StupidNick Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Hei, Jeg har tenkt til å kjøpe en fisheye linse til mitt D70s. Har ikke all verden med penger å bruke på det, så har derfor lurt litt på en Peleng linse som koster 130£ på ebay. Peleng er fra hviterussland og de har tideligere har produsert optikk til millitæret, så kvalitet skulle det ikke være noe galt med Har sett endel bra om linsa rundt på nettet, men jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer med den? Endret 24. april 2006 av ÜberNabben Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Hei, Jeg har tenkt til å kjøpe en fisheye linse til mitt D70s. Har ikke all verden med penger å bruke på det, så har derfor lurt litt på en Peleng linse som koster 130£ på ebay. Peleng er fra hviterussland og de har tideligere har produsert optikk til millitæret, så kvalitet skulle det ikke være noe galt med Har sett endel bra om linsa rundt på nettet, men jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer med den? 5969289[/snapback] Ja det er en helt grei linse, og i hvertfall mye bedre enn noen av de plastikk greine som du kan skru fast foran objektivet. Til en såpass lite brukt linse som en fisheye er det tull å kjøpe en ny og moderne AF linse, så pelengen er mer en bra nok. Desuten er det unødvendig med AF på fisheye da en fisheye har enormt bra dybdeskarphet. Bare husk på å kjøp en pakke med Peleng og EOS adapter eller kjøp en EOS/K-Mount adapter ved siden av. PS. Det er morro med en fisheye, men de fleste legger vekk Fisheye'en etter å ha prøvd den et par ganger, det er først og fremst et leketøy og har få fornuftige bruksomeråder. Hvis du har knaphet på penger ville jeg brukt pengene til ting som vil bli brukt mye mer, Feks et godt stativ, eller en god blitz eller et lysterkt fastobjektiv av typen 50mm f1.8. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Hei, Jeg har tenkt til å kjøpe en fisheye linse til mitt D70s. Har ikke all verden med penger å bruke på det, så har derfor lurt litt på en Peleng linse som koster 130£ på ebay. Peleng er fra hviterussland og de har tideligere har produsert optikk til millitæret, så kvalitet skulle det ikke være noe galt med Har sett endel bra om linsa rundt på nettet, men jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer med den? 5969289[/snapback] Ja det er en helt grei linse, og i hvertfall mye bedre enn noen av de plastikk greine som du kan skru fast foran objektivet. Til en såpass lite brukt linse som en fisheye er det tull å kjøpe en ny og moderne AF linse, så pelengen er mer en bra nok. Desuten er det unødvendig med AF på fisheye da en fisheye har enormt bra dybdeskarphet. Bare husk på å kjøp en pakke med Peleng og EOS adapter eller kjøp en EOS/K-Mount adapter ved siden av. PS. Det er morro med en fisheye, men de fleste legger vekk Fisheye'en etter å ha prøvd den et par ganger, det er først og fremst et leketøy og har få fornuftige bruksomeråder. Hvis du har knaphet på penger ville jeg brukt pengene til ting som vil bli brukt mye mer, Feks et godt stativ, eller en god blitz eller et lysterkt fastobjektiv av typen 50mm f1.8. 5979370[/snapback] Takk for et fornuftig og utfyllende svar Jeg har på føelsen av at jeg kommer til å bruke den en del og ha glede av den. De fleste som er på salg på ebay kommer med adaptere for både nikon og canon og hva det måtte være. Har alerede stativ, speedlight blitz og nok av andre linser, så jeg tror jeg går for pelengen. Takk igjen for hjelpen. legger med noen bilder tatt med pelengen: Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 PS. Det er morro med en fisheye, men de fleste legger vekk Fisheye'en etter å ha prøvd den et par ganger, det er først og fremst et leketøy og har få fornuftige bruksomeråder. 5979370[/snapback] Tull!Jeg har omtrent ikke brukt annet enn fisheye'en etter at jeg kjøpte meg en Raynox DCR-CF185PRO for ca 3 ukers siden. Hr vel tatt en 1500 bilder så langt med den. Og dette er faktisk første gang jeg tar sikte på å tjene penger direkte på fotografier. Mulig at mange ser på det som et leketøy, men for mange her er vel all optikk (og kamerahus) leketøy? En fast fisheye, som Peleng, Sigma osv har nok mindre bruksområde enn min, siden min skrues utenpå zoomen, og gir meg trinnløs brennvidde fra CF til Fullframe fisheye og helt opp til tilsv 25mm, med full skarphet hele veien. Jeg bruker den forøvrig hovedsaklig til panoramafotografering, men den er nyttig for en lang rekke andre ting også, og særlig arkitektur. Utbretting og eventuell defishing ordnes enkelt og greit med PTgui og Panotools. Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Jeg har omtrent ikke brukt annet enn fisheye'en etter at jeg kjøpte meg en Raynox DCR-CF185PRO for ca 3 ukers siden. Hr vel tatt en 1500 bilder så langt med den.Og dette er faktisk første gang jeg tar sikte på å tjene penger direkte på fotografier. Mulig at mange ser på det som et leketøy, men for mange her er vel all optikk (og kamerahus) leketøy? 5981551[/snapback] Ok jeg trekker det tilbake er enkelte ting en fisheye er veldig bra til, og noen hvis man er veldig opptatt av akkurat disse tingene kan den selvsagt bli veldig mye brukt. Eksempler er vel skate fotografering, snowboard og bilder av høyhus med ønske om å få en fordreid effekt (noe som krever linseskifte midt i storbyen, og man blir fort lei av og ta forvridde bilder). Men til de aller fleste ting er en vidvinkel zoom bedre. Det at du som en godt voksen mann med god økonomi kjøper deg fisheye blir jo noe litt annet enn at en på et begrenset budsjett gjør det da, det er viktig å tenke seg nøye om for å kunne være sikker på at man tilhører den som vil bruke den mye. ps. Din Raynox forsats har et mye bredere bruksommerådet enn en fast fisheye, den kan vel snarere sees på som kompakt kamera verdenens svar på vidvinkel zoomen (bare det at den selvsagt har litt mer tønnefortegning). Du har vel levd med rundt 30mm som videste alternativ i mange år (siden du ikke bruker speilrefleks) da skjønner jeg jo at det å få en vidvinkel forsats gir deg nye muligheter. Hvordan er kvaliteten på Raynoxen, blir det ikke litt så som så med så mange ekstra linselementer? Endret 24. april 2006 av modin Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Det at du som en godt voksen mann med god økonomi kjøper deg fisheye blir jo noe litt annet enn at en på et begrenset budsjett gjør det da, det er viktig å tenke seg nøye om for å kunne være sikker på at man tilhører den som vil bruke den mye. ps. Din Raynox forsats har et mye bredere bruksommerådet enn en fast fisheye, den kan vel snarere sees på som kompakt kamera verdenens svar på vidvinkel zoomen (bare det at den selvsagt har litt mer tønnefortegning). Du har vel levd med rundt 30mm som videste alternativ i mange år (siden du ikke bruker speilrefleks) da skjønner jeg jo at det å få en vidvinkel forsats gir deg nye muligheter. Hvordan er kvaliteten på Raynoxen, blir det ikke litt så som så med så mange ekstra linselementer? 5981871[/snapback] Godt voksen stemmer nok, men det med god økonomi er helt feil.. Jeg har forøvrig 27mm som korteste brennvidde på begge mine semi-kompakter, men helt fra starten kjøpte jeg Olympus' vivinkel-tallerken. Så jeg har hele tiden hatt fra ca 18mm og oppover - med meget god kvalitet på linsene, og med f2.8. f2.8 har jeg forøvrig også på fisheyen. Når det gjelder vidvinkel så hadde jeg (og har forsatt) en 21mm for speilrefleks/film, så det er ikke helt nytt for meg med vidvinkel. Men fisheye har jeg ikke hatt før. Jeg tenkte nok som deg - at det var bare tull/lek med noe som bare kunne lage deformerte kulerunde bilder... Kvalteten på Raynoxen er helt topp hele veien. Det hender i motlys at det blir litt CA helt ytterst på ringen, men ellers er den utrolig skarp og fin. I flg folk med erfaring er den mye skarpere enn alternativene fra Nikon etc. Jeg tok forøvrig panorama med 18mm også, men da måtte det minst 16 bilder til for et komplett 360x180-graders bilde. Nå greier jeg meg med 4 (eller 3), men så blir jo bildene mindre også da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå