Gå til innhold

Disk Boot Failure =/

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny pc osv, og får en fin liten error mld når jeg prøver å boote fra cd, eller starta pcen generellt:

DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Nå har jeg satt:

IDE Primary Master : None

IDE Primary Slave : None

IDE secondary Master : DVD+RW RW

IDE Secondary Slave : None

IDE Third Master : WDC WD2500JS-55NC

IDE Fourth Master : None

IDE Fifth Master : None

IDE Sixth Master : None

Altså, jeg har 4 SATA kontakter i hovedkortet, når jeg bytter mellom disse 4 så varierer harddisken mellom Third master, Fourth, Fifth og Sixth. Men jeg får aldri den eller DVD-rommen til å bli Primary Master, kan dette være problemet?

All hjelp mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt ny pc osv, og får en fin liten error mld når jeg prøver å boote fra cd, eller starta pcen generellt:

DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Nå har jeg satt:

IDE Primary Master : None

IDE Primary Slave : None

IDE secondary Master : DVD+RW RW

IDE Secondary Slave : None

IDE Third Master : WDC WD2500JS-55NC

IDE Fourth Master : None

IDE Fifth Master : None

IDE Sixth Master : None

Altså, jeg har 4 SATA kontakter i hovedkortet, når jeg bytter mellom disse 4 så varierer harddisken mellom Third master, Fourth, Fifth og Sixth. Men jeg får aldri den eller DVD-rommen til å bli Primary Master, kan dette være problemet?

All hjelp mottas med takk :)

5971710[/snapback]

Hadde samme problemet... Posten min er noen poster under denne:D

disken din er third master... få den til Primary master... og cd-rommen til slave eller secondary master så skal det funke... :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk nå en venn til å hjelpe og fikset det.

Var noe så såre enkelt som jumper innstillinger på CD-rom\Harddisk, jeg trodde da jeg hadde stilt alt riktig, men virker som jeg hadde stilt både CD-rom og Harddisk på Master og at de da gikk over hverandre..

Var hvertfall slik jeg oppfattet det :)

Uansett, takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Sånn bare for å informere:

Primary Master vil alltid være den IDE-enheten som er koblet til IDE-1 eller lignende spor på hovedkortet, og har jumperen satt til "Master". Det er ikke noe man setter i Bios. Den eneste måten man kan få en S-ATA disk til å bli Primary Master er ved å bruke en S-ATA til P-ATA overgang. (eventuelt hk uten p-ata..)

Nå spiller da også dette svert liten rolle, da det som tidligere nevnt kommer ann på boot-disk-rekkefølgen, hvilket du setter opp i bios og som angir hvor maskinen skal lete etter oppstartsfiler først.

Etter det jeg har hørt er det en IDÈ å sette p-ata disker som master når det er de som er boot-disken, men jeg har hatt slave-disker med OS også, uten trøbbel.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...