eivind_82 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Den linjen gir DTDen og forteller hvilken type dokument det er. Om siden tolkes som korrekt XML er irrelevant så lenge den behøves av nettleseren for å presentere siden korrekt (når du først bruker XHTML). Om det tolkes som tag soup er ikke relevant, så sant nettleseren tolker siden annerledes om den linjen er der eller ikke. Og siden BLIR tolket annerledes av nettleseren om den linjen er der Jeg forstår hva du sier, men det er som sagt irrelevant så sant du ikke bruker avansert XML. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 eivind_82: http://dev.fourmargins.com/client_side/DOCTYPE/ Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Henrik Lied: Hva skal de vise? Får opp nedlasting på xhtml filene. De 2 siste viser forskjellige sider. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Åpne dei i Firefox eller Opera, så ser du forskjellen. Dei er servert med ulike MIME-typer, og blir derav vist ulikt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Henrik Lied: Hva skal de vise? Får opp nedlasting på xhtml filene. De 2 siste viser forskjellige sider. 5985471[/snapback] XHTML-filene blir servert som XHTML (content-type: application/xhtml+xml), og derfor kan du ikke lese dem hvis du bruker IE. En av de som blir servert som XHTML mangler DTD, men vises allikevel akkurat likt som den med DTD.HTML-filene blir servert som HTML (content-type: text/html), og vises forskjellig med og uten DTD. Altså spiller det ingen rolle om det er DTD eller ikke så lenge man serverer det som XHTML. Men så kommer IE selvfølgelig og ødelegger siden den ikke kan bli servert skikkelig XHTML. Endret 25. april 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ja, og hva er poenget? Konklusjoner som kan trekkes ut fra de sidene: 1. I IE og Opera viser de ulikt etter DOCTYPE. 2. Firefox viser alle likt (tar ikke hensyn til DOCTYPE). 3. IE tar ikke content-type. Merknad: Konklusjon 2 kan vise seg å være ukorrekt om HTML'en er annerledes. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Dvs. at Firefox er den einaste som har skjønt det. Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det kan godt hende Men du må likevel forholde deg til virkeligheten; Folk flest bruker IE og Firefox er for mange en kuriositet. Bruker faktisk selv IE pga. Firefox har hatt noen kjedelige bugs. Firefox brukes kun når jeg sjekker om et design er korrekt også i Firefox Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Ja, og hva er poenget? 5985558[/snapback] Skal det være 100% korrekt, så skal det være 100% korrekt. Og det er ikke 100% korrekt XHTML uten riktig MIME-type. Og XHTML er meningen å være 100% korrekt, ellers så skal man holde seg unna det.Så enkelt er det. Hvis du ser på testsiden i første innlegget, så er det så godt som 100% korrekt XHTML vil jeg påstå. Og da fungerer den selvfølgelig kun i Firefox og delvis i Opera. Denne siden er også skikkelig XHTML. Men siden det er umulig å få til skikkelig XHTML med IE, er det kanskje greit å bare la være å bruke det i det hele tatt. Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ja, det burde 100% korrekt. Ting hadde vært mye enklere om nettleserne fulgte en lik standard, men det gjør de dessverre ikke. Jeg har aldri hatt problemet med XML/XHTML, men har aldri laget noe avansert XML og dermed ikke hatt problemet. Jeg kommer likevel til å fortsette med XHTML fremfor HTML fordi det vil være mindre å rette på den dagen XHTML kan benyttes riktig. Den siste linken din burde fungere om du ikke brukte xhtml mime. Stemmer ikke det (kikket ikke så nøye)? Hvorfor gjør du det da vanskeligere enn du behøver? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Han gjør det ikke vanskeligere enn han behøver, han gjør det riktig. Poenget er at man har valget mellom å skrive riktig HTML eller feil HTML Og JA, XHTML servert som text/html er feil HTML ikke XHTML. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Jeg må bare kommentere at det finnes en svært enkel metode å sende .php-filer som application/xml+xhtml, uten bruk av mod_rewrite. Hvis du har apache kompilert med mod_headers (som er vanligere), så kan du gjøre det slik: <Files ~ "\.php"> Header set Content-Type "application/xml+xhtml" </Files> Det er likevel lurest å gjøre dette i et server-side-språk som PHP dersom du ønsker fleksibilitet rundt løsningen. Endret 26. april 2006 av Lokaltog Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Jeg må bare kommentere at det finnes en svært enkel metode å sende .php-filer som application/xml+xhtml, uten bruk av mod_rewrite. Hvis du har apache kompilert med mod_headers (som er vanligere), så kan du gjøre det slik: <Files ~ "\.php"> Header set Content-Type "application/xml+xhtml" </Files> Det er likevel lurest å gjøre dette i et server-side-språk som PHP dersom du ønsker fleksibilitet rundt løsningen. 5992333[/snapback] Og med denne metoden parses PHP-koden også?Jeg har ikke peiling på hva start.no har eller ikke har. Skal den teksten ligge i en eller annen .ini-fil eller i .htaccess? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg må bare kommentere at det finnes en svært enkel metode å sende .php-filer som application/xml+xhtml, uten bruk av mod_rewrite. Hvis du har apache kompilert med mod_headers (som er vanligere), så kan du gjøre det slik: <Files ~ "\.php"> Header set Content-Type "application/xml+xhtml" </Files> Det er likevel lurest å gjøre dette i et server-side-språk som PHP dersom du ønsker fleksibilitet rundt løsningen. 5992333[/snapback] Og med denne metoden parses PHP-koden også?Jeg har ikke peiling på hva start.no har eller ikke har. Skal den teksten ligge i en eller annen .ini-fil eller i .htaccess? 5994083[/snapback] Den koden vil parse filen som en PHP-fil dersom du har AddType .php application/x-httpd-php et sted som påvirker PHP-filen du ønsker å parse (f.eks. i httpd.conf eller en .htaccess-fil som gjelder for mappen filen ligger i). Det eneste den kodesnutten gjør er å sette Content-Type for alle PHP-filer. Koden kan legges enten i httpd.conf (i så fall kan det hende du ønsker å begrense omfanget til bestemte mapper), eller i en .htaccess-fil. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Flott! Det var egentlig det jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå