Zepplin Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Har nå kjøpt fleste av delene nytt bl.a.: CPU: AMD Athlon64 3700+, S939, Bulk, San Dieg Harddisk: WD Caviar SE 2500JS, 250GB, SATAII, 8 MB Grafikkort: XFX GeForce 7600GT, 256MB, PCI-E Hovedkort: MSI K8N-SLI-FI, nForce4, S939 Jeg får nå ikke starta opp pc'en skikkelig, har flere problemer jeg må få løst, kan jo ramse opp: 1. PCen min finner kun harddisken som "Fourth Master" ikke "primary master", den vil rett og slett ikke finne den. Jeg er nå vant til å bruke flatkabler, der den ene kontakten er til master harddisk, den andre til slave osv. Men har nå byttet til en HD som trenger Sata kabler, er det noen spesiell måte disse skal kobles på? HD'en har jo 3 "innganger": -SATA power -Serial Data -Legacy Power Holder det her å gi den power via SATA Power inngangen? 2. Byttet også selve hovedkortet, som har forandret seg en stund siden sist. Jeg koblet den som før, men nå finner den ikke CD'en inni. Altså i bios ser jeg at den har funnet selve CD-rommen, men den klarer ikke boote fra XP-cd'en. (Ganske sikkert ikke noe galt med cd'en) Når jeg prøver å starte setter jeg 1 boot som CD, second som HD. Den finner da ikke cden og prøver å boote fra HD, men det kommer da en error msg som sier den ikke finner noe system master, og ber meg sette inn en. Dette er kanskje fordi HD'en står som Fourth master? og ikke har innstalert xp på seg... Noen som kan hjelpe med noe her? eller skjønner det "hele" problemet? Ethvert forslag som kan få på pc'en er velkommen Lenke til kommentar
KTV Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Er cd-rom riktik koblet til. Hører du noen lyder fra den? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg antar at du kun har en eneste harddisk som er sata. Har du satt CD-rommen som master og koblet den til ytterst på IDE-kabel? Det skal egentlig ikke ha noe å si om den står på IDE1 eller IDE2, men prøv begge for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Zepplin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Jeg antar at du kun har en eneste harddisk som er sata. Har du satt CD-rommen som master og koblet den til ytterst på IDE-kabel? Det skal egentlig ikke ha noe å si om den står på IDE1 eller IDE2, men prøv begge for sikkerhets skyld. 5968885[/snapback] Ja, har kun en SATA harddisk. Skal teste cd-rommen nå og Men du vet ikke problemet med hvorfor den ikke vil finne SATA harddisken som Primary Master? kun som Fourth Master? Virker ikke som pcen tar imot denne harddisken som master, siden den spørr etter master harddisk :/ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Ja, har kun en SATA harddisk.Skal teste cd-rommen nå og Men du vet ikke problemet med hvorfor den ikke vil finne SATA harddisken som Primary Master? kun som Fourth Master? Virker ikke som pcen tar imot denne harddisken som master, siden den spørr etter master harddisk :/ 5968904[/snapback] Det høres jo i og for seg normalt ut, fordi eventuelle IDE disker (som du ikke har) ville utgjort master1 og 2. Kanskje du kan koble disken din på en annen sata-kontakt for å få den til å bli master3. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hei! Du kan velge hvilken av power-kontaktene du bruker, bare ikke bruk begge samtidig! Still SATA som primary i BIOS. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Zepplin Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Hei! Du kan velge hvilken av power-kontaktene du bruker, bare ikke bruk begge samtidig! Still SATA som primary i BIOS. Hilsen, efikkan. 5970742[/snapback] Ok, men hvordan setter jeg SATA som primary i BIOS? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Han mener first boot device. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå