Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg ha sub med dobbel talespole?

Anbefalte innlegg

Nå skal du få høre mitt problem:

Jeg har denne monoblokken som driver en 12" mtx (ikke dobbel talespole). Jeg har tenkt å utvide dette ved å kjøpe en 12" til.

og da lurer jeg på om jeg kan kjøpe en sub med dobbel talespole, slik som denne f eks, og bruke den på forsterkeren som jeg allerede har (i tillegg til mtx'en).

går det? :hmm: eller må jeg ha en "vanlig" sub?

Hva "betyr" egentlig dobbel talespole?

Endret av zettaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! ja, ser forsterkeren klarer ned til 1 Ohms last etter det som står på papiret, men om den gjør det i praksis vet jeg ikke. Mener skal det gå ann å kjøre to 12" på den vist den har nok strømkapasitet til og drive de. Men er det ikke bedre med to likens basser da?

Den Pioneer TS-W306DVC som du viser til har dobble talespoler, det vil si ganske enkelt to talespoler istede for en. Hver talespole er som regel på 4 Ohm, disse kan paralellkobles å da får man en belastning på 2 Ohm, seriekobles de så blir det 8 Ohm.

Så vist man skal bruke begge 12" på forsterkern så blir det ca 1.5 Ohms total belastning på forsterkern "vist" spolene på den Pioneer er paralellkoblet.

Står noe på http://www.pioneer.no/no/products.jsp?cate...nomy_id=430-467

men dær er det vist på en 2 kanals stereo forsterker som er brokoblingsbar, den forsterkeren du har er mono å da er det bare en utgang ( + - )

Grovt forklart :cool:

Endret av ShyFx
Lenke til kommentar

Har en mistanke om at de to subbene ikke kommer til å spille likt. Så det beste ville nok hvert å kjøpe en til identisk subb som den du har, eller kjøpe to nye :)

Veldig enkelt forklart er det mest monteringsmessig at det finnes to talespoler og en talespole. La oss ta ett eksempel :

Jeg har en forsterker som gir "power" i 4 ohm brokoblet, og ikke kan kobles i 2ohm. Derfor betyr det at skal jeg ha en sub på denne forsterkeren bør den være enkelt spolet slik at subben er i 4 ohm, og jeg ikke ødelegger forsterkeren. Skal jeg ha to subber på forsterkeren, får jeg ett problem. Skal jeg ha to enkelt spolete subber, får jeg 2 eller 8 ohm. 2 ohm tåler ikke forsterkeren, og i 8 ohm vil ikke forsterkeren ha nok "kraft" til å spille subbene orntlig. Men om jeg finner tak i to dobbel spolet subber, med 2x4 ohm spoler forandrer alt seg. Da kan jeg koble den i 1 ohm og 4 ohm, når ikke forsterkeren min kan takle 2 ohm sier det seg selv at 1 ohm er ute av bildet. Men siden subbene kan kobles i 4 ohm, som forsterkeren min levere mest "power" kan jeg kjøre med to subber.

Skulle du sitte å lure på hvordan denne koblingen skal se ut er det bare å gå på Rockford Fosgate Wiring Wizard Det er ganske greit forklart der.

Lenke til kommentar

Ikke vits å forvirre me enn nødvnedig, her, hehe :D

En har jo såklart variabel impedanse, men til koblingsøyemed så er ikke det diagrammet Defus linker til helt bort vekk.

Men hovedpoenget har gått dere hus forbi (med ett hederlig untak ;)), nemlig at det å blande elementer som skal spille i samme frekvensområde er enveisbilett til katastrofe.

Kjøp samme type element, eller selg den du har og kjøp nye.

Det er det eneste du kan gjøre for å få mer trøkk i området suben spiller i nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...