raakken Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hei Driver å knoter med å sette sammen to home'er(se tidligere post), og begynner å få det til(takker olsen, og andre), MEN da jeg skulle inn i fstab og gjøre endringer der, fikk jeg denne beskjeden da jeg skulle gå inn i kate(og forsåvidt gedit): debian:/home/fredrik# kate Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified kate: cannot connect to X server :0.0 dette skjedde som sagt med gedit,kwrite. Hva er det som skjer med x(x-server)? Her står jeg virkelig på bar bakke, vet ikke engang hva jeg skal søke på for å løse problemer. Kan noen der ute hjelpe? takk Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 export DISPLAY=:0 før du kjører den kommandoen eventuelt må du ta su uten "-"; altså su i stedet for su - Lenke til kommentar
raakken Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 kjører aldri su- og fikk ikke det andre til å funke. Hva var det som skulle skje? er helt tom på denne... Lenke til kommentar
comicz Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kjør xhost + som vanlig bruker før du logger inn som root. Du må også huske, som nevnt, å eksportere riktig DISPLAY: export DISPLAY=:0.0 Du kan kjøre en echo $DISPLAY for å sjekke at det er satt riktig. Forsøk nå å kjøre opp programmet ditt. BUT! Det er ikke nødvendig med Kate! Jeg vil anbefale deg å gjøre deg kjent med en CLI-editor: nano, vim osv(emacs blir litt tyngre, men værsågod om du vil). Da slipper du X fullstendig(og kan gjøre slike endringer via SSH også, f.eks.). Lenke til kommentar
raakken Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 om det funka?? Som FAEN! Skjønte ikek helt hva som skjedde. Er ting "ordnet" nå? takk skal du ha! det kaller jeg hjelp! ble så glad nå.. tror jeg har noe krøll med x...(visst ikke dette fikset det?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå