Megnus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Spennende blir det i alle fall Edit: Men det ser jo ut som om prosessorer får enda mindre å gjøre i fremtiden (i spill) med for eksempel physX 5981330[/snapback] kanskje prosessorutivklingen går så fort at vi ikke trenger egne fysikkort hva skal de to kjernene på prosessoren ta seg til da? (spør litt ironisk, men sikkert mange som tenker sånn) 5981388[/snapback] ikke to kjerner, men 4-8 kjerner Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 har hørt mange meninger om hvem som er best utav disse 2 CPU'ene. men hvem er egentlig best? 5970387[/snapback] For å si det enkelt,den som er best i dag er neppe best om 4-5 mnd og den som da er best er ikke garantert å være best 4-5 mnd etter det igjen. her skifter det fort og bra er det Lenke til kommentar
O.J Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Leste tidligere et intervju fra en fra AMD der han sa de vurdere å gå fra homogene kjerner til heterogene kjerner. kjernene på cpu'ene i dag er jo homogene (like) hadde vært genialt hvis de kunne lagt kjernene forskjellige slik at hver er optimalisert for en type regning. tenk i en dual core prosessor der den ene kjernen er designet for å være ekstra flink på fysikkberegninger og lignende, mens den andre er flink til f.eks encoding av media. hadde vært en revolusjon hvis de fikk til det på en god måte. hvorfor skal de to kjernene egentlig være helt like? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 har hørt mange meninger om hvem som er best utav disse 2 CPU'ene. men hvem er egentlig best? 5970387[/snapback] For å si det enkelt,den som er best i dag er neppe best om 4-5 mnd og den som da er best er ikke garantert å være best 4-5 mnd etter det igjen. her skifter det fort og bra er det 5981734[/snapback] genialt Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Spennende blir det i alle fall Edit: Men det ser jo ut som om prosessorer får enda mindre å gjøre i fremtiden (i spill) med for eksempel physX 5981330[/snapback] kanskje prosessorutivklingen går så fort at vi ikke trenger egne fysikkort hva skal de to kjernene på prosessoren ta seg til da? (spør litt ironisk, men sikkert mange som tenker sånn) 5981388[/snapback] Godt spørsmål, men uansett egner en vanlig CPU seg dårlig til fysikk dersom man sammenligner den med en PhysX. Uansett er det fortsatt nok å gjøre for en vanlig CPU; spillene får en stadig mer avansert kunstig intelligens, og etterhvert vil det nok komme gode rammeverk eller språk som gjør det lettere for programmer å tilpasse seg flere kjerner, eller muligens en annen måte, reverse multithreading, som er en teknologi som AMD forsker på for tiden. Dette gjør det motsatte av hyper-threading; to prosessorkjerner vil oppføre seg som en logisk, og muliggjør en teoretisk dobling av klokkefrekvensen. En mulighet vil for eksempel være at en quadcore vil oppføre seg som en logisk dual-core, noe som vil gi en nydelig klokkefrekvens, sammen med de gode multitasking-egenskapene til dagens dual-core prossessorer. Selvsagt er begge deler rent teoretisk (iallefall for x86-plattformen), men det er en spennende tanke, og skal jeg være helt ærlig, ser jeg ikke vitsen for mer enn to kjerner for vanlige forbrukere og gamere. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 dobling av klokkefrekvensen? dobling av ytelsen på en enkelt tråd Lenke til kommentar
O.J Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Link her er en åtteveis server fra AMD testet mot en tilsvarende fra Intel. sjekk ytelsesforskjellen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 AMD og Intel er jo bare tull!Cyrix er (var) best! 5977222[/snapback] cyrix for the win!! i dag er det amd som er kraftigst, i morgen kan det være intel. selv som den svorne amd fan jeg er ser jeg veldig intressert på den nye conroe, virker som om intel kommer til og ta ytelsestronen. og personlig tror jeg at amd kan komme til og slite litt, ser ut tiil at forandringene fra 939 til am2 ikke er så voldsomt store bortsett fra ddr2 støtte. derfor kan det godt hende at min nye cpu er en conroe, kommer an på hva som gir best pris.vs.ytelse når jeg kjøper... Lenke til kommentar
