Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sette sammen deler

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp snakket med en venn når det gjelder å sette sammen deler man har bestilt.

Han har sagt at sjansen for at noe kan skje som gjør at dataen blir ødelagt er stor.

Han råder meg til å få en som jobber med data eller å få leverandøren til å bygge den for meg. Ifølge han er det viktig å ha på seg et antistatisk armbånd ellers kan deler bli ødelagt.

Jeg hadde bare tenkt å få to venner bort og hjelpe meg med å sette den sammen. Begge har litt erfaring med data og har bygget en data.

Derfor spør jeg dere som har så mye peiling om

-hvor stor er sjansen for at noe skjer med dataen/deler?

- trenger jeg et såkalt armbåmd?

-har komplett tilbud der de kan sette sammen de delene du bestiller?

Er det noe utenom det jeg har spurt som er nyttig å vite, si gjerne i fra.

Han fyren har skremt livsskiten ut av meg. Er livredd for at min kjære data ikke skal funke :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-hvor stor er sjansen for at noe skjer med dataen/deler?

Svært liten, omtrent ingenting kan feilkobles. Litt skummelt å sette i CPU, men absolutt ikke noe problem.

Kan være greit å ha, men absolutt ikke nødvendig bare du husker å ta i jord før du begynner, selv mener jeg dette med statisk elektrisitet + datadeler er sterkt overdrevet, men selvfølgelig, det KAN skje.

Du kan også lage ditt eget armbånd av en liten kabelbit.

Lenke til kommentar

Hei!

Om du følger bruksanvisningen og ikke bruker makt, så vil du ikke skade pcen. Er du i tvil, så spørr etter hjelp her på forumet.

Det med statisk elektrisitét er ekstremt overdrevet. Jeg har drevet med support og ombygging av pcer i flere år, og jeg har aldri skadet noe. PC-bladet "HjemmePC" testet ut dette for noen år tilbake, og de klarte ikke å påføre skade på pcen. Det er nok ennå ei myte innenfor pc-verdenen. Jeg har aldri jordet meg før jeg har gjort noe inne i en pc, aldri brukt armlenke, silkehansker eller gummimatter. Jeg har hatt på meg ullsokker på et gulvteppe uten problemer.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Kan være greit å ha, men absolutt ikke nødvendig bare du husker å ta i jord før du begynner,

5969623[/snapback]

Har ikke vært så flink å følge med i natur & miljø det siste året, så for å være ærlig så vet jeg ikke hva å jorde en kabel betyr :blush: Kan du eller noen forklare på enklest mulig måte?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er risikoen for å skade utstyret med statisk elektrisitet MEGET overdrevet, og gjennom mange år har jeg enda ikke klart å ødelegge noe som helst på den måten. Hvis du tar på kabinettet en gang i blant er du så og si helt trygg :)

Du spurte i første post om komplett hadde et tilbud hvor de setter sammen delene for deg. Ja det har de, en bekjennt fikk de til å sette sammen hans før den ble sendt med posten. Tar du en telefon går nok det i orden.

PS: Jeg trur ikke du og kameratene dine kommer til å få noe problem med å sette sammen delene, så du kan godt spare pengene :thumbup:

Endret av Xpresion
Lenke til kommentar

Du spurte i første post om komplett hadde et tilbud hvor de setter sammen delene for deg. Ja det har de, en bekjennt fikk de til å sette sammen hans før den ble sendt med posten. Tar du en telefon går nok det i orden.

5973110[/snapback]

Vet du tilfeldigvis også om du betaler frakt for hver enkelt del du bestiller eller sender de alt i ett og du betaler bare frakt for alt i ett? Hvis du skjønte hva jeg mente.. :p Bor i Bergen

Lenke til kommentar

5973110[/snapback]

Vet du tilfeldigvis også om du betaler frakt for hver enkelt del du bestiller eller sender de alt i ett og du betaler bare frakt for alt i ett? Hvis du skjønte hva jeg mente.. :p Bor i Bergen

5973193[/snapback]

De sender alt i ett.

så for å være ærlig så vet jeg ikke hva å jorde en kabel betyr blush.gif Kan du eller noen forklare på enklest mulig måte?

Jord er de fjerbelastede pinnene du finner på stikkontakten, koble kabelen til der. Men det er som sagt unødvendig.

Lenke til kommentar
så for å være ærlig så vet jeg ikke hva å jorde en kabel betyr blush.gif Kan du eller noen forklare på enklest mulig måte?

Jord er de fjerbelastede pinnene du finner på stikkontakten, koble kabelen til der. Men det er som sagt unødvendig.

5973455[/snapback]

Men hva om det blir jordfeil? Det kan vel bli et støt?
Lenke til kommentar

Har holdt på med data i 4-5 år nå, har aldri brukt armbånd og har heller ikke grilla noen komponenter enda, så jeg mener det er unødvendig med armbånd å slikt.

Bare husk å lade ut deg sjøl for statisk elektrisitet mot en radiator eller vannkrana på kjøkkenet eller badet før du bynner, så skal det gå bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Har holdt på med data i 4-5 år nå, har aldri brukt armbånd og har heller ikke grilla noen komponenter enda, så jeg mener det er unødvendig med armbånd å slikt.

Bare husk å lade ut deg sjøl for statisk elektrisitet mot en radiator eller vannkrana på  kjøkkenet eller badet før du bynner, så skal det gå bra  :thumbup:

5975808[/snapback]

Nja... Vil helst være på den sikreste siden, så skal kjøpe et ESD-armbånd på biltema. Linken funker ikke, men hvor kan man eventuelt feste enden på armbåndet?

Lenke til kommentar

Bare husk å lade ut deg sjøl for statisk elektrisitet mot en radiator eller vannkrana på  kjøkkenet eller badet før du bynner, så skal det gå bra  :thumbup:

5975808[/snapback]

Ja det er ikke verre enn det.
Lenke til kommentar
Husk skruer mellom pc og kabinett. den feilen er populær. Det skal noen mutterformede skruer i kabinettet først så kabi ikke leder strøm til deler som ikke tåler det

5970639[/snapback]

Hm... Kan du spesifisere deg litt mer?

Vet jeg spør om mye og ber om ganske detaljerte svar, men er livsredd for at noe skal gå galt.

Vil heller mase på dere enn at dataen min blir skadet :!:

Lenke til kommentar

Som alle andre har sagt trenger du absolutt ikke noe antistatisk armbånd e.l. Ta på kabinettet iblant mens du jobber så reduserer du faren for å ødelegge noe fra 0.000001% til 0%. Eller noe sånt.

Vennen din overdriver sterkt med at det er lett å ødelegge når man monterer data. Alle delene er lagd for å være så brukervennlige at selv bestemor skal klare det. Hvis du er litt "nervøs" så sett deg ned og les masse guider o.l. til du føler deg sikker på hva du skal gjøre. Dette gjelder vel alt av (innbilt) risikabelt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...