Gå til innhold

Spanjoler i Spania må lære seg norsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og jeg er helt enig med Hagen i at de som skal pleie våre eldre må snakke et språk som disse forstår. Men det synes jeg i praksis bør løses ved at den norske stat/institusjonene sponser norskkurs for de som de ønsker å ansette.

5971725[/snapback]

Takk. Så er det JBlack og ikke JoeBlack hehe.

Ja noen som pleier våre eldre burde kunne kommunisere med dem. Det er naturligvis lettest om pleierne snakket norsk.

Dette er helt åpenbart.

Du skrev at staten burde sponse norskekurs, det er jeg ikke enig i. Staten burde ikke ha noe som helst med dette å gjøre. Hvis du flytter til Spania så må du selv ta ansvar og sørge at du blir tatt vare på når du selv ikke kan det. Dette betyr bruk egne penger.

Denne artikkelen er litt relevant.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/22/464171.html

- Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet.

Er det mulig? :nei:

5969450[/snapback]

- Vi i Frp mener det er fullstendig uaktuelt å opprette egne offentlige muslimske sykehjem. Vi kan ikke akseptere at muslimer danner sitt eget samfunn på siden av det norske, skriver Frp-formannen i sitt innlegg på partilederbloggen fredag.

Flere enn meg som ser en aldri så liten selvmotsigelse her? Og hvis nordmenn velger å flytte til Spania, så får de jaggu ta seg bryet med å lære spansk. Vettuhva. Det får være grenser for hvor mye man skal ta seg til rette. Jeg blir dårlig av å se disse norske "koloniene" i Spania, f.eks. "FrP avd. Torrevieja". Det finnes faktisk noe sånt, det kom reportasje om dem under forrige valgrunde. Anta at en del av dem lever på trygdeløsninger, som pensjon, uføretrygd, whatever.. Anta videre at noen av dem sitter og kritiserer "disse utlendingene i Norge som ikke gidder noenting"... :roll: Så oppretter man 'norske' butikker, 'norske' skoler, sikkert 'norske' gamlehjem, og da skal jaggu de ansatte snakke norsk. Samtidig kritiserer man innvandrerne til Norge for å ikke gjøre nok for å bli integrert i det norske samfunnet. :roll: :roll:

Jeg blir så oppgitt..ta fra dem passet og hiv dem på sjøen.

Lenke til kommentar

- Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet.

5969450[/snapback]

- Vi i Frp mener det er fullstendig uaktuelt å opprette egne offentlige muslimske sykehjem. Vi kan ikke akseptere at muslimer danner sitt eget samfunn på siden av det norske, skriver Frp-formannen i sitt innlegg på partilederbloggen fredag.

Flere enn meg som ser en aldri så liten selvmotsigelse her?

5973530[/snapback]

TJA. Det er kanskje selvmotsigende, men det er en enorm forskjell alikevel.

Muslimsk kultur er såpass ulik vår egen. spanjoler deler mange av våre vestlige verdier. Derfor vil det få større konsekvenser av å opprette en vegg mellom muslimer og nordmenn enn nordmenn og spanjoler.

Er det staten som betaler for sykehjemmene i spania?

Lenke til kommentar

5969450[/snapback]

5973530[/snapback]

Det ville vært en selvmotsigelse dersom man forventet at spanjolene skulle drive egne sykehjem for normdenn. Men siden det ikke er tilfelle, så er det ingen selvmotsigelser her.

Lenke til kommentar
Og jeg er helt enig med Hagen i at de som skal pleie våre eldre må snakke et språk som disse forstår. Men det synes jeg i praksis bør løses ved at den norske stat/institusjonene sponser norskkurs for de som de ønsker å ansette.

5971725[/snapback]

Takk. Så er det JBlack og ikke JoeBlack hehe.

Ja noen som pleier våre eldre burde kunne kommunisere med dem. Det er naturligvis lettest om pleierne snakket norsk.

Dette er helt åpenbart.

Du skrev at staten burde sponse norskekurs, det er jeg ikke enig i. Staten burde ikke ha noe som helst med dette å gjøre. Hvis du flytter til Spania så må du selv ta ansvar og sørge at du blir tatt vare på når du selv ikke kan det. Dette betyr bruk egne penger.

Denne artikkelen er litt relevant.

5973298[/snapback]

Det er snakk om eldreomsorg. Og det er, sist jeg sjekket, fortsatt en oppgave staten har tatt på seg. Så det er altså den norske stat som driver institusjoner i Spania for å gi norske eldre bedre omsorgstjenester enn de får i Norge. Og hvis den norske stat ønsker ansatte som kan snakke norsk, noe som er spesialkompetanse i Spania, så er det ikke noe i verden for å kurse nyansatte. Det er helt vanlig at bedrifter kurser nyansatte hvis det er snakk om spesiell kompetanse som kreves.