O.J Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Hvis man ser på "månedens pc" kåringen på dinside.no så ser man at nesten alle pc'ene blir levert med AMD proessorer. Har ikke hatt en vinner pc med AMD på årevis. lurer på om situasjonen er motsatt om et halvt års tid sånne tester viser jo soleklart hva som gir mest ytelse for pengene. Endret 26. april 2006 av O.J Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) PC World Norge: Velg rett prosessor Endret 26. april 2006 av gauters Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 PC World Norge: Velg rett prosessor 5992005[/snapback] liker dårlig meningene til pcworld.no. husker dem sammenlignet Pentium4 med AMD Athlon, og konkluderte med "sammenlagt sett vil vi si at Pentium4 er genrelt bedre". var i en forbindelse med noen pc-tester dem hadde. sier litt om dem som sitter og skriver de artiklene. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Sant nok. Han mente nok generelt bedre til sitt bruk. Jeg synes da noen av disse artiklene her er bra da. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Sant nok. Han mente nok generelt bedre til sitt bruk. Jeg synes da noen av disse artiklene her er bra da. 5999859[/snapback] best til sitt bruk, gir ikke helt mening det heller Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 best til sitt bruk, gir ikke helt mening det heller 6000719[/snapback] Du bruker ikke slalomski når du går langrenn, gjør du vel? Du drikker vel ikke øl med shot-glass? Gir fullstendig mening.. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 best til sitt bruk, gir ikke helt mening det heller 6000719[/snapback] Du bruker ikke slalomski når du går langrenn, gjør du vel? Du drikker vel ikke øl med shot-glass? Gir fullstendig mening.. 6000915[/snapback] nei, var hjemme pc'er til allsidig bruk. spilling, surfing og alt annet man kan bruke pc'n på. hvor slår Intel AMD her? hva er "Intel's bruk" i dette tilfellet? Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 nei, var hjemme pc'er til allsidig bruk. spilling, surfing og alt annet man kan bruke pc'n på. hvor slår Intel AMD her? hva er "Intel's bruk" i dette tilfellet? 6000942[/snapback] Sett bort fra dobbelt-kjerne prosessorer var no ihvertfall Intel racern på vanlig tallknusing. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 nei, var hjemme pc'er til allsidig bruk. spilling, surfing og alt annet man kan bruke pc'n på. hvor slår Intel AMD her? hva er "Intel's bruk" i dette tilfellet? 6000942[/snapback] Sett bort fra dobbelt-kjerne prosessorer var no ihvertfall Intel racern på vanlig tallknusing. 6001321[/snapback] ja, det bruker nok folk hjemme pc'ene sine til. ikke dårlig. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 liker dårlig meningene til pcworld.no. husker dem sammenlignet Pentium4 med AMD Athlon, og konkluderte med "sammenlagt sett vil vi si at Pentium4 er genrelt bedre". var i en forbindelse med noen pc-tester dem hadde. sier litt om dem som sitter og skriver de artiklene. 5999823[/snapback] Tror mulig du henter ting litt ut av kontekst her, uten å vite hvillken test du referer til. Går vi litt tilbake i sammenligninger av PCer og ser på både prosessor og hovedkort, kan det være at Pentium 4 er likt bedre Athlon-baserte systemer av flere årsaker. En viktig årsak kan være hovedkort -- her ble det for AMDs del en del bedre med nForce4 (som fortsatt riktignok har visse problemer, bl.a. relatert til diskkontroller og den integrerte brannmuren), men ser man tilbake på en del av det VIA har levert, så har det vært en del problemer. Nå er det jeg som har skrevet de fleste prosessortestene for PC World de 6+ siste årene (dog ikke PC-tester, selv om jeg for så vidt har hatt litt med dem å gjøre i noen tilfeller), og rent prosessormessig har det vel sjeldent vært at Intel har slått AMD. Men ja, vi har også tatt hensyn til at vi mener at plattformen rundt prosessoren har vært bedre for Intel. Situasjonen har imidlertid bedret seg. Jeg vil imidlertid fortsatt påstå at stabilitets- og kompatiblitetsmessig er Intels brikkesett bedre enn Nvidia, ATI og VIA. I PC-test-sammenheng, der PCene er rettet mot bedrifter, er det fortsatt mange som ikke kan levere spesielt gode løsninger basert på AMD Athlon 64 her til lands. Dette handler ikke bare om rent ytelse. Først nå i den senere tid har man bl.a. sett Stable Image-iniativer fra Nvidia og AMD. Hvis du leser artikkelen det referes til her, så er det vel strengt tatt ganske klart hva vi mener om dagens prosessorer fra AMD og Intel -- generelt sett... (Forresten har AMD Athlon, AMD Athlon MP, AMD Athlon 64/Opteron og AMD Athlon 64 X2 blitt kåret til Årets dataprodukt av PC World). Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg synes artiklene dine var så gode og rettferdiggjørende på en profesjonell måte, at det var greit å poste det her, i denne diskusjonen, clas. Regner med at artiklene hjelper mange undrende om hva slags prosessor de bør velge, ut fra sitt eget behov. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 bra innlegg ja prøver å huske i hvilken sammenheng jeg leste det. men husker jeg reagerte veldig på det, og hadde nesten lyst til å sende en sin mail til dem derfor jeg husker det nå. irriterende at jeg ikke finner link.. jaja, kan egentlig være det samma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå