytre isolasjonen på tp-kabelen der den skal gå gjennom vinduskarmen og så fordele de fire parene utover så de ligger ved siden av hverandre. Det problemet jeg ser med det er at du får en rimelig sårbar løsning, spesielt dersom det går gjennom et vindu eller en dør som ofte åpnes. Det kan jo også være at det er signalmessige grunner til at parene ligger som de gjør inne i kabelen... Akkurat denne løsningen ville jeg valgt også. Men det blir en mer sårbar løsning dersom vinduet/døren åpnes og lukkes mye. Likevel, en TP-kabel koster jo fint lite om du må kjøpe ny pga brudd/slitasje. TP står forøvrig for twisted pair, eller partvunnet på norsk. Alle ledere utstråler elektromagnetisk stråling når det går strøm gjennom lederen. Dette kan føre til forstyrrelser for andre nærliggende ledere. Problemet øker bl.a. med frekvens og lengde på kabelen. En løsning kan være å skjerme kabelen slik det gjøres med koaksialkabler. En annen løsning er å sende samme signal, men med motsatt polaritet i en annen nærliggende leder. Teoretisk vil disse lederne utligne strålingen dersom de er tvunnet tett sammen. En nettverkskabel er satt sammen av fire partvunnede ledningspar hvorav kun 2 par (fire av åtte ledninger) brukes. Dersom du følger rådet til mysjkin så trenger du i grunn bare å fjerne 10-20cm av den ytterste isolasjonen på kabelen der kabelen skal gjennom glippen i døren eller vinduet. Får du av denne så skal det komme til syne åtte tynne ledninger med forskjellig farge. Disse er som nevnt tvunnet sammen to-og-to. Det skal nå gå fint å få kabelen ca en drøy millimeter tykk ved å legge disse fire parene ved siden av hverandre. Blir det fortsatt for trangt kan du forsøke å tvinne de litt fra hverandre akkurat i det området de går gjennom døren/vinduet. Dette skal ikke ha noe å si på kvaliteten på signalet. Men eventuelle problemer stiger proposjonalt med hastigheten på nettverket. Jeg har selv herjet ganske mye med 10Mbit-kabler og aldri opplevd problemer med signalet dersom det ikke er brudd. Du kan også kutte bort fire av lederne dersom det blir mye ledninger ved siden av hverandre gjennom vindu/dør. I så fall skal du beholde ledere nr. 1,2,3 og 6. Dette er i alle fall billigste løsning, og får du det til, så er det nok også den mest stabile (frem til evt. brudd i kabel da ) Lenke til kommentar
sforum Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Min mor sa det samme. Derfor borret vi hull i veggen ved routeren. Strakk tp-kabelen ut, bort veggen, ned rundt hushjørnet, bortover veggen å borret hull i veggen min også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå