Gå til innhold

Microsoft oppgraderer Xbox 360s CPU


MindTooth

Anbefalte innlegg

Microsoft to upgrade Xbox 360 CPU

New CPU technology can reduce temperature and lower cost

 

Simon Burns in Taipei, vnunet.com 21 Apr 2006

 

Microsoft will upgrade the CPU used in its Xbox 360 games console early next year, the CPU's manufacturer announced today.

 

The new CPU will be built using technology that can reduce heat and power consumption, as well as potentially increasing speed. It will also help Microsoft cut the console's cost.

 

The improved Xbox 360 CPU will be manufactured using 65 nanometre technology starting in the first quarter of 2007, Chartered Semiconductor of Singapore said. The existing CPU uses 90nm technology.

 

Although the launch of the Xbox 360 last November was generally hailed as a success for Microsoft, the console has been troubled by reports of overheating causing games to crash or freeze.

 

These have come despite the unit using a pair of powerful fans, together with heat pipes, to carry heat away from the CPU core.

 

Microsoft acknowledged last year that it had received "isolated" reports of problems. One US buyer has initiated a class action suit against the company, alleging that both the CPU and power supply were prone to overheating.

 

As is common with advances in chip building methods, the 65nm technology that the new Xbox 360 CPU will use can provide lower power consumption and reduced heat output compared to older production methods.

 

While the new CPU may help Microsoft alleviate any overheating problems with the existing Xbox 360 design, it is standard industry practice for hardware makers to take advantage of newer semiconductor technology as it becomes available, simply because this helps them reduce manufacturing costs.

 

Although hardware vendors generally sell consoles at a loss when they are launched, steady advances in technology mean that the manufacturing cost is typically cut by 50 per cent or more during the first five years of production.

 

The new 65nm technology is also capable of running software faster than that used in the existing Xbox 360 CPU, Chartered said.

 

But the company did not state whether the CPU's performance when running software would be upgraded in any way to take advantage of this potential.

 

It is uncommon for manufacturers to increase the speed of chips in games consoles which are already on the market, because this can cause unexpected compatibility issues with games developed for the original hardware design, as well as bad feeling among existing owners.

 

The term '65 nanometre' refers to the size of interconnections and individual components on the CPU. Reducing these sizes allows the manufacturer to shrink the entire CPU.

 

Although manufacturers do not release cost details, smaller CPUs are cheaper to make because of the economies of scale the builder can achieve by packing more of them onto each 300mm silicon wafer.

 

The triple-core Xbox 360 CPU contains 165 million transistors. Chartered is one of two manufacturers of the CPU; the other is IBM, which designed the chip.

 

IBM also helped develop the silicon-on-insulator technology that Chartered uses to make the CPU.

 

"We plan to continue with our strategy of dual sourcing from Chartered and IBM's fabs, which are operationally aligned and compatible, to give us the consistent product quality and flexibility we will need," said Larry Yang, general manager of Xbox console development at Microsoft.

 

Chartered said that it is also working on yet more advanced 45nm chip making technology, but has not said whether this will be applied to Xbox CPU production when it becomes available.

 

In related news, Chartered today reported revenue of $368m in the first quarter. The company's net profit was $25.3m, improving on an $84.4m loss for the same period last year.

 

Source: vnunet.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker bra det, for de som ikke har en konsoll. Blir litt feil av MS å lage en ny og forbedret konsoll nå med lavere pris, mens de trofaste gamerne som kjøpte maskinen først sitter igjen med en gammel. Men for all del er det sånn markedet fungerer og lite jeg kan gjøre :)

 

Ressaa

Endret av ReSSaA
Lenke til kommentar
hm......viss dette skjer blir det oppgraderinger av de xbox 360ene som er nå eller kommer det en haug med nye bokser så du må ut med 3000 til for å få oppgraderingen?

5968928[/snapback]

 

Du får selvfølgelig ikke en ny xbox. Det har vært forskjellige versioner av omtrent alle konsoller. Den aller første gameboyen kom jo feks. i en ny tynnere utgave før gameboy color en gang, gameboy advance har jo kommet i 4 utgaver, playstation kom med en slim-utgave, etc.

Lenke til kommentar
Det blir ikke helt det samme hvis de nye Xbox360-ene blir raskere enn de gamle.

5969264[/snapback]

Ytelsen blir identisk selvfølgelig; alle konsoller o.l. går jo igjennom slike endringer underveis. Det er heller snakk om at de benytter mer effektive/rimeligere produksjonsmetoder.

 

Det er med andre ord ikke en 'cpu-oppgradering' på samme måte som på en PC.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg har lest posten - det har kanskje ikke du?. Selvfølgelig vil de ikke øke ytelsen i forhold til de millionene som er solgt hittil.

 

It is uncommon for manufacturers to increase the speed of chips in games consoles which are already on the market, because this can cause unexpected compatibility issues with games developed for the original hardware design, as well as bad feeling among existing owners.

 

Samme med Xbox eller PS2 som kom i flere varianter i løpet av sine livsløp. Slim-PS2'en er jo en helt annen maskin enn den opprinnelige.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Min har fryst to ganger på ca 110 timer Oblivion, og 20 timer på småspill.. Så jeg er fornøyd ;) Jeg kjøpte 360'en for Oblivion.

 

Så lenge jeg får nyte spill, likt som alle andre med nyere 360'er, er jeg fornøyd.. jeg trodde dette vare mye større forbedring enn sånne Xbox/PS2/GC-forbredringer.. Men siden det ikke er det, blir det vel ikke stor forskjell på de to?? altså 360 (ny) og 360 ("gammel") ?

Lenke til kommentar

Såklart vil ikke vi merke noe av dette. De endrer bare arkitekturen til 65nm istedet for den de bruker nå (var det 90nm?). Dette fører til mindre strømforbruk og levere effekt, som da gir mindre varmeutvikling. Noe som 360 trenger. Også mange CPU fabrikker går over til 65nm etterhvert, så det er ingen dum besluttning.

Lenke til kommentar
Jeg har lest posten - det har kanskje ikke du?. Selvfølgelig vil de ikke øke ytelsen i forhold til de millionene som er solgt hittil.

 

It is uncommon for manufacturers to increase the speed of chips in games consoles which are already on the market, because this can cause unexpected compatibility issues with games developed for the original hardware design, as well as bad feeling among existing owners.

 

Samme med Xbox eller PS2 som kom i flere varianter i løpet av sine livsløp. Slim-PS2'en er jo en helt annen maskin enn den opprinnelige.

5969483[/snapback]

HVOR står det at de ikke vil øke ytelsen? Det eneste det står er at de ikke vil si noe om det. Så skriver de som har skrevet reportasjen/rapporten at det er UVANLIG å øke ytelsen på konsoller. IKKE at de ikke kommer til å gjøre det. (Og heller ikke at de kommer til å gjøre det).

Lenke til kommentar

Selvsagt vil de ikke øke ytelsen. Det kan jeg garantere.

 

Forskjellen vil være mindre varmeutvikling. Dermed lavere viftestøy og mindre frysing pga. overoppheting. At de oppgraderer visse hardware-deler i løpet av konsollens levetid har skjedd med alle tidligere konsoller også.

 

I følge Anandtech vil produksjonen av disse prosessorene startes i 1.kvartal 2007...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det blir ikke helt det samme hvis de nye Xbox360-ene blir raskere enn de gamle.

5969264[/snapback]

 

Eldre utgaver av PS2 har 5 MHz mindre enn nyere utgaver. Et av mine mareritt er allikevel at konsollene skal bli slik som PC-ene - at man må bytte skjermkort hver 6 mnd., prosessor hvert år, etc.

5973241[/snapback]

Det kommer ALDRI til å skje. Når det kommer til spilling, så tror jeg heller det vil gå den andre veien.

Lenke til kommentar

selfølgelig kan man kjøre alle spillene, det er det som er fordelen med konsoll, trenger ikke å oppgradere å maskinen for å kjøre de nye spilla. (og multiplayer er mye fetere enn pc)

 

Sist jeg sjekka var det 13versjoner av ps2. jeg kjøpte min ganske tidlig så jeg tror jeg har v2 eller v3. den blir oppgradert "hele tiden" for å lage en mer stabil maskin. spesielt det første året, det er det samma som skjer her, de gjør x360'n til en mer stabil maskin med den CPU-teknologien.

Endret av Heyward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...