Om man flytter på eget initiativ, så er det noe annet. Men det er fortsatt ikke det det er snakk om her.

Lenke til kommentar

5969450[/snapback]

5973530[/snapback]

TJA. Det er kanskje selvmotsigende, men det er en enorm forskjell alikevel.

Muslimsk kultur er såpass ulik vår egen. spanjoler deler mange av våre vestlige verdier. Derfor vil det få større konsekvenser av å opprette en vegg mellom muslimer og nordmenn enn nordmenn og spanjoler.

Er det staten som betaler for sykehjemmene i spania?

5973649[/snapback]

Selvfølgelig er det selvmotsigende. Hvis nordmenn og spanjoler er så "like" som du hevder, ja det er det følgelig intet behov for egne Norske samfunn i spania, med norske butikker og norsktalende personell etc. Selvfølgelig er det betydelig forskjeller mellom nordmenn og spanjoler. Fakta er bare at Hagen er selvmotsigende. Han er ingen ideologist. Hagen mener nordmenn i spania skal få lov til å opprette sine "særsamfunn" eller "subkulturer" om du vil. Mens muslimer skal ikke få lov til dette i Norge. Altså han mener fremmer en forskjellsbehandling av nordmenn og muslimer, men dette vet vi jo fra før av.

Men skulle gjerne likt å hørt Hagens begrunnelse for hvorfor det er mer ok for nordmenn å opprette "subkulturer" og omgås sine egne enn det er for muslimer.

Tror heller ikke hagen er imot at nordmenn bosatt i islamistiske land skal få lov til å være sammen, eller gå på egne norske sykehjem sammen.

Altså Hagen stinker det rasisme av.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det selvmotsigende.

Nei det er slett ikke "Selvfølgelig". Om det er selvmotsigende eller ikke er avhengig av hvem det er som betaler for sykehjemmene i spania. Jeg har fremdeles ikke fått svar på hvem som betaler for de norske sykehjemmene i spania.

Altså Hagen stinker det rasisme av.
Ordet "rasisme" har mistet mening da det kommer fra venstresiden hver gang de er uenige i noe som helst. Gratulerer. At venstresiden går på person fremfor sak når de mister gode argumenter begynner å bli en klisje. Endret av invictus
Lenke til kommentar
Nei det er slett ikke "Selvfølgelig". Om det er selvmotsigende eller ikke er avhengig av hvem det er som betaler for sykehjemmene i spania. Jeg har fremdeles ikke fått svar på hvem som betaler for de norske sykehjemmene i spania.

Eldreomsorg er pr idag et kommunalt ansvar, så jeg antar det er kommunalt finansiert.

Lenke til kommentar
Ordet "rasisme" har mistet mening da det kommer fra venstresiden hver gang de er uenige i noe som helst. Gratulerer. At venstresiden går på person fremfor sak når de mister gode argumenter begynner å bli en klisje.

Istedet for å komme med en generalisering av venstresiden så kunne du kanskje argumentert for hvorfor jeg tar feil når jeg hevder at Hagen er rasist. Ta utgangspunkt i premissene som førte frem til min konklusjon om at Hagen er rasist.

Du overbeviser ingen med å komme med den standarde "sullete sosialist" argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Lenge leve C. I. Hagen... Norsk burde bli ett verdensspråk, hver eneste nordmann i Norge (ikke etniske nordmenn) burde få utdelt 1 million hver av oljefondet hvert 5. år, biler burde være avgiftsfritatt osv osv.

Han er en sopp, rett og slett. FRP er til å spy av.

5973683[/snapback]

Meget konstruktivt og interessant innlegg i denne debatten!

5973846[/snapback]

Ja syns det var konstruktivt eg. Konstruktivt å lære at ikke alle her på forumet er wannabe-frp

5974074[/snapback]

Konstruktivt? Herregud. Å spy ut fordomer og løgn uten vidre begrunnesle kan neppe sees på å være konstruktivt. Dette bør alle se, FrPer eller ei.

Lurer forresten i hva du legger i "wannabe-frp".

Lenke til kommentar
Ordet "rasisme" har mistet mening da det kommer fra venstresiden hver gang de er uenige i noe som helst. Gratulerer. At venstresiden går på person fremfor sak når de mister gode argumenter begynner å bli en klisje.

Istedet for å komme med en generalisering av venstresiden så kunne du kanskje argumentert for hvorfor jeg tar feil når jeg hevder at Hagen er rasist. Ta utgangspunkt i premissene som førte frem til min konklusjon om at Hagen er rasist.

Du overbeviser ingen med å komme med den standarde "sullete sosialist" argumentasjonen din.

5974188[/snapback]

At Hagen er rasist er din påstand og derfor er det opp til deg å bevise det. Å slenge ut usaklige kommentarer som går på person hjelper ikke på debatten i det hele tatt når det ikke kan underbygges tilstrekkelig. Jeg får inntrykk av at du mener du har begrunnet utsagnet tilstrekkelig, men det har du slettes ikke.

