Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

En ting som har skuffet meg litt så lang på intel platformen er at det ikke er mulig å bruke "speed step" funksjonen til denne prossesoren dersom jeg skal overklokke prosessoren en del , dersom denne funksjonen blir enablet i bios får jeg ikke endret på spenningen til rposessoren i bios manuelt lengre ,denne problemstillingen hadde jeg ikke på amd platformen ,her kan jeg enable "cool and quiet" funksjonen samtidig som at spenningen til prosessoren kunne settet manuelt høyere i bios , dette medfører naturligvis at en ikke kan overklokke prossessoren maksimalt ,men eks vis opteron 170 prosessoren som jeg kjørte dual prime stabil på 2,8ghz kunne kansje klare rundt 2,7 dersom cool and quet var enablet.

dersom pcèn da bare surret på tomgang var prosessor og spenningen på prosessoren kraftig redusert ,men med en gang jeg startet ett program gikk prosessoren opp i maks ytelse og spenningen på prosessoren opp til den jeg hadde valgt i bios.

6700029[/snapback]

Du kan bruke RightMark CPU Clock Utility til å slå på C1E ;)

6702895[/snapback]

Hva er det godt for egentlig? ,jeg innstallert programmet ,men jeg fikk ikke mulighet til å velge høyere spenning en 1,212 volt ved 100% belastning.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.tgdaily.com/2006/08/18/abit_aw9d/

 

Abit announced its AW9D and AW9D-MAX motherboards which can be used with Intel's current LGA775 processors such as the Pentium D and Core 2 Duo as well as future quad-core versions of the Core 2 Extreme CPU ("Kentsfield"). Both boards are based on Intel's 975X chipset and support Nvidia SLI and ATI Crossfire multi-GPU technologies.
Lenke til kommentar
En ting som har skuffet meg litt så lang på intel platformen er at det ikke er mulig å bruke "speed step" funksjonen til denne prossesoren dersom jeg skal overklokke prosessoren en del , dersom denne funksjonen blir enablet i bios får jeg ikke endret på spenningen til rposessoren i bios manuelt lengre ,denne problemstillingen hadde jeg ikke på amd platformen ,her kan jeg enable "cool and quiet" funksjonen samtidig som at spenningen til prosessoren kunne settet manuelt høyere i bios , dette medfører naturligvis at en ikke kan overklokke prossessoren maksimalt ,men eks vis opteron 170 prosessoren som jeg kjørte dual prime stabil på 2,8ghz kunne kansje klare rundt 2,7 dersom cool and quet var enablet.

dersom pcèn da bare surret på tomgang var prosessor og spenningen på prosessoren kraftig redusert ,men med en gang jeg startet ett program gikk prosessoren opp i maks ytelse og spenningen på prosessoren opp til den jeg hadde valgt i bios.

6700029[/snapback]

Du kan bruke RightMark CPU Clock Utility til å slå på C1E ;)

6702895[/snapback]

Hva er det godt for egentlig? ,jeg innstallert programmet ,men jeg fikk ikke mulighet til å velge høyere spenning en 1,212 volt ved 100% belastning.

6703934[/snapback]

Under Advanced CPU settings huker du av for "Enable Enhanced Halt State (C1E)".

Dette fører ganske enkelt at når CPU'n er idle, så senkes multiplier ned til 6X og vcore ned mot ca 1 volt. Dette betyr da kaldere CPU ;)

Lenke til kommentar
Folk som er "skikkelig lur" venter på E4300, denne vil ha høyere multiplier og koste usle 1200kr., kombiner den med et billig nForce5 HK og du har en vinner til en latterlig lav pris :)

 

Noen som nevnte overklokking?

6703805[/snapback]

Den har jeg også god tro på. 9x multiplier og overklokkingsvennlige hovedkort som klarer f.eks 400FSB kan bety at vi kanskje får se 100% overklokking innen rekkevidde igjen. Altså 1,8->3,6GHz

 

Bare synd at den trolig ikke skal komme før i 1. kvartal 2007. Eller, det er kanskje ikke så synd likevel, for da får man lest tester av K8L før man bestemmer seg for å vente på den eller kjøpe E4300. Men angående overklokking tror jeg K8L har lite å stille opp med. 100% overklokk tviler jeg sterkt på er innen rekkevidde så der kommer det mer an på hvor godt den yter i utgangspunktet og prisen på de laveste modellene.

Lenke til kommentar
Under Advanced CPU settings huker du av for "Enable Enhanced Halt State (C1E)".

Dette fører ganske enkelt at når CPU'n er idle, så senkes multiplier ned til 6X og vcore ned mot ca 1 volt. Dette betyr da kaldere CPU  ;)

6704033[/snapback]

 

Problemet da er et spenningen max vil være 1.21v ,fordi denne innstilingen går til Auto i bios ,dermed blir det bare en begrenset overklokking dersom en skal bruke strømsparefunksjonen.

Lenke til kommentar
Under Advanced CPU settings huker du av for "Enable Enhanced Halt State (C1E)".

Dette fører ganske enkelt at når CPU'n er idle, så senkes multiplier ned til 6X og vcore ned mot ca 1 volt. Dette betyr da kaldere CPU  ;)

6704033[/snapback]

 

Problemet da er et spenningen max vil være 1.21v ,fordi denne innstilingen går til Auto i bios ,dermed blir det bare en begrenset overklokking dersom en skal bruke strømsparefunksjonen.

6704944[/snapback]

Helt riktig det, så C1E må være av i BIOS. Det er en bug i BIOS som gjør det slik. Fordi man kan skru på C1E med det programmet jeg sa inne i Windows. Ved load vil da volten og CPU hastigheten stige til det du har satt i BIOS, og ved idle synke. Prøv da ;)

Lenke til kommentar
Ok. Takk oysfaerg.

 

En ting jeg stusser på er at bios og core temp beta viser forskjellige temper mener jeg :p

6706043[/snapback]

Det kan være noen grader forskjell siden prosessoren er mer idle i Windows kontra i BIOS. Isåfall dreier det seg bare om 0-5 grader, om forskjellen er større så er det nok en annen grunn.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Jeg har MSI powerup edition. Tror ikke Asus PcProbe fungerer da. Speedfan har jeg ivhertfall sett ikke fungerer. Viser bare temps på hddene, samt rundt 30 grader hele tiden på temp0 og temp1. Msi har et verktøy kalt dual core center, men det og core temp beta viser gjerne 7-10 graders forskjell. Litt vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal forholde meg til...

Lenke til kommentar
Jeg har MSI powerup edition. Tror ikke Asus PcProbe fungerer da. Speedfan har jeg ivhertfall sett ikke fungerer. Viser bare temps på hddene, samt rundt 30 grader hele tiden på temp0 og temp1. Msi har et verktøy kalt dual core center, men det og core temp beta viser gjerne 7-10 graders forskjell. Litt vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal forholde meg til...

6707424[/snapback]

Jeg ville stolt på den temperaturen som er nærmest den som blir vist i BIOS, så sammenlign den med de to programmene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har MSI powerup edition. Tror ikke Asus PcProbe fungerer da. Speedfan har jeg ivhertfall sett ikke fungerer. Viser bare temps på hddene, samt rundt 30 grader hele tiden på temp0 og temp1. Msi har et verktøy kalt dual core center, men det og core temp beta viser gjerne 7-10 graders forskjell. Litt vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal forholde meg til...

6707424[/snapback]

Jeg ville stolt på den temperaturen som er nærmest den som blir vist i BIOS, så sammenlign den med de to programmene.

6707455[/snapback]

 

Jeg ville aldri stolt på noesomhelst av software som skal vise temperatur uten å ha sjekket dette med en probe (dvs. en "fysisk" måler).

Har sett altfor mange eksempler på hk/bios som viser nonsens.

Siste eksempel er f.eks. mitt Asrock Conroe945G-DVI... Der viser bios(og speedfan som faktisk ikke gjør annet enn å lese av bios-chip).. ca. 34-36 grader for CPU.. uansett load.. @ 299x7 (default VCore).

 

Når det gjelder mitt lille bidrag i tråden mht. test av Conroe-"rigg"..

 

Asrock Conroe945G-DVI

Intel "Allendale" E6300

2x512 Geil DDRII-667

 

Montert i ett Chieftec microAtx m/230watt PSU hk kjøpt på bruktmarkedet for kr.250.

En 80GB IDE-Hd med en gammel Intel-installsjon av XP (det går greit).

 

Bootet rett opp uten noe problem... og satte FSB til 298 (iht. tips om at det er max for dette hk..lest på nettet). Gikk så inn i XP og avinstallerte gamle/ukurante drivere (HD hadde stått i ett Asus P5WD2 med X800 Pro). Rebootet og installerte drivere fra support-CD. (Så enkelt er det å bytte hk for samme "chipset-famile")... :)

 

Som andre har rapportert er ikke dette (Conroe945G-DVI) og tilsvarende billige Asrock hk noe særlig egnet for overklokking.

Bios er litt "sært" (som på alle Asrock hk). Max. FSB er 300, men man kan angi 345 (men det har ingen hensikt).

Det går greit å sette FSB=299, men ikke mer.

Det gir greie nok ytelser for en E6300 @ 2.09Ghz.

Får samme resultat i Cinebench - single/multi-render som min X2 3800+ @ 2.6 (max stabil klokk) og min "Presler" 930 @ 4.0.

Ny "pers" i 3DMark01 med integrert skjermkort (Intel GMA950) = 7812.

 

Alt i alt ett rimelig og greit system, men som bl.a. Simen1 har påpekt... Du får tilsvarende rimelige og like godt ytende system med en A64 X2 + greit (og klokkbart) hk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Resultatet hører kanskje ikke hjemme i denne posten, but here goes.

6708702[/snapback]

 

Hvorfor ikke det? :)

Syns det passer bra jeg.. Dette er en samletråd for Conroe.. Den Conroe-tråden om overklokking er vel mer rettet mot de som kjøper litt mer "råere" utstyr for klokking.. :)

Ditt resultat stemmer bra med min lille test...

Fikk ca. 29sek på default FSB.. ca. 26sek på 299 (2.09Ghz). Ikke så relevant test annet enn at den (E6300) yter bedre her enn alt annet jeg har klokket/tweaket før.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...