Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv tester som går på minnebåndbredde o.l. da. Pakking av RAR-filer osv. Eller - mer relevant - utpakking

6833090[/snapback]

 

Utpakking av rar-filer? Går ikke det mer på CPU? Det går jo mye tregere enn den tilgjengelig båndbredden på minnet. Kan du forklare litt mer rundt det?

 

AtW

6833138[/snapback]

 

Bara att se på cpu-usage när du packar/packar upp filer det. Sällan jag kommer över 5-6%. Winrar är väldigt mycket minne och hårddiskbaserat.

6833345[/snapback]

 

Ja, jeg gjorde faktisk det her, og du har rett, det er ikke 100% CPU-usage, men hva er det som gjør at minne-latency er vesentlig for rar-oppaking, skulle gjerne fått en forklaring rundt dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg støtter "Oysfaerg" 100% her... :thumbup:

Praktiske forsøk teller mye mer enn synsing og teoretisering.. (Ja.."skyt" meg også Quintero) :)

Jeg er vel knapt en "læregutt" med tanke på den erfaringen "Oysfaerg" har oppabeidet etter å ha vært "innom" en hel rekke CPU'er og hk.

Men.. Det "lille" jeg har testet viser helt klart at stramme tilgangstider... alternativ høy klokk på RAM-brikkene gjør relativt store utslag både i båndbredde og en rekke praktiske tester som stresser RAM/chipset.. for Core 2 duo system (P965).

 

Edit/moderering:

Her er en test som bør leses av de som lurer på hva slags RAM-brikker som bør velges til sitt Conroe system.

Skal du klokke.. velg brikker som klarer den FSB'n og 1:1 setting til lavest mulig pris. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Leste den der før idag, og jeg tror ikke det har så mye å si om jeg velger:

 

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL5 Kit w/two matched

 

fremfor hverken;

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

el.

Corsair TWIN2X 6400C3 DDR2, 2048MB CL3, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

 

:)

Lenke til kommentar
Praktiske forsøk teller mye mer enn synsing og teoretisering.. (Ja.."skyt" meg også Quintero)  :)
Nuvel. For det første synes jeg ikke noe særlig om å bli "stemplet" som teoretiker. At jeg fokuserer mye på tekniske detaljer, og analyserer hvordan ting fungerer, betyr ikke at jeg fullstendig glemmer praksisen. Alle vet at man kan være blond og smart, ikke sant? :!:

 

Når det er sagt er jeg langt ifra noen "klokkefreak" heller. Men jeg er ganske bevisst på å velge rimelige komponenter som har ganske små kompromisser, og det å skvise litt ekstra ytelse ut av dem. Jeg bruker også benchmarks for å etterprøve og underbygge teorien, og leter på den måten etter sammenhenger. Ganske mange ganger har benching vist at jeg må fortsette å gruble over dypere sammenhenger, og tro meg - det finnes alltid. Teorien har alltid et svar på hva som faktisk skjer, og den setter rammebetingelsene for praksisen.

 

Nå er det forsåvidt en kjensgjerning blant de mer teoretisk orienterte at overklokkere ofte har et forvridd fokus, og lett lar seg rive med av hype (du virker forøvrig å ha rimelig god bakkekontakt...). Tingenes tilstand blir ikke akkurat bedre av at det finnes flere "delvis observerbare" fenomener som underbygger hypen - i denne sammenhengen at umulige minnetimings faktisk fremstår som reelle alternativer i BIOS, og på toppen av det hele blir registrert av programvare. Jeg kom nylig over en tråd på XS, hvor det var "dokumentert" et tilfelle av 1-1-1-1-timings... Uansett klokkefrekvens, uansett hva bencher og CPU-Z viser, er dette totalt umulig, og jeg ville vært en simpel løgner om jeg skulle si noe annet (begrunnelse kan gis hvis ønskelig). Noen ganger må man bare sette ned foten og avfeie ting, og det er ikke for å være noen festbrems, men fordi alt ikke slipper gjennom "filteret".

 

 

Forresten, mine erfaringer tilsier også at komprimering er en applikasjonstype som påvirkes mye av minneytelse, uten at jeg har noen konkret kjennskap til hvorfor. Fetchingen bør være ganske rett frem, men det vil nok også være mye trafikk begge veier mellom CPU og RAM. Jeg tipper også at Conroes aggressive prefetching ikke gir så stort utslag i denne sammenhengen. Gjennomstrømmingen av data er nok stor siden CPU effektivt konsumerer store mengder. Dvs at informasjonens opphold i cachen blir kortvarig, og dermed flytter noe fokus over på minnetrafikken. Jo fortere CPU "fordøyer" store mengder data, jo større betydning får minneytelsen (vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Quintero: DDR2-brikkene på 1-1-1-1 skyldtes jo en feil i CPU-Z som ikke klarte å registrere det skikkelig.
Ok, noe måtte det jo være. Det er forresten et hav av andre eksempler å ta av ;)

 

1-1-1-1 er jo helt umulig å oppnå.
Kanskje vi kan få din forklaring på hvorfor det er umulig? (og da tenker jeg ikke på at klokkefrekvensen er for høy til at det er praktisk gjennomførbart).

 

Du får legge ut for de som er interesserte, jeg, som sagt, er ikke ;)
Det er selvsagt ditt valg, men jeg må si at det overrasker meg en smule. Det virker naturlig å anta at du vil forstå disse sammenhengene best mulig, og som sagt, teoretisk kunnskap er ikke noen motpol til praksis, tvert imot utfyller de hverandre.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan skrur jeg på SpeedStep? Har pcen på om natta, og skulle gjerne fått ned støynivået og strømforbruket litt.

Har klokket, 400mhz fsb. Asus p5w DH deluxe

6835119[/snapback]

Bruk RightMark og velg C1E.

6835453[/snapback]

 

Det er unødvendig "komplisert".. :)

 

Man velger "Auto(enabled" for Speedstep i Bios..

Så velger man Desktop(høyreklikk)->Properties->Screen saver->Power->Minimal power managment(drop down meny).

Da klokker OS(Bios) ned/opp fra 6-n på MP (der n er default mp..f.eks. 9 for E6600).

Lenke til kommentar
Hvem her har skrevet denne anmeldelsen av E6600.

Hadde vært en fordel å skrive hvilke hk som er prøvd.. og kanskje bedt om hjelp?

Sannsynligheten for at det er CPU som er problemet er nok forsvinnende liten. Karaktergivningen blir derfor nokså misvisende.

 

Jeg reagerte også på denne anmeldelsen... Lukter svidd, og kjempestore ugler i måsan!

Lenke til kommentar
Hvem her har skrevet denne anmeldelsen av E6600.

Hadde vært en fordel å skrive hvilke hk som er prøvd.. og kanskje bedt om hjelp?

Sannsynligheten for at det er CPU som er problemet er nok forsvinnende liten. Karaktergivningen blir derfor nokså misvisende.

 

Jeg reagerte også på denne anmeldelsen... Lukter svidd, og kjempestore ugler i måsan!

6837446[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er ugler i mosen, når man ser hvor mye rart som skrives i anmeldelsene i produktguiden, så er det ikke spesielt overraskende med en rar anmeldelse også av en conroe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er ugler i mosen, når man ser hvor mye rart som skrives i anmeldelsene i produktguiden, så er det ikke spesielt overraskende med en rar anmeldelse også av en conroe.

 

AtW

6837471[/snapback]

 

Det er neppe noe annet enn en frustrert bruker som ikke har klart å sette sammen ett Conroe-system.

Noe som ikke er så merkelig med tanke på tildels problemer med enkelte RAM-brikker og BIos-utgaver.

Det som jeg reagerte på var konklusjon/anmeldelse av *CPU*. :)

Lenke til kommentar
Hvordan skrur jeg på SpeedStep? Har pcen på om natta, og skulle gjerne fått ned støynivået og strømforbruket litt.

Har klokket, 400mhz fsb. Asus p5w DH deluxe

6835119[/snapback]

Bruk RightMark og velg C1E.

6835453[/snapback]

 

Det er unødvendig "komplisert".. :)

 

Man velger "Auto(enabled" for Speedstep i Bios..

Så velger man Desktop(høyreklikk)->Properties->Screen saver->Power->Minimal power managment(drop down meny).

Da klokker OS(Bios) ned/opp fra 6-n på MP (der n er default mp..f.eks. 9 for E6600).

6836237[/snapback]

Som du leste så har Herr Brun overklokket og får ikke muligheten til å sette Speedstep eller C1E på auto i BIOS. For å få til det så må man ha vcore på auto.

 

En annen ting. Man trenger IKKE å stille i innstillingene i Windows for at prosessor frekvensen skal settes ned ved idle. (Speedstep/C1E) Skjer automatisk hos meg...

Min E6600 kjøres på 2.0 Ghz ved idle og 3.0 Ghz når CPU bruken overstiger en viss prosent ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...