Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan sjekker man hjullagrene?

Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tar begge hendene over hjulet som beskrevet over vil du mest sannsynlig kjenne slark fra flere ting en bare hjullagret.

Jekk opp bilen, ta ei hand oppe og ei hand nede på hjulete (vertikalt) og "røsk"svakt fram og tilbake.

Skal vel være en ørliten slark/klikkelyd der, så liten at du føler at den omtrent ikke er der. Men føler du at det er for mye svingning med høy lyd må du bytte eller stramme, kommer ann på om det er fram eller bak.

Er det ulyd når du kjører?

Lenke til kommentar
Da er det vel ikke utslitte kuler i det da, og det har smøring.

Du får teste å røske i hjulet.

5973165[/snapback]

Smørning? Hva skal man smøre med og hvordan gjør en det? :(

Har ikke peiling på det der, men kanskje jeg burde smøre mine hjullagre. Er det bare grease og nipler eller noe slikt bak hjulet? Slik at det bare er å pumpe inn med grease? Bør man smøre her av og til, eller er det bare noe man gjør når man skifter lagre? :hmm:

Lenke til kommentar

på en fwd bil er det kun baklagra man kan smøre opp..det er lukka lagere forran,

begynner du og få problemer med de så bytter du de så fort som mulig, et hjullager kan brenne seg på sekunder når det først ryker og da risikerer du og miste dekket i fart :ermm:

Lenke til kommentar
Finnes det en plass du kan gå for å få presset inn/ut hjullageret?

Har slark i det høyre lageret, men har ikke presse hjemme. Alternativet blir å kjøpe en hel spindel.

5984210[/snapback]

er det forran eller bak??

er det forran så er det enkleste og skru av hele spindelen /m lager og ta det med på et verksted.... er det bak så er det bare og fjerne den koppen som sitter over navet og ut splinten også stramme forsiktig (viktig og ikke stramme for mya pga av koniske lager bak)

Lenke til kommentar

Selve lageret trenger du vel mer enn en avdrager til . Du snakker vel om spindelen hjullageret sitter i?

Har vært med å skifte lager på golfen til en kamerat, så jeg vet sånn noenlunde hva det går i. Derfor jeg håpet en bilshappe ikke tok så mye for å presse inn/ut lager.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...