Selv om vi bor i norge står jeg på "uskyldig til det motsatte er bevist" da det gjelder Hagen og rasisme. Jeg er dog fullstendig klar over at mange i norge gjerne dømmer mennesker på indisier, spekulasjoner og trynefaktor.

Kommentaren min var bare en liten advarsel til dere som misbruker ordet rasisme i tide og utide da dere til slutt blir sittende å hyle et ord uten betydning. Ulv ulv osv...

Det er ganske vanskelig å IKKE generalisere venstresiden når dere alle sammen opptrer på samme usaklige måten i hver eneste debatt som finner sted uavhengig av sak.

Lenke til kommentar

Overskriften på denne tråden er grovt misvisende. Dett er hva Hagen faktisk sa (legg merke til uthevelsene):

"Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn."

Altså: Hvis de vil jobbe med nordmenn bør de lære seg norsk. De må ikke, men de bør. Det er en fordel for dem.

Når det gjelder Hagens utspill om sykhjem, så har trådstarter igjen glemt et ganske viktig ord:

"Vi i Frp mener det er fullstendig uaktuelt å opprette egne offentlige muslimske sykehjem."

Hagen mener altså det er feil å bruke offentlige midler på dette. Men hvis de selv ønsker å betale for det, så kan de sette i gang, på samme måte som norske eldre i Spania selv kan betale for sine sykehjem der. Og spanjoler som vil ha jobb på disse private sykehjemmene betalt med nordmennenes egne penger bør lære seg norsk, for det vil være en stor fordel for dem.

Til følgende forumbrukere:

- DigitaL BlasteR

- The Norwegian Pikie

- superodd2

- Superior

- warpig

- goliatmo

- lykkeliten

- Carnifex

- Tazuna

- jlarsen83

- aleh

- magicus

Har dere lest tråden nå, og skjønner dere de overnevnte forklaringene? Eller skal vi fortsette med usaklige angrep mot Hagen fordi dere ikke skjønner hva han egentlig sier?

Lenke til kommentar

5974188[/snapback]

Enkelt:

I Norge er det opp til nordmenn (og norske politikere å mene om) hva vi ønsker å tillate.

I Spania er det opp til spanjolene hva de ønsker å tillate av "ghettoer" med nordmenn.

Dermed faller premissene for konklusjonen din sammen, ettersom Hagen har ikke noe med hva Spanjoler aksepterer av "ghettoer" med nordmenn å gjøre eller ikke.

Dessuten feiler du på det punktet med å sette likhetstegn med muslimer i Norge og nordmenn i Spania. Det er mange forskjeller mellom disse situasjonene.

Konklusjonen din om at Hagen er rassit er derfor både basert på sviktende logikk, og på manglende evne til å se forskjeller og nyanser.

Ellers er jeg helt enig med vedkommende du sittereri at 'rassist' har mistet sin betydning for lenge siden, siden mange på venstresiden slenger dette stempelet om seg så lettvindt, og så ofte basert på sviktende logikk av typen du selv fremviser her.

Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke angrepet Hagen.

2. Du bekrefter det jeg har skrevet flere ganger, at det er feil å bruke offentlige midler på dette. Noen her mente at staten burde betale for det.

Private gamlehjem som betaler for seg selv kan kreve hva de vil av de ansate. Det har ikke Hagen noe med, men han har lov å mene hva han

vil om den saken.

Da gir jeg opp denne tråden pga. personangrep.

Lenke til kommentar

Faktum er at svært mange spanjoler misliker denne ghetto kulturen som nordmenn oppretter enkelte steder. Ja pengene deres er sikkert velkommen men spanjolene som de fleste andre ønsker nok at folk som bosetter seg der tar til seg kulturen og blir en del av samfunnet.

Lenke til kommentar
Faktum er at svært mange spanjoler misliker denne ghetto kulturen som nordmenn oppretter enkelte steder. Ja pengene deres er sikkert velkommen men spanjolene som de fleste andre ønsker nok at folk som bosetter seg der tar til seg kulturen og blir en del av samfunnet.

5974702[/snapback]

Og det kan jeg forstå svært godt hvis det er tilfellet. De ønsker ikke at kulturen deres skal bli vannet ut da de sikkert er stolte av den, akkurat som vi ikke ønsker at kulturen vår skal bli en undertrykkende sharia-kultur. Men du må vite at folk flytter ikke til spania uten å sette pris på den spanske kulturen, og den norske kulturen er ikke så ulik den spanske da vi har mange av de samme verdiene og holdningene. Nordmenn snylter eller ikke på spanjolene slik enkelte andre kulturer gjør på norge. Spania trenger nordmenn like mye som vi trenger tyske campingvognturister. Det hjelper på økonomien og er godt for landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...