Gå til innhold

Installere ubuntu - hvordan starte?

Anbefalte innlegg

Hei, har lasta ned og skal prøve linux - ubuntu 5.10.

Men, enten jeg mounter iso-fila eller brenner den på cd og setter i så starter ikke noe installasjonsprogram. Får bare opp at jeg kan se på bilder eller se på mappene i explorer..

noe jeg har gått glipp av...? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, der er nokk noko du har gått glipp av siden du ikkje har tatt deg tid til å lese dokumentasjonen..................

Brenn isofilen til ein cd, sett den i maskina, og restart.

Vist ikkje maskina booter frå cden, så kontroler i bios at cdromen er satt opp som "bootdevice" før harddisken. Kordan du gjør det er beskrevet i manualen til hovedkortet/maskina.

Lenke til kommentar

Vis du ikke vil slette hele harddisken, må du huske å laste ned live cd, ikke innstallasjons cd. Men om du kan litt.. så mekker du bare en partisjon til innstallen.

---

Det er lekende lett, jeg klarte dette første gangen helt alene, tok meg ca 20min å komme til delen hvor dan faktisk innstalerte, så ventet jeg.

Lenke til kommentar

Lag en ny partisjon, og installer på den.

På den måten vil du unngå å miste data på de(n) lokale disken(e) osv,

dersom det skulle oppstå en feil.

Du får forresten spørsmål om du vil lage en ny partisjon under installering.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar

Er 2 år siden sist eg innstalerte ubuntu :)

Men, innstalasjonsprosessen er stor sett veldig lik for alle dei "tre store"

Heile innstalasjonsprosessen er beskrevet her: https://wiki.ubuntu.com/Installation

Og det kan være ein fordel å lese den før ein starter.

Det er nett som ikea møbler. Det går stort sett greit å skru det i saman, på sparket, men du kan spare deg for eindel frustrasjon vet å ta ein kikk på tegningen (dokumentasjonen i dette tilfelle)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Ble litt stressa når jeg holdt på med Ubuntu Installasjonen sist jeg. Etter at jeg begynte å bruke Slackware sin installasjon og slackware systemet har jeg aldri likt at Linux skal partisjonere disken min selv. Jeg liker å ha litt kontroll selv jeg, derfor lager jeg alle partisjonene mine selv, når det gjelder Linux. Ellers, fungerer vel Ubuntu greit det.

Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål: Jeg skal installere device mapper osv for å få opp SATA-diskene mine i Linux. Mitt noob-problem er at jeg ikke helt forstår installasjons-instruksjonene, forstår ikke HVOR og HVORDAN jeg skal få kjørt "./configure" og make osv..hjelp?

EDIT: :blush:

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Altså, jeg har installert Ubuntu på en egen partisjon på en IDE disk. Har to stk S-ATA disker i et RAID 0 array(heter det?), med disse er ikke på "steder - computer" sammen med cd-stasjon osv... har jo 'alt' på de diskene, så hadde vært kjekt å få tilgang til det.. så løsningen er på den linken..? bare lurer, før jeg setter i gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...