Boddiz_ Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Nå skal du få høre mitt problem: Jeg har denne monoblokken som driver en 12" mtx (ikke dobbel talespole). Jeg har tenkt å utvide dette ved å kjøpe en 12" til. og da lurer jeg på om jeg kan kjøpe en sub med dobbel talespole, slik som denne f eks, og bruke den på forsterkeren som jeg allerede har (i tillegg til mtx'en). går det? eller må jeg ha en "vanlig" sub? Hva "betyr" egentlig dobbel talespole? Endret 22. april 2006 av zettaz Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Hei! ja, ser forsterkeren klarer ned til 1 Ohms last etter det som står på papiret, men om den gjør det i praksis vet jeg ikke. Mener skal det gå ann å kjøre to 12" på den vist den har nok strømkapasitet til og drive de. Men er det ikke bedre med to likens basser da? Den Pioneer TS-W306DVC som du viser til har dobble talespoler, det vil si ganske enkelt to talespoler istede for en. Hver talespole er som regel på 4 Ohm, disse kan paralellkobles å da får man en belastning på 2 Ohm, seriekobles de så blir det 8 Ohm. Så vist man skal bruke begge 12" på forsterkern så blir det ca 1.5 Ohms total belastning på forsterkern "vist" spolene på den Pioneer er paralellkoblet. Står noe på http://www.pioneer.no/no/products.jsp?cate...nomy_id=430-467 men dær er det vist på en 2 kanals stereo forsterker som er brokoblingsbar, den forsterkeren du har er mono å da er det bare en utgang ( + - ) Grovt forklart Endret 24. april 2006 av ShyFx Lenke til kommentar
Defus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Har en mistanke om at de to subbene ikke kommer til å spille likt. Så det beste ville nok hvert å kjøpe en til identisk subb som den du har, eller kjøpe to nye Veldig enkelt forklart er det mest monteringsmessig at det finnes to talespoler og en talespole. La oss ta ett eksempel : Jeg har en forsterker som gir "power" i 4 ohm brokoblet, og ikke kan kobles i 2ohm. Derfor betyr det at skal jeg ha en sub på denne forsterkeren bør den være enkelt spolet slik at subben er i 4 ohm, og jeg ikke ødelegger forsterkeren. Skal jeg ha to subber på forsterkeren, får jeg ett problem. Skal jeg ha to enkelt spolete subber, får jeg 2 eller 8 ohm. 2 ohm tåler ikke forsterkeren, og i 8 ohm vil ikke forsterkeren ha nok "kraft" til å spille subbene orntlig. Men om jeg finner tak i to dobbel spolet subber, med 2x4 ohm spoler forandrer alt seg. Da kan jeg koble den i 1 ohm og 4 ohm, når ikke forsterkeren min kan takle 2 ohm sier det seg selv at 1 ohm er ute av bildet. Men siden subbene kan kobles i 4 ohm, som forsterkeren min levere mest "power" kan jeg kjøre med to subber. Skulle du sitte å lure på hvordan denne koblingen skal se ut er det bare å gå på Rockford Fosgate Wiring Wizard Det er ganske greit forklart der. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Drit i den pioneer søppla der, og kjøp en mtx til, det blir mye bedre Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Defus det er snakk om spoler som er i bevegelse, disse vil aldri ha samme motstanden å dermed kan den fort falle under 1 ohm når man spiler litt. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 prøvde bare å gjøre det enkelt Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 heh okay, vel hva er det man har sikringer til Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Ikke vits å forvirre me enn nødvnedig, her, hehe En har jo såklart variabel impedanse, men til koblingsøyemed så er ikke det diagrammet Defus linker til helt bort vekk. Men hovedpoenget har gått dere hus forbi (med ett hederlig untak ), nemlig at det å blande elementer som skal spille i samme frekvensområde er enveisbilett til katastrofe. Kjøp samme type element, eller selg den du har og kjøp nye. Det er det eneste du kan gjøre for å få mer trøkk i området suben spiller i nå Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Konklusjon : jeg kan ha sub med dobbel talespole. Men at jeg bør ha to subber av samme type. Takker, bukker og neier for alle svar! Lenke til kommentar
Defus Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 ja, to subber av samme type er å anbefale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå