Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Hvordan vil denne være iforhold til AMD Athlon64 X24600+ am2 på spillytelse osv?

 

Way, way over :) Du trenger ikke tenke 2 ganger over og velge Intel pr. idag.. Kjør hardt!

6781829[/snapback]

 

Hehe :p Hvilket hovedkort vil du annbefale? Liker og ha mulighet for SLI, er Nvidia fan også :thumbup: Men hvis det er noen andre bedre altrenativer, så gjerne det :) Helst under 1000,- (Muligens dette er postet på fill forum, må bare beklage!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil denne være iforhold til AMD Athlon64 X24600+ am2 på spillytelse osv?
Way, way over :) Du trenger ikke tenke 2 ganger over og velge Intel pr. idag.. Kjør hardt!

6781829[/snapback]

Det stemmer ikke. E6400 og X2 4600+ koster ca det samme og yter ca likt. Hva som lønner seg kommer an på om man har et hovedkort fra før som passer med en av disse, om man har ram som passer, osv. Husk at det er kun i prisklassen E6600 (2700kr) og oppover at Intel er en soleklar vinner. Under 2700kr er det relativt jevnt ned til 1500kr. Under 1500kr stikker AMD av med seieren.

 

Core 2 Duo (retail) overklokker litt bedre enn X2-serien, men oppgraderingsmulighetene vil bli dårligere enn med AM2-sokkelen.

 

priceper.png

Kilde

Lenke til kommentar
Simen1: Takk for at du underbygger mine påstander :)

Og jeg hadde forøvrig rett vedr. ES og retailchipper også.

Retail klokker langt ifra like bra som ES :)

6782120[/snapback]

 

 

Hvordan får du så sinnsykt masse hardware? Er du rik eller blir du godt sponset?? Og hva gjøre du med all den hardwaren du ikke bruker mye mer?? som E6300?? Du bruker vel E6600 nå?

Endret av hcnielsen
Lenke til kommentar

Fyfan så förbannad jag blir! :rant:

 

Här får man tag på en vad jag trodde, fin week 27 E6700. Men, det visar sig vara en av de kända "hotties" som är ute och går. De blir glödheta! Det måste ju vara något fel i tillverkningsprocessen när de sätter dit IHS. 1.5V load ger 63-65c efter bara en halvtimme. Det med bra WC!?!

Jag vet att kontakt är så bra den kan bli. Har testat det 4 ggr nu. Får samma problem med en Big Typhoon med en fläkt som ingen vill ha i närheten av sig längre stunder en 2 superpi.

Lenke til kommentar

mackanz: Jeg vet, min E6700 er akkurat lik... Og følgelig umulig å få stabil på noen frekvenser. ARGH!

 

og btw - jeg vet ikke hva posten driver med, men de roter iallefall noe jævlig. Se PM for pakkespor. HMMZ! (Tok ikke tlf idag, har hatt det travelt med jobb + å finne en lakkerer som kan lakkere hærverket på bilen)

Lenke til kommentar
Fyfan så förbannad jag blir!  :rant:

 

Här får man tag på en vad jag trodde, fin week 27 E6700. Men, det visar sig vara en av de kända "hotties" som är ute och går. De blir glödheta! Det måste ju vara något fel i tillverkningsprocessen när de sätter dit IHS. 1.5V load ger 63-65c efter bara en halvtimme. Det med bra WC!?!

Jag vet att kontakt är så bra den kan bli. Har testat det 4 ggr nu. Får samma problem med en Big Typhoon med en fläkt som ingen vill ha i närheten av sig längre stunder en 2 superpi.

6782615[/snapback]

 

Du har ikke fått en slik en med skev ihs da?

 

Noen som vet om noen har prøvd å ta av ihsen på disse conroene?

Lenke til kommentar
Du har ikke fått en slik en med skev ihs da?

 

Noen som vet om noen har prøvd å ta av ihsen på disse conroene?

6782874[/snapback]

 

Er ikke de loddet fast slik som gamle P4 osv. er? Da er det vanskelig, må i hvert fall varme opp til 80-90c :) . Hvis IHS bare er skjev, men har god kontakt med kjernen, så er vel plansliping/lappe det enkleste

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Tog en closeup. Det är fullt med märken (man kan nästan tro det är grova repor) över hela cpu, men inte i mitten. Om det skulle vara förhöjningar så förklarar det ju saken. Arctic Ceramique är ju ganska tjockt så även om det är dålig kontakt så visas det inte på TIM. Det sprids ut som vanligt av trycket från HS.

 

6700.JPG

Lenke til kommentar
Tog en closeup. Det är fullt med märken (man kan nästan tro det är grova repor) över hela cpu, men inte i mitten. Om det skulle vara förhöjningar så förklarar det ju saken. Arctic Ceramique är ju ganska tjockt så även om det är dålig kontakt så visas det inte på TIM. Det sprids ut som vanligt av trycket från HS.

 

6700.JPG

6783263[/snapback]

 

Det så jo veldig rart ut.

 

Planslip IHSen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1: Takk for at du underbygger mine påstander :)

Og jeg hadde forøvrig rett vedr. ES og retailchipper også.

Retail klokker langt ifra like bra som ES :)

6782120[/snapback]

 

Hvorfor er det så om å gjøre å få AMD til å virke som ett smart kjøp? :)

(Det er det jo også BTW)..

 

Jeg skjønner forsåvidt argumentasjonen... forutsatt at klokking tas helt ut av sammenlikningen.

Du "oysfaerg" burde jo være den første til å innse at f.eks. en gjennomsnittlig klokket E6300 fullstendig "grisebanker" enhver max klokket X2 4200+. Eller?

Du har kanskje eksempler på noen X2 3800+, 4200+, 4400+.. som klokker til 3.5Ghz eller mer?

(jeg tviler).

 

Som jeg har nevnt i annen tråd/post...:

"Alle" oppfører seg / uttrykker seg i diverse fora som at alt under ca. 100% overklokk med E6300 er grunnt til RMA.. og ikke minst "whining" i aktulle diskusjonsfora (der man diskuterer "Conroe"..og det har tatt av vil jeg si).. :)

 

PS og edit:

 

Mitt billige Conroe-oppsett (E6300+Conroe945G-DVI) max.klokket (2.3Ghz) er ganske så mye bedre enn mitt tilsvarende X2 system (pris).. X2 3800+ @ 2.65 + DFI Infinity RS482 (det hk'et har ikke noe problem med å makse ut CPU'en noe Asrock hk'et ikke er i nærheten av engang).

Bare som ett eksempel...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En E6300 vil jeg tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

En X2 4200+ vil jeg også tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

De Core 2 Duo-versjonene med 2MiB L2 har omtrent samme IPC som X2-serien med 2*0,5MiB L2 på samme klokkehastighet. Så overklokket ytelse vil nok ikke ligge så langt unna hverandre overklokket heller.

 

Det er først når man kommer opp til E6600 at man får høy nok multiplier til å gå langt forbi X2-serien og i tillegg får litt hjelp av den ekstra cachen.

Lenke til kommentar
En E6300 vil jeg tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

En X2 4200+ vil jeg også tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

De Core 2 Duo-versjonene med 2MiB L2 har omtrent samme IPC som X2-serien med 2*0,5MiB L2 på samme klokkehastighet. Så overklokket ytelse vil nok ikke ligge så langt unna hverandre overklokket heller.

 

Det er først når man kommer opp til E6600 at man får høy nok multiplier til å gå langt forbi X2-serien og i tillegg får litt hjelp av den ekstra cachen.

6783705[/snapback]

 

Där har du tyvärr fel Simen. Med +0.2V finns det nog ingen retail E6300 som maxar på under 3.2 ghz med standard kylare. Faktist så gör de allra flesta 3ghz utan fläkt med tex en Scythe Ninja.. En 4200 måste upp i en bit över 3ghz för att slå en 6300 i 2.7 ghz i cpu krävande applikationer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Poenget er vel å ikke gå helt over styr. Conroe er en veldig bra prosessor på alle måter, det er jo alle enige om, men mange er helt hysteriske, og det er det ingen grunn til å være. Om man ikke overklokker er f.eks. et budsjett-system med A64 et bra alternativ.

6783639[/snapback]

 

Der er jeg helt enig..

Poenget (mitt) er at "noen" til stadighet bare *må* poengtere at AMD er ett like bra alternativ..(og i tillegg i en Conroe "samletråd"). Det er forsåvidt helt korrekt, men det er ett faktum at mange er helt "hysteriske" *med god grunn*.. nettopp fordi Conroe(Allendale) klokker utrolig bra.. og yter ditto.

Og E6300 ble nettopp "satt ned" hos Komplett til rett under kr.1500.

Det lille jeg har testet (og "backet opp" av f.eks. "Mackanz" innlegg over) tyder på at denne lille krabaten er ett usedvanlig godt kjøp... selv i ett billig Asrock hk (som "bare" klarer FSB350).

 

Dersom argumentasjonen/forutsetningen er at man ikke klokker.. så er nok en X2 (3800+) ett like bra valg (det blir billigere, men yter noe dårligere.. enn E6300).

 

Jeg er likevel ikke uenig at mange kan roe seg litt ned i "jakten/lengselen" etter sin nye Conroe-rigg.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
En E6300 vil jeg tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

En X2 4200+ vil jeg også tippe lar seg klokke til rundt 2,7GHz med standard kjøler og +0,2V.

 

De Core 2 Duo-versjonene med 2MiB L2 har omtrent samme IPC som X2-serien med 2*0,5MiB L2 på samme klokkehastighet. Så overklokket ytelse vil nok ikke ligge så langt unna hverandre overklokket heller.

 

Det er først når man kommer opp til E6600 at man får høy nok multiplier til å gå langt forbi X2-serien og i tillegg får litt hjelp av den ekstra cachen.

6783705[/snapback]

 

Där har du tyvärr fel Simen. Med +0.2V finns det nog ingen retail E6300 som maxar på under 3.2 ghz med standard kylare. Faktist så gör de allra flesta 3ghz utan fläkt med tex en Scythe Ninja.. En 4200 måste upp i en bit över 3ghz för att slå en 6300 i 2.7 ghz i cpu krävande applikationer.

6783768[/snapback]

En E6300 trenger en 1828FSB = 457MHz for å klare 3,2GHz. Det skal man ha mye veldig flaks med både hovedkort og minne for å klare. 400MHz FSB er mer reellt og dermed 2,75GHz.

 

PS. Legg også merke til at resultatene man finner på XS, av ES-brikker ikke er representative for 24/7-overklokking med retail-versